Vredna slika iz Botičelijevog ateljea slučajno pronađena u francuskoj crkvi
Komentari15/10/2024
-13:34
Veoma vredna slika pronađena u francuskoj crkvi u deprtmanu Loar e Šer, za koju se ranije smatralo da je bezvredna kopija Botičelijevog remek-dela "Bogorodica sa detetom i mladim svetim Jovanom Krstiteljem", zapravo potiče iz 16. veka i to iz ateljea tog renesansnog majstora.
Ona će sada biti predstavljena javnosti zajedno sa Botičelijevim delom koje ju je inspirisalo u zamku Šambor u dolini Loare.
Pre otprilike desetak godina, stručnjak za renesansnu umetnost iz Italije Mateo Đaneseli naišao je u seoskoj crkvi na jednu sliku koja se smatrala bezvrednim umetničkim radom iz 19. veka.
Đaneseli, danas kustos Nacionalnog muzeja renesanse nadomak Pariza, koji je pre 10 godina popisivao inventar italijanskih umetničkih dela u javnim zgradama u Francuskoj, posumnjao je u tvrdnje da je slika koju je pronašao u Crkvi Sen Feliks u mestu Šampinji-en-Bos bezvredna i pretpostavio je da je moguće da je reč o slikarskom radu nastalom u 16. veku u ateljeu italijanskog renesansnog majstora Sandra Botičelija.
Opsežna ispitivanja Centra za istraživanje i restauraciju muzeja Francuske koja su usledila potvrdila su da je Đaneseli bio u pravu, a nakon restauracije se ispostavilo da je reč o u pitanju jednoj od verzija Botičelijevog remek-dela "Devica Marija, dete Hrist i mladi sveti Jovan Krstitelj" koje su radili umetnikovi učenici.
Uskoro će i original i kopija biti izloženi u okviru izložbe u zamku Šambor u dolini Loare, ogromnom dvorcu iz 16. veka koji je sagradio francuski kralj Fransoa Prvi, vladar koji je toliko voleo italijansku renesansnu umetnost da je pozvao Leonarda da Vinčija da se nastani u Francuskoj.
Pjer-Žil Žiro, direktor kulturnog programa u Šamboru, izjavio je da je primerak naslikan u Botičelijevom ateljeu u Firenci oko 1510. godine, oko pet godine nakon originala i da je veći deo naslikala ekipa Botičelijevih učenika, ali neke detalje, potpu lica, po svemu sudeći je lično naslikao veliki majstor.
Žiro je odbio da kaže koliko sada vredi to delo, ali je podsetio da je druga slika nastala u Botičelijevom ateljeu procenjena ovog leta u Sotbiju na između 3 i 5 miliona evra.
Iako taj iznos deluje skromno u poređenju sa cenama koje su plaćene za originalne Botičelijeve slike, od kojih je jedna prodata 2021. godine za 92,2 miliona dolara, ipak je to i dalje velika suma za jednu seosku crkvu u Francuskoj.
Kopiju Botičelijevog remek dela kupio je u 19. veku britanski pisac Valter Sevidž Lendor, a njegov sin kasnije je prodao izvesnom Fransoa-Filiberu Desenju gradonačelniku Šampinjija-en-Bos čija porodica je kasnije odlučila da sliku pokloni lokalnoj crkvi.
Komentari (0)