Aktuelno iz kulture

Britanski vajar Ričard Dikon održao predavanje "U potrazi za nečim" u Srpskoj akademiji nauka i umetnosti

Komentari

Autor: Tanjug

18/09/2024

-

09:53

Britanski vajar Ričard Dikon održao predavanje "U potrazi za nečim" u Srpskoj akademiji nauka i umetnosti
Ričard Dikon - Copyright profimedia

veličina teksta

Aa Aa

Britanski vajar Ričard Dikon održao je sinoć predavanje pod nazivom "U potrazi za nečim" u Srpskoj akademiji nauka i umetnosti u Beogradu. 

Dikon je govorio o svom putu u stvaranju skulptura pred brojnim ljubiteljima umetnosti u Beogradu koji su imali priliku da se susretnu sa raznovrsnim radovima ovog umetnika,

"Drago mi je što vas vidim u ovolikom broju, ovim mi pokazujete da je sve moguće. Zadovoljstvo je što ponovo boravim u ovoj instituciji", poručio je Dikon u Svečanoj sali.

Umetnik je predavanje podelio na dva dela, u prvom delu predstavio je ono što on radi, a drugi deo predavanja posvetio je crtežima.

Na video-bimu nizali su se slajdovi sa fotografijama skulptura koje je izrađivao. Prikazivao je skulpture hronološki i objašnjavao kako je sa svakim novim radom unapredio svoje stvaralaštvo.

"Tokom predavanja videćete koje sam sve materijale koristio kako bih sačinio skulpture koje izrađujem pune 62 godine", rekao je Dikon i pokazao svoju prvu "stvarnu" skulpturu.

Dikon je naveo da su ga kabasti materijali koje je koristio tokom svog stvaralaštva naveli da razmišlja u pravcu da skulpturu predstavi kao performans.

"Moje kolege su nosale skulpture ulicama jednog malog grada u Engleskoj. To je bilo, na neki način istraživanje o tome šta sve skulptura može da bude", rekao je on i dodao da je nakon toga dobio ideju da proučava otpadne materijale i te gomile otpada vremenom su počele da se uvećavaju.

"Moji prvi radovi služe kao dokument, pomogli su mi da naučim nešto novo za buduće skulpture", istakao je Dikon.

On je rekao da su njegove prve skulpture bile prazne i da je želeo da da neko značenje i supstancu tom ništavilu.

"Tu su bili obli oblici, a zavijene forme teško su mogle da stanu u studio. Proučavao sam materijale koje sam video oko sebe. London je bio prepun valovitog materijala. Vremenom mi je veličina postala važna, a mnoge materijale nalazio sam i na ulici", objasnio je on.

profimedia

 

Kasnije je, kako je rekao, počeo da razmišlja o tome kako bi mogao i neko drugi da obrađuje površine za njega ukoliko on da instrukcije.

"Počeo sam da radim u saradnji sa drugim kolegama. Proučavali smo materijale, istraživanje se nastavilo", rekao je Dikon.

Ubrzo su počeli da ga interesuju materijali koji se prave od plastike, a pravio je i skulpture i od bakra, drveta i plastike.

"Istraživao sam i da li je moguće da napravim skulpturu koja nema šavove. Počeo sam da se zanimam za trodimenzionalna tela, kako se izrađuju da postanu umetničko delo i da podstaknu razmišljanje na to šta se nalazi unutar njih", objašnjavao je Dikon pokazujući na prezentaciju sa fotografijama njegovih radova.

Prema njegovim rečima, vremenom, svaka skulptura bila je specifičnija od one prethodne, a ubrzo je počeo da izrađuje i dela od keramike.

"Radio sam u Kelnu velika dela od keramike. To nije bilo puno drugačije od prethodnog. Radio sam mnogo sa keramikom. Razbijao sam činije i pravio potpuno novu grnčariju", rekao je on i istakao da je tada počeo potpuno drugi period u njegovoj karijeri.

Dikon je rekao da je izrađivao i male predmete veličine ljudske šake od kojih bi posle napravio velike skulpture. 

"Baveći se keramikom približio sam se novim tehnikama. Na keramici sam radio dva meseca. Keramika ne može da se savija kao čelik", rekao je on istakavši da je ubrzo prešao da radi i sa čelikom, a uveo je i boje.

Prema njegovim rečima boja je polako postala predmet njegovih skulptura.

"Shvatio sam da je boja izuzetno važna i da stvara utisak da je urađena od nekog drugog materijala. Boja je nešto što se kreće, pomera", opisivao je on pokazujući radove koji je predstavio u Kini, Parizu i Njujorku. Prvi deo predavanja Dikon je završio kratkim filmom.

"Film i predstavljeni radovi rađeni su u vreme pandemije, na početku zabrane izlaska na ulice. Umetnik može sasvim dobro da se nosi sa izolacijom, ali ne može da izbegne sve situacije koje je to vreme nosilo", objasnio je on.

Drugi deo predavanja umetnik je posvetio objašnjavajući kako je stvarao crteže.

"Uvek sam mnogo crtao, a prva grupa mojih crteža izrađena je na papiru. Pokvasio bih papir i prenosio boju na druge papire i tako dobijao crteže", objašnjavao je on.

Dikon je rekao da je voda u umetnosti interesantan materijal.

"Uvek mi je bilo fascinantno to što je voda providna i lagana, a ukoliko napunimo kofu sa vodom teško je podići je", napomenuo je umetnik.

Dikon je crtao i na monitorima, na kamenu, a radio je i litografiju.

Dobitnik je Tarnerove nagrade i poznati je pedagog, a za sebe tvrdi da je "fabrikator, a ne vajar".
Pod istim nazivom kao što je bilo i predavanje, 19. septembra u Galeriji DOTS u Donjem gradu Beogradske tvrđave biće otvorena i njegova prva samostalna izložba u Srbiji.

Komentari (0)

Kultura

Najskuplja voćka u istoriji: Kontroverzna instalacija sa bananom zalepljenom za zid prodata za preko šest miliona dolara
Aktuelno iz kulture

Najskuplja voćka u istoriji: Kontroverzna instalacija sa bananom zalepljenom za zid prodata za preko šest miliona dolara

Konceptualno delo Mauricija Katelana kupio je kineski investitor u kriptovalute Džastin San za četiri puta veći iznos od procenjenog.

21/11/2024

10:43

pročitaj celu vest
"Virdžina" u novom ruhu: Digitalno restauriran kultni film Srđana Karanovića o devojčici koja je odrastala kao dečak