Malo ko zna za ove dve Van Gogove slike: Jedna bi mogla da bude najskuplja, a druga izgorela u bombardovanju Japana
Komentari23/08/2021
-19:33
Tokom avgusta 1888. Van Gog je naslikao četiri mrtve prirode sa suncokretima, u Žutoj kući u Arlu. Poslednje dve su dobro poznate slike sa tirkiznom odnosno žutom pozadinom, koje se nalaze u Minhenu i Londonu, ali za prve dve znaju gotovo isključivo stručnjaci specijalizovani za stvaralaštvo čuvenog slikara.
Jedan od njih je Martin Bejli, istoričar umetnosti i saradnik sajta Art njuzpejper, koji je u svojoj novoj kolumni otkrio više o manje poznatoj istoriji "Suncokreta".
Van Gog je započeo seriju slikom "Tri suncokreta", koju je naslikao sa tirkiznom pozadinom. Ona je oduvek bila deo privatnih kolekcija, a poslednji put je izložena na jednomesečnoj izložbi u Umetničkoj galeriji u Klivlendu 1948. koju danas pamti vrlo malo ljudi. Čak ni fotografija u boji te slike nije objavljena sve do osamdesetih.
Za razliku od ranijih dela koja je slikao u Parizu, u seriji "Suncokreti" počeo smelije da koristi boju, a "Tri suncokreta" prodata su nedugo posle smrti umetnika.
Sliku je zajedno sa "Irisima" 1891. kupio pariški kritičar Oktav Mirabo, koji je za ta dela izdvojio ukupno 24 funte.
Javnost je prvi put videla slike u francuskoj Ilustrovanoj reviji, u kojoj je objavljena reportaža o Miraboovoj kolekciji.
Sledeći vlasnik bio je modni dizajner Žak Duse, veliki zaljubljenik u savremenu umetnost. On je od čuvenog dizajnera Pjera Legrena poručio vrlo smeo, crni, lakovani ram za sliku, koji je naknadno izgubljen.
Nakon što je promenila nekoliko vlasnika, slika se na kraju našla u privatnoj kolekciji anonimnog kupca, a procenjuje se da će onog trenutka kada se ponovo nađe na tržištu, postići rekordan iznos, kada je reč o Van Gogovim delima.
"Šest suncokreta" je druga relativno nepoznata slika iz avgusta 1888. koju je kupio jedan japanski kolekcionar. Reč je o Kojati Jamamotu, bogatom trgovcu pamukom iz grada Asije, koji je 1920. sliku platio za iznos ekvivalentan današnjoj svoti od 3.700 evra. Jamamoto je sliku držao iznad garniture za sedenje u orijentalnom, pozlaćenom ramu.
Kada je 6. avgusta 1945. atomska bomba bačena na Hirošimu, Asija je uništena u odvojenom napadu američkih snaga. Više od 1.500 bombi bačeno je na taj japanski grad, a u plamenu je nestala i Jamamotova kuća, zajedno sa "Šest suncokreta".
Srećom, ta slika bila je među retkim umetničkim delima koja su pre Drugog svetskog rata fotografisana u koloru.
Van Gog je u svojim pismima upućenim umetniku Emilu Bernardu pisao da je u ovoj slici žuta boja cveća 'puca' uz plavu pozadinu, uokvirena tankim letvicama od narandžastog olova" (narandžasto olovo je žuto-narandžasti pigment). Želeo je time da postigne efekat vitraža na crkvama.
Priredila: S. R.
Komentari (0)