Francuska koreografkinja Kicu Diboa: Najpribližnija stvar bestežinskom stanju je san o letenju
Komentari20/04/2022
-16:45
"Kruženje pokreta unutar tela i njihove projekcije u prostoru određuju vreme i napredak mog stvaralaštva. Upotreba tehnologije slike, zvuka i svetlosti omogućava mi da ponovo stvorim univerzum u kome su orijentiri izmešteni, baš kao u bestežinskom stanju", ovako francuska koreografkinja Kicu Diboa počinje priču o svom perfomansu "Ecoute/Expansion" koji će novosadska publika imati priliku da pogleda.
Performans će biti održan 30. aprila u sali NIS-a, a u okviru "Zastava budućnosti" Evropske prestonice kulture, koji se realizuje u saradnji sa Francuskim institutom u Srbiji i u okviru programa "Teatroskop".
Kicu Diboa provela je tri godine istražujući i stvarajući Le Corps Infini (Beskonačno telo), a cilj istraživanja je bio da se prenesu i preispitaju i razmene mišljenja o složenosti i bogatstvu senzacija koje telo doživaljava pri nultoj gravitaciji i kako to može da promeni našu svest o pomeranjima na zemlji.
Ova koreografkinja razvija svemire nalik na snove, rekreirajući na zemlji dimenziju "prostor-vreme" doživljenu tokom paraboličkih letova koji su za nju bili svojevrsni eksperimenti, nastali u avionu koji proizvodi parabole na nebu i omogućava da se dožive stvarne situacije bestežinskog stanja za ljudsko telo.
Njen rad "Ecoute/Expansion" (Slušanje/ekspanzija), kako kaže, predstavlja svojevrsni esej o cirkusu. Budući da je cirkus oduvek oduševljavao omladinu širom sveta, a kako je novosadska Evropska prestonica kulture u aprilu i maju u znaku dece i mladih, ovaj perfomans svakako da će omladini doneti čudesno iskustvo pripreme za pokret, kao i trenutak kada je sve moguće. Fantazije o letenju sada su moguće.
Odmah na početku, osvrnimo se na sam naslov - upućuje nas na slušanje i ekspanziju. Opišite nam ukratko koncept performansa?
U pitanju je kreacija u kojoj su dva akrobata, jedan u vazduhu a drugi više pri zemlji, u imerzivnom okruženju zvuka i svetlosti koji reaguju na njihove pokrete. Moraju da budu svesni svega što se dešava i imamo osećaj da prostor scene diše zajedno s njima, iz čega proizilazi "Écoute / Expansion".
Vaš korpus rada Zero Gravity i vaša praksa od plesa do cirkusa usko su povezani sa digitalnim svetovima. Vaš rad se uvek fokusirao na korišćenje tehničkih inovacija za stvaranje impresivnih univerzuma, pa kako ti univerzumi funkcionišu? Šta je fokus u tim dosada neistraženim svetovima?
Senzori za pokret se postavljaju na ruke izvođača. Oni mere pokrete u različitim pravcima, kao i silu mišića koji ih proizvode. Zahvaljujući ovom uređaju, pokreti, zvuk i svetlost nastaju istovremeno i ova tehnologija učestvuje u dramaturgiji predstave. Ono što je posebno novo je univerzum svetlosti povezan sa kretanjem zvuka, koji stvara vizuelnu muziku. Tehnologija mi omogućava da stvorim impresivne vizuelne i zvučne univerzume.
Imali ste jedinstvenu priliku da iskusite parabolički let u okviru programa Villa Medici Hors les Murs, kako je izgledalo to iskustvo? Šta ste spoznali tad? Zbog čega je to vaše iskustvo leta toliko postalo važno te ste odlučili i da stavite na to fokus? Da li je to sloboda koju doživimo prilikom leta koja je toliko važna za telo i um?
Prenerazio me je moj prvi let u bestežinskom stanju, kada sam postala svesna gubitka orijentacije izazvanog odsustvom gravitacije. Odjednom sam osetila pokrete u svom telu (kruženje tečnosti, pokrete zglobova, itd). Moje telo je postalo prostor i ono što je bilo intimno i teško shvatljivo postalo je konkretno i očigledno. Činjenica da više ne padamo daje nam neverovatnu slobodu u našim pokretima, oslobađajući sve tenzije povezane sa padom... To je iskustvo za telo koliko i za duh.
Vaš performans zapravo pokazuje kako nauka i tehnologija mogu aktivirati i otkriti senzacije bliske ljudima. Šta je ono što će tom prilikom publika iskusiti/osetiti? Kako ovaj performans deluje na publiku, kakva su dosadašnja iskustva?
Sa "Écoute / Expansion" stvorili smo imerzivni univerzum, poput matrice u kojoj dva akrobata evoluiraju i transformišu se u isto vreme. Sve se radi u realnom vremenu. Cilj je da se gledaoci putem empatije transportuju u ovaj neverovatni univerzum. U početku se nalaze u našem, snovima nalik univerzumu, a onda im nudimo pogled koje je malo više analitičan. To je dvostruko iskustvo u kome tenzija između snova i didaktičkog pokreta pokretač pristupa na raskršću umetnosti i nauke.
Pravite i predstave poput snova koje se poigravaju sa percepcijom publike. Da li je upravo ključ u snovima? Tamo sve možemo.
Najpribližnija stvar bestežinskom stanju je san o letenju. Odatle zapravo stvaram svetove nalik na snove kako bih pokušala da prenesem javnosti malo ovog novog iskustva (odsustva gravitacije) koje javnost nije doživela, ali o tome mašta.
Kakvi su vam planovi za budućnost? Šta će biti fokus u daljem radu?
Nastavite da se upisujete u netipične projekte koji vam omogućavaju da otkrijete kako ples razvija percepciju, menja poglede na svet i načine na koji je dostupan svakoj publici. Upravo sam realizovala događaj "La danse des grues" sa 10 građevinskih dizalica gde sam pravila koreografiju upravljajući dizalicom, uz muzičke i svetlosne efekte. Novi način da poboljšate i prenesete posao upravljanja dizalicom na nešto drugo... i da naterate ljude da sanjaju.
Karte za performans "Ecoute/Expansion", zainteresovani mogu kupiti na svim Gigstix prodajnim mestima, kao i putem sajta, a popust od 50 odsto ostvaruje se isključivo na prodajnom mestu u Pariskom magazinu, do 26. aprila.
Komentari (0)