Aktuelno iz kulture

Otisci gradova za istoriju i večnost: Izložba "Gradovi: izvestan pogled" u Narodnom muzeju

Komentari

Autor: Euronews Srbija

23/09/2021

-

16:31

Otisci gradova za istoriju i večnost: Izložba "Gradovi: izvestan pogled" u Narodnom muzeju
Ema Broman na Bosforu - Copyright Narodni muzej

veličina teksta

Aa Aa

Na novoj izložbi Narodnog muzeja u Beogradu koja je ponela naziv "Gradovi: izvestan pogled", od večeras pa sve do 19. decembra biće predstavljeno 48 radova s potpisom 36 umetnika, a većina izloženih grafika našla se prvi put u javnosti.

"Tematsku okosnicu izložbe autorke dr Dragane Kovačić, muzejske savetnice i kustoskinje Zbirke crteža i grafika stranih umetnika, predstavlja prikaz grada kao ključnog mesta u kojem je započela i gde se dramatično i ubrzano razvijala moderna kultura i umetnost najpre na prelasku iz 18. u 19. a potom i iz 19. u 20. vek", navode iz Narodnog muzeja.

Narodni muzej

"Izgled Beograda sa savske starne" Jozef  Vajkselgertner

Motiv grada je u domenu likovnih umetnosti od 17. veka u najvećoj meri bio zastupljen u štampanoj grafici, bilo da je reč o pojedinačnim otiscima ili o grafičkim mapama sa topografskim prikazima različitih mesta.

"U skladu sa saznajnim merilima modernog doba, u grafičkim prikazima gradova naglašena je tačnost i istinitost. Tako su vedute gradova koje su štampane u vidu serija i mapa prema porudžbinama izvadača i u prvim decenijama devetnaestog veka rađene na isti način kao i tematske mape različitih naučnih disciplina kao što su botanika, zoologija ili anatomija", navodi se u tekstu povodom izložbe.

Narodni muzej

"Pogled na Kremlj" Šarl Broke, 1825

Upravo ovoj vrsti radova pripadaju otisci Šarla Broke, "Pogled na Kremlj" i "Dvorac Petrovski", Fridriha Vebera "Pogled na Frajburg" ili Jozefa Vajkselgertnera "Izgled Beograda sa savske strane".

Vek kasnije, krajem 19. veka, suštinski se menja način na koji umetnici vide grad, zahvaljujući velikom uticaju impresionizma i postimpresionizma. S druge strane, način posmatranja grada postaje uslovljen i često ubrzanim promenama izgleda samih gradova i načina na koji se u njima živelo.

Narodni muzej

"Nju Orleans", nepoznati graver, 1842.

"Autori izloženih radova su se u izražajnom smislu kretali prokrčenim prostorima, koristeći likovni stil i jezik koji su prethodne generacije proverile i usvojile. To su autori takozvane srednje struje u umetničkim tokovima. Zbog toga su njihove predstava grada izvesne, a u priči nema prelomnih datuma i godina. U njoj su sučeljena su dva načina poimanja grada koja deli jedan vek, a njihovi radovi pokazuju kako se kako se slika grada promenila, bez velikih preloma i dramatike", navode iz Narodnog muzeja.

Preporuka za vas

Komentari (0)

Kultura

"Virdžina" u novom ruhu: Digitalno restauriran kultni film Srđana Karanovića o devojčici koja je odrastala kao dečak