Debata o slanju borbenih aviona Ukrajini: Rizik od eskalacije i brojna otvorena pitanja pred zapadnim saveznicima Kijeva
Komentari23/02/2023
-08:03
Kada su finske vazduhoplovne snage prešle sa sovjetskih borbenih aviona na letelice američke proizvodnje, Jarmo Lindberg je predvodio prvu grupu iskusnih pilota koji su u Kaliforniji bili obučeni da lete na F-18.
Ta obuka je trajala godinu dana, uključujući časove engleskog, simulacije letenja, procedure u vanrednim situacijama i učenje upotrebe aviona za borbu, rekao je za Euronews bivši pilot borbenog aviona i načelnik odbrane.
Dok Ukrajina poziva Zapad da im obezbedi borbene avione za odbranu od Rusije, stručnjaci kažu da treba uzeti u obzir mnogo razloga pre nego što ih isporuče. "Potrebno je vreme i zato moramo da budemo realni i pošteni, pa da kažemo da ovo ne može da se ostvari za nekoliko nedelja", istakao je Lindberg.
"Daleko naprednije mogućnosti"
Ukrajinci trenutno lete na avionima MiG-29 i Suhoj iz sovjetske ere, ali su izrazili interesovanje za avione američke proizvodnje F-16, koji se trenutno koriste i u nekoliko zemalja EU.
Predsednik Volodimir Zelenski rekao je da Ukrajina želi da formira novu "vazduhoplovnu koaliciju", u govoru pred britanskim zakonodavcima ranije ovog meseca, koji je usledio nakon višenedeljnih debata u zapadnim prestonicama o tome da li da isporuče borbene tenkove Ukrajini.
Poklanjajući vazduhoplovni šlem predsedniku Predstavničkog doma Velike Britanije ser Lindziju Hojlu, Zelenski je pročitao natpis na njemu: "Imamo slobodu, dajte nam krila da je zaštitimo".
Lindberg je rekao da bi i on zatražio zapadne borbene avione jer je to "daleko naprednije od onoga što sada Ukrajina dobija od zapadnih zemalja". Dodao je i da su borbeni avioni izuzetno brzi, kao i da mogu pomoći Ukrajini da veoma brzo izvršava operacije širom zemlje.
Jan Džoel Anderson, viši analitičar Instituta Evropske unije za bezbednosne studije, dodao je da bi Ukrajina mogla da izgubi svoje trenutne borbene avione i da joj je "potrebna avijacija da bi bila održiva i da bi imala kredibilnu odbranu na srednji i dugi rok".
Holandska posmatračka grupa Oriks procenila je da je Ukrajina do sada, od početka rata, izgubila 53 borbena aviona.
Moguća eskalacija
Naprednije mogućnosti mogle bi, međutim, istovremeno da dovedu i do nove eskalacije rata, što je rizik koji pokušavaju da proračunaju zapadne vlade, kažu stručnjaci za Euronews.
Krajem januara, američki predsednik Džo Bajden odbacio je slanje borbenih aviona Ukrajini, dok je britanski sekretar odbrane Ben Volas rekao za BBC, takođe, da neće biti trenutnog slanja letelica Kijevu.
Dauning strit je saopštio kako Velika Britanija planira da proširi obuku za pilote ukrajinskih borbenih aviona kao deo "njihove investicije u ukrajinsku vojsku". Druge zemlje su izrazile više otvorenosti za ideju snabdevanja avionima.
Mnogi stručnjaci saglasni su da bi obezbeđivanje borbenih aviona Rusija mogla da posmatra kao eskalaciju u ratu, uz zabrinutost da bi Ukrajina mogla da upotrebi avione i rakete za napade unutar ruske teritorije.
U američkim medijima bilo je više izveštaja da je Pentagon čak modifikovao HIMARS raketne sisteme, kako bi ih sprečio da ispaljuju rakete na Rusiju.
Keli Grijeko, viša saradnica u Stimson centru u Vašingtonu, rekla je da su rizici od eskalacije "ozbiljni i veoma stvarni", i da su zato do sada zapadne zemlje postepeno slale oružje Ukrajini.
"Jedan od izazova u ovom trenutku je to što postaje sve opasnije, jer Zapad vidi da ovaj postepeni pristup funkcioniše, pa je sve manje zabrinut za neke od ovih rizika od eskalacije", dodala je.
Da li bi borbeni avioni uopšte pomogli Ukrajini?
Fil Haun sa Američkog vojnog koledža i bivši pilot borbenog aviona, rekao je da zapadni avioni Ukrajini ne bi dali veliku vojnu prednost zbog "snažne ruske protivvazdušne odbrane".
Haun, koji je za Euronews govorio u ličnom svojstvu, a ne u ime američkog ministarstva odbrane, rekao je da bi avioni čak mogli da postanu "vredna meta za napad Rusije".
Neki kažu da bi ukrajinsko vazduhoplovstvo moglo da rizikuje da postane manje efikasno sa zapadnim avionima.
"Ono što zaista ne želite da uradite jeste da uzmete nekoga ko je efikasan u borbenim avionima iz sovjetske ere i da ga stavite u zapadne borbene avione, gde postoji rizik da postane borbeno neefikasan", rekao je Daglas Beri, viši saradnik na Međunarodnom institutu za strateške studije.
"Mnogo je lakše zameniti borbeni avion nego pilota. Gubite svo to iskustvo", dodao je on.
Za Berija, postoji mnogo nerešenih pitanja poput onoga da li je Ukrajina uspela da pošalje pilote da treniraju na zapadnim avionima.
Takođe, stručnjaci smatraju i da ovo nije isti sukob kao drugi ratovi u kojima su raspoređene zapadne vazdušne snage.
"Ni ruske ni ukrajinske vazduhoplovne snage nisu bile u stanju da efikasno upravljaju svojim borbenim avionima protiv kopnenih snaga", rekao je Haun, dodajući da su razlog sovjetske rakete zemlja-vazduh koje se nalaze u arsenalima obeju država.
Grijeko je navela da podrška ukrajinskim kopnenim snagama koje mogu zauzeti teritoriju treba da bude najvažniji fokus za SAD i EU.
"Vidimo kako izgleda vazdušni rat 21. veka. To uključuje rakete, dronove i sisteme protivvazdušne odbrane. I to su zaista tri stvari koje su Ukrajini potrebne", rekla je ona.
Komentari (1)
Драган
23.02.2023 10:04
Нема ту никакве дебате, авиони су већ спремни и пилоти се већ обучавају, дебата је само око тога како то објаснити властитим пореским обвезницима