Aktuelno iz kulture

"Relikvija": Višeslojna predstava grčkog umetnika na Beogradskom festivalu igre

Komentari

Autor: Tanjug

21/03/2022

-

16:50

"Relikvija": Višeslojna predstava grčkog umetnika na Beogradskom festivalu igre
Miltos Athanasiou/Beogradski festival igre - Copyright Miltos Athanasiou/Beogradski festival igre

veličina teksta

Aa Aa

Četvrta predstava u programu 19. izdanja Beogradskog festivala igre, pod nazivom "Relikvija" iz Atine kao autorski projekat Euripida Laskaridisa, biće izvedena 22. i 23. marta na sceni Bitef teatra.

"Veoma sam srećan što sam prvi put na vašem festivalu o kome odavno slušamo i pratimo koje velike produkcije dovodite. Drago mi je da ću na tako uspešnom festivalu premijerno podeliti sa srpskom publikom svoj rad", izjavio je grčki koreograf u susretu sa medijima.

Laskaridis stiže sa svojom kompanijom "Osmosis" koju je osnovao 2009. godine, a predstaviće projekat kao mono igrački komad "Relikvija" čiji je kompletan autor - reditelj, koreograf, izvođač i kreirao je dizajn scene.

Premijera solo komada "Relikvije" održana je još 2015. godine na "Aerowaves Spring Forward" festivalu u Barseloni (Španija).

Koprodukciju ovog 40-minutnog komada, uz kompaniju "Osmosis", potpisuju festivali u Atini i Epidaurusu.

Svestrani umetnik je istakao da je komad gostovao na 30 svetskih festivala i otkrio da se igra skoro osam godina bez prekida.

Miltos Athanasiou/Beogradski festival igre

 

"Relikvija" je nastala 2014, a kako je navedeno, premijeru je doživela početkom 2015. godine i gostovala je na velikim i značajnim pozornicama Evrope i sveta - Palata Tokio u Parizu, Vatikan centar u Londonu, Bijenale u Lionu, Izraelski festival.

To mu je otvorilo vrata za velike mogućnosti, odnosno projekte sa većim ansamblom kao što su bile produkcije "Titani" i "Element" njegove trupe, sa barem 10 učesnika.

Takođe, uspeh "Relikvije" je označio početak modela po kome će scenski umetnik raditi u pogledu vizuelne prezentacije i transformacije.

"Delo ima veoma specifičan scenski jezik i rečnik, realizacija je veoma svedena i predstava je mogla da lako putuje svuda. Produkcija je pripala svetu savremene igre samo zato što je neverbalna, ne koriste se reči. Inače je drugačija od igračkih komada", približio je Laskaridis svoj scenski projekat.

Kako je ranije naveo Laskaridis, "Relikvija" je trag prošlosti, nešto što je ostalo iza nas, kao sećanje, predmet, jezik ili biće.

"Predstava govori o grčkoj politici, jer je nastala za vreme krize u Grčkoj, kao i o polu, ima istaknut politički glas. Izvorno nije mi bila namera da pružam i ističem politički glas, ali baš zato je komad višeslojan", objasnio je grčki autor.

Projekat je započeo 2014. godine bez sredstava, a rekvizite i scenografiju je pronašao u skromnom fundusu svog podruma - sve je ručno stvarao.

Zajedno sa publikom, autor i glumac - izvođač svog mono projekta uranja u ideje o transformaciji i podsmehu koje se nemirno smenjuju između neobično dirljivih i bizarnih prizora.

Miltos Athanasiou/Beogradski festival igre

 

Njegov angažovani solo je nastajao u vremenu punog usijanja grčke krize.

Skriveni aspekti kabarea, vodvilja i urnebesne komedije stvaraju magiju od obične svakodnevnice, vodeći gledaoce kroz neočekivano uzvišene trenutke.

"Sam naziv komada, kao i u drugim mojim projektima, ima dvostruko značenje, kao velika kapsula sa više simbola, može biti fosilno i sakralno, veza sa crkvenim svetom, a zapravo nešto izumrlo. Kroz taj pojam relikvije u komadu želeo sam da se bavim istraživanjem o ostacima prošlosti, da povežem prošlost i budučnost kroz relikviju. Koristim zato staro-grčki i neki jezik koji zapravo ne postoji", istakao je Laskaridis i dodao da je ovde prvo nastao kostim koji je odredio samu predstavu.

Euripid Laskaridis je reditelj i izvođač koji obrađuje dve važne teme u svojim komadima kao prikaz umetničkog identiteta - podsmeh i transformacija.

Kaže da je voleo kao mlad da gleda čuvene američke sapunice, TV serije "Dinastija" i "Dalas", koje iako sadrže samo jednu reč u naslovu, "sakrivale su čitav univerzum iza sebe".

Tako i "Relikvija" krije svoj svet i simbolička višeslojna značenja.

U Grčkoj poslednji put je komad gostovao pre same pandemije i zatvaranja usled korone u februaru 2020, a od 2014. učestvovao je na Solunskom i Atinskom festivalu i na mnogim pozornicama Grčke, tako da će se vratiti opet u matičnu zemlju, a na turneji 2021. godine gostovali su po Španiji i Portugalu.

Grčki koreograf i reditelj je studirao glumu u Atini na Umetničkom teatru Karolosa Kuna, dok je režiju izučavao na Bruklin koledžu u Njujorku kao stipendista Onazisove fondacije, i taj grad mu je ostao "značajan za otkrivanje sveta igre".

Karijeru izvođača je započeo 1995. godine, kada je sarađivao sa slavnim koreografima i rediteljima kao što su - Dimitris Papajoanu i Robert Vilson od kojih je jako puno naučio kako funkcioniše svet režije i realizacije velikih produkcija.

Samostalno je počeo da režira 2000. godine, istovremeno je stvarao scenske komade i nagrađivane kratke igrane filmove.

Kompaniju "Osmosis" je osnovao u vreme (2009) kada je počeo da prikazuje svoje radove u okviru Atinskog festivala, na scenama Grčkog nacionalnog teatra, “Pozorišta Embros” i u drugim prostorima širom Grčke.

Od 2013. godine "Osmosis" počinje da razvija radionice i društvene projekte, pruža podršku umetnicima koji dolaze u kontakt u različitim kombinacijama, sa raznim projektima.

U ekipi "Relikvije" su i konsultant režije Tatiana Bre, dizajnerka kostima Angelos Mentis, konsultant dramaturgije Aleksandros Mistriotis, muzički konsultant Kornelios Selamsis i drugi.

Komentari (0)

Kultura

Najskuplja voćka u istoriji: Kontroverzna instalacija sa bananom zalepljenom za zid prodata za preko šest miliona dolara
Aktuelno iz kulture

Najskuplja voćka u istoriji: Kontroverzna instalacija sa bananom zalepljenom za zid prodata za preko šest miliona dolara

Konceptualno delo Mauricija Katelana kupio je kineski investitor u kriptovalute Džastin San za četiri puta veći iznos od procenjenog.

21/11/2024

10:43

pročitaj celu vest