Aktuelno iz kulture

Kako pamtimo vladare: Izložba o dinastiji Obrenović u Narodnom muzeju

Komentari

Autor: Euronews Srbija

20/01/2022

-

14:12

Kako pamtimo vladare: Izložba o dinastiji Obrenović u Narodnom muzeju
Kako pamtimo vladare: Izložba o dinastiji Obrenović u Narodnom muzeju - Copyright Narodni muzej

veličina teksta

Aa Aa

Izložba "Kako pamtimo vladare? Predstave Obrenovića iz Kabineta grafike Narodnog muzeja u Beogradu" autorke Jasmine Cukić, biće otvorena 25. januara u Narodnom muzeju u Beogradu.

Na izložbi će biti predstavljeno 25 radova iz Zbirke crteža i grafika srpskih autora 18. i 19. veka iz Kabineta grafike Narodnog muzeja u Beogradu.

"Odabrani radovi pružaju uvid u različite aspekte vizuelne reprezentacije vladara dinastije Obrenović. Izloženi su portreti vladara, preko kojih otkrivamo način konstruisanja predstave o vladarskom liku, kao i prikazi istorijskih događaja koji su gradili legitimitet i kult dinastije tokom vladavine kneza Miloša, kneza Mihaila i kneza Milana Obrenovića. Kao jedan od oslonaca reprezentacije političke moći, predstave o vladarima kreirane putem umetnosti nastajale su u periodima dinastičkih uspona, ali i kriza", navode iz Narodnog muzeja.

Pored srpskih autora Anastasa Jovanovića, Stevana Todorovića i Đorđa Krstića, na izložbi su zastupljeni i strani umetnici među kojima su Karol Pop de Satmari i Vincenc Kacler, čiji su radovi takođe deo ove Zbirke. Oni su svojim stvaralaštvom bili vezani za srpsku kulturnu sredinu 19. veka, ostavljajući umetnička svedočanstva o dinastiji Obrenović.

Narodni muzej

 

Grafičko stvaralaštvo predstavlja važan segment srpske vizuelne kulture 19. veka  i ovom izložbom je stavljen fokus na njegov dokumentarni i svedočanstveni potencijal. Zahvaljujući mogućnostima multipliciranja grafika je bila pogodna u kontekstu političko-propagandnog delovanja.

Grafička ostvarenja su postojala u formi samostalnog lista, ili su reprodukovana u knjigama, oglašavana u štampi, pronalazeći svoje mesto u privatnoj i javnoj sferi. Na ovoj izložbi grafici pristupamo sa  idejom da  ukažemo na njena izvorna značenja, ali i na ona koja joj pripisujemo danas, kada se sa njom srećemo u trenutku kada je lišena svoje prvobitne namene i posmatrana u muzeološkom kontekstu kao dokument jednog vremena.

Crtež je na drugoj strani u srpskoj umetnosti 19. veka uglavnom bio lišen šire recepcije. Sagledavajući ga pre svega kao svedočanstvo, prepoznajemo njegovu ulogu  u procesu rekonstruisanja i pamćenja određenih događaja, važnih za dinastiju Obrenović.

"Imajući na umu višestruku ulogu i prirodu grafike i crteža, u prilici smo da posredstvom odabranih radova vidimo u kolikoj meri su neki od ključnih istorijskih trenutaka determinisali način memorisanja dinastije i uticali na to kako spomenute vladare i danas pamtimo", dodaje se u saopštenju Narodnog muzeja.

Preporuka za vas

Komentari (0)

Kultura

Najskuplja voćka u istoriji: Kontroverzna instalacija sa bananom zalepljenom za zid prodata za preko šest miliona dolara
Aktuelno iz kulture

Najskuplja voćka u istoriji: Kontroverzna instalacija sa bananom zalepljenom za zid prodata za preko šest miliona dolara

Konceptualno delo Mauricija Katelana kupio je kineski investitor u kriptovalute Džastin San za četiri puta veći iznos od procenjenog.

21/11/2024

10:43

pročitaj celu vest