Evropa

Gužve kojih su se svi plašili, ipak, preskaču ovu godinu: Pet pitanja nakon što je novi sistem za ulazak u EU odložen

Komentari

Autor: Euronews

03/03/2023

-

07:14

Gužve kojih su se svi plašili, ipak, preskaču ovu godinu: Pet pitanja nakon što je novi sistem za ulazak u EU odložen
Ilustracija - Copyright profimedia

veličina teksta

Aa Aa

Automatizovani Sistem ulaska i izlaska iz EU (EES) ponovo je odložen. Ovo znači da će putnici koji nisu iz EU, a koji ulaze u šengensku zonu malo duže biti pošteđeni haosa koji se očekuje usled uvođenja novih graničnih kontrola. 

Kašnjenje će takođe znači da i dalje nema mnogo načina da zemlje provere jesu li putnici koji nisu iz EU prekoračili ograničenje od 90 dana koje je trenutno na snazi. 
 
Prvobitno planiran za 2022. godinu, EES je prvo bio pomeren za maj 2023. godine. Međutim, izgleda da će stupiti na snagu tek na kraju ove godine.  

Šta je EES?  

EES će biti automatizovani IT sistem Evropske unije za registraciju putnika iz zemalja trećeg sveta kojima viza nije potrebna ili putnike koji imaju vize za kratkoročni boravak.   

Putnici će morati da skeniraju svoje pasoše ili drugu putnu ispravu svaki put kada pređu spoljnu granicu EU. Neće se primenjivati na legalne stanovnike ili na one koje imaju vize za duži boravak.  

Svaki put kada osoba pređe granicu EU, sistem će registrovati njeno ime, vrstu putne isprave, biometrijske podatke (otiske prstiju i slike lica), datum i mesto ulaska i izlaska. Takođe će se evidentirati i odbijanje ulaska u određenu zemlju. Podaci poput slika lica ili otisaka prstiju zadržavaće se u sistemu tri godine nakon putovanja.  

Sistem će se primenjivati pri ulasku u svaku državu koja je članica EU, osim Kipra i Islanda, i četiri države koje nisu članice EU, ali se nalaze u Šengenskoj zoni: Island, Lihtenštajn, Norveška i Švajcarska.  

Ovaj sistem se uvodi kako bi se lakše kontrolisala prekoračenja putnika koji ostanu duže nego što je dozvoljeno unutar Šengenske zone.  

Zašto je došlo do odlaganja?

Kao i u prvom krugu kašnjenja, kao razlog za pomeranje EES-a navode se izazovi sa izvođačima da ispoštuju rokove. 
 
Automatske EES barijere treba da budu postavljene na svim međunarodnim kopnenim, pomorskim i vazdušnim granicama u šengenskoj zoni. Putnici će moći da registruju svoje podatke na samouslužnim kioscima i na mobilnim aplikacijama u nekim zemljama, nakon čega će radnici na granici ili e-kapije završiti provere. 

Trenutno je nejasno kada će sistem biti uveden. Ova informacija može biti poznata u martu 2023. godine kada bude postavljen novi vremenski okvir.  

Kako je turistička industrija reagovala na odlaganje uvođenja ovog sistema?  

Avio-kompanije podržaju ova kašnjenja zbog toga što time dobijaju više vremena da se pripreme. 

"EES će promeniti način na koji se upravlja granicama EU. Postoje, međutim, brojna pitanja koja se moraju rešiti kako bi se obezbedilo nesmetano uvođenje i rad novog sistema kako se putnici u vazdušnom saobraćaju ne bi bili suočeni sa smetnjama", napisano je u zajedničkom saopštenju Evropskog regiona Međunarodnog saveta aerodroma, najveće asocijacije prevoznika EU (Airlines for Europe), Udruženja evropskih regionalnih avioprevoznika i Međunarodne asocijacije za vazdušni prevoz.  

 

Koalicija je ukazala na potrebu za širim usvajanjem i efikasnijom implementacijom automatizacije na nacionalnim graničnim prelazima od strane nacionalnih vlasti.

Takođe ukazuje na potrebu za finansiranjem od strane država članica kako bi se obezbedio dovoljan broj obučenog osoblja i resursa za upravljanje spoljnom granicom EU, posebno na aerodromima. 

Dodaju i da bi avio-kompanijama i aerodromima trebalo dati "dovoljno resursa" kako bi mogle da se prilagode novim pravilima. Organizacije su takođe saopštile da je potrebna javna kampanja kako bi svi putnici bili obavešteni o ovim promenama.  

Kako će EES uticati na putovanja?  

U Velikoj Britaniji, kao i u drugim zemljama postoji zabrinutost da bi EES mogao povećati gužve i prouzrokovati kašnjenja na graničnim prelazima. 
 
U izveštaju Evropskog saveta koji je objavila neprofitna organizacija Stejtvač, različite zemlje izrazile su zabrinutost zbog kašnjenja u primeni EES-a. Kažu da je vreme koje će imati za testiranje ovog sistema pre njegovog lansiranja drastično smanjeno. 
 
Francuske vlasti će vršiti EES granične provere u britanskoj luci Dover, Eurostar i Eurotunel. Oni trenutno rade sa vladom Ujedinjenog Kraljevstva na minimiziranju uticaja sistema na granične tokove i saobraćaj, ali izražavaju zabrinutost zbog potencijalnog vremena čekanja. 
 
I druge zemlje još uvek rade na planovima implementacije EES-a.  

Evropska komisija je saopštila kako će sistem možda morati da se uvodi postepno i na fleksibilan način kako bi se smanjila verovatnoća dugog čekanja na granicama. 

Možemo li još uvek da očekujemo ETIAS? 

EES sistem je povezan sa Evropskim sistemom putnih informacija i autorizacije (ETIAS). Dakle, u pitanju je sistem koji će odobravati putovanja putnicima kojima nije potrebna viza za ulazak u EU, odnosno prostor Šengena. Među njima je i Srbija, kao i države Zapadnog Balkana, Ujedinjeno Kraljevstvo, SAD, Kanada, Australija, zemlje Latinske Amerike, ukupno 63 zemlje. 

ETIAS je prvobitno bio planiran za novembar ove godine. Međutim, na sajtu Evropske komisije sada piše da će sistem početi da se primenjuje tek od 2024. godine. Tačan datum još uvek nije poznat, a EU je ranije saopštila da će postojati period implementacije od 6 meseci, što znači da će ETIAS biti postepeno predstavljan uz EES.  

Putnici će moći da se prijave za ETIAS onlajn pre njihovog putovanja, po ceni od 7 evra. Jednom kada putnici dobiju dozvolu, ona će važiti tri godine ili do isteka pasoša. Šta sve predviđa ETIAS pročitajte u posebnoj vesti.

Komentari (0)

Evropa