Aktuelno iz kulture

Ivan Karl o najznačajnijem domaćem filmskom festivalu: FEST treba održavati na jesen

Komentari

Autor: Tanjug

14/02/2025

-

12:22

Ivan Karl o najznačajnijem domaćem filmskom festivalu: FEST treba održavati na jesen
Ivan Karl o najznačajnijem domaćem filmskom festivalu: FEST treba održavati na jesen - Copyright Tanjug/Jadranka Ilić

veličina teksta

Aa Aa

Direktor Filmskog centra Srbije (FCS) Ivan Karl izjavio je da FEST sada ima drugu priliku za novo pozicioniranje, odnosno da bi trebalo da bude ubuduće održavan u novom terminu krajem septembra i početkom oktobra.

Karl je rekao Tanjugu da je želeo da se to dogodi još posle jubilarnog 50. FEST-a 2022. godine i da je dva puta taj predlog stavljao na glasanje odboru festivala, u maju i avgustu mesecu te godine.

"Oba puta je izglasan i konačno poslat Skupštini grada na usvajanje. Verovatno taj papir još uvek negde stoji u pisarnici", napomenuo je Karl.

U obrazloženju svog predloga, Karl je 2022. godine naveo da je tradicionalni termin u početnim mesecima godine imao smisla kada je FEST bio pregled najznačajnijih filmova prethodne sezone, učesnika velikih festivala, dobitnika Oskara i repertoarskih hitova.

Karl je podsetio da je promenom koncepcije 2015. godine FEST postao takmičarski sa tri linije filmova u kompeticiji.

Od 2020. je takmičarski program redefinisan u jednu međunarodnu takmičarsku liniju, u kojoj ravnopravno učestvuju i odabrani srpski filmovi, sa šest nagrada "Beogradski pobednik", za najbolji film, scenario, režiju, glumca, glumicu i debitanta.

Opterećenje za budžet festivala

Prema njegovim rečima, pandemija koronavirusa je uticala globalno na bioskopsku eksploataciju i ojačale su internet platforme, što je dovelo do "ukrupnjavanja tržišta i smanjenja broja filmova u redovnoj bioskopskoj distribuciji".

"To sa sobom povlači da tzv. nezavisni filmovi koji čine okosnicu ponude festivala A kategorije (Kan, Vencija, Berlin) takođe brzo idu u bioskope, da bi se što pre prodali za platforme pa je njihovo čuvanje za festivale sve skuplje", naveo je Karl.

Tanjug/Jadranka Ilić

 

Kako kaže, to je bilo "vidljivo u trošku revijalnog dela programa prethodnih izdanja FEST-a koji su višestruko narasli u odnosu na ranije godine i time značajno opteretili budžet festivala". 

"Ako bi se taj trend nastavio, samo bi trošak nabavke filmova bio kao ceo budžet festivala pre nekoliko godina", ocenio je Karl.

U svom predlogu, 2022. godine Karl je podsetio da "ideja o promeni termina FEST-a na oktobar nije nova i datira još od sredine osamdesetih godina prošlog veka", ali "tada nije bilo volje ni snage da se tako nešto uradi".

Karl je bio ocenio da je koristan prelazak FEST-a na poslednji petak u septembru, odnosno prvu nedelju oktobra, pošto je Kanski festival završen četiri meseca ranije, a Venecijanski festival tri nedelje ranije.

"Čime su ti filmovi neuporedivo aktuelniji, dostupniji i, pogotovo što na talasu i nakon FEST-a mogu odmah da započnu bioskopsku distribuciju. Isto važi za regionalne festivale sa koji dolazi jedan deo naslova za takmičarski program", naglasio je Karl.

Prema njegovim rečima, početak jeseni je tradicionalno vreme kada većina novih srpskih filmova ulazi u bioskope i logično je da FEST bude njihova prva stanica, bilo u takmičarskom ili revijalnom delu programa.

Veća šansa za dovođenje "jakih gostiju"

Kako je navedeo, filmovi viđeni za Oskare upravo kreću u američke bioskope, samim tim FEST ne treba da čeka ili strepi da će ih neka platforma apsorbovati do marta meseca.

"Pošto su Kan, Venecija i Toronto završeni, i nema drugih velikih dešavanja mogućnost dovođenja jakih gostiju u Beograd je neuporedivo veća, nego u martu zbog Berlina i kampanje za Oskare", istakao je Karl, dodavši da na početku jeseni još postoji mogućnost projekcija na otvorenom.

Tanjug/Tanja Valić

 

Karl je dodao da FEST ne treba da odustane od dosadašnjeg termina februar-mart, koji je odgovarajuć za reviju "FEST klasik" na kojoj će biti prikazivane remasterizovane - digitalizovane verzije filmova sa ranijih FEST-ova.

"Na ovaj način FEST je u kulturnom životu Beograda, Srbije i regiona prisutan cele godine kroz retrospektivno revijalno dešavanje u februaru i centralno u oktobru mesecu", naglasio je Karl. u svom predlogu.

Navevši sada da ga ovih dana mnoge kolege zovu i postavljaju isto pitanje šta će biti sa FEST-om, Karl je dodao da to nije zona njegove odgovornosti od kraja leta 2022. godine, kada je otišao sa mesta Gradskog sekretara za kulturu i predsednika odbora festivala. 

"Do tada, radio sam ga intenzivno u dva navrata, prvo selektorski u tandemu sa Borom Anđelićem od 2010. do 2014. što su bili poslednji FEST-ovi u izvornoj koncepciji 'festival festivala' od kojih je onaj održan 2014. zabeležio prodaju od 101. 000 karata, od toga 76.000 samo u velikoj dvorani Sava Centra", podsetio je Karl.

Poslednji put Karl je od 2018. do 2022. godine bio na čelu odbora manifestacije, a u tom periodu FEST je "zalaganjem svih svojih ljudi, razumevanja gradske uprave i požrtvovanog tima saradnika uspeo da sačuva kontinuitet i izbegne da mu se ponove 1993. i 1994. godina kada ga nije bilo iz mnogo pomešanih razloga". 

AI Preporuka

Komentari (0)

Kultura