Posle tenkova na spisku želja Ukrajine su avioni F-16: Da li bi Bajdenovo i Šolcovo "ne" moglo da se pretvori u "da"
Komentari05/02/2023
-21:30
"Poslao sam pismo sa željama Deda Mrazu prošle godine, i na toj listi su bili borbeni avioni", rekao je nedavno ukrajinski ministar odbrane Oleksij Reznjikov u jednom intervjuu. Ovakve izjave sve češće dolaze od ukrajinskih visokih zvaničnika, koji, nakon što su izdejstvovali tenkove zapadne proizvodnje za svoju vojsku, sada vrše pritisak na saveznike partnere da im pošalju i letelice F-16 kako bi se suprotstavili Rusiji na bojnom polju.
U svojim apelima, ukrajinski državni vrh često ističe kako su im avioni veoma važni jer moraju da što pre nađu načina da pariraju ruskim raketnim napadima, kao i napadima dronova. Međutim, bar za sada, u SAD i drugim zapadnim zemljama Ukrajinci ne nailaze na razumevanje.
Ovakvi zahtevi se prihvataju sa dozom skepticizma, pre svega, kako navode zapadni zvaničnici, zbog toga što bi F-16 avioni zahtevali ozbiljan trening, ali i zbog povećanog rizika od eskalacije.
Bajdenovo jasno "ne"
Dodatno, američkim zvaničnicima nije baš jasno zašto Ukrajinci javno iznose zahteve za F-16, kada ih u privatnim razgovorima gotovo i ne pominju kada se radi o slanju oružja.
Kada Ukrajinci iznose zahteve za oružje u razgovoru sa američkim zvaničnicima, uglavnom se fokusiraju na dalekometne rakete, kao i dodatnu municiju, tenkove i PVO sisteme, prenosi CNN.
Slično je i sa evropskim saveznicima Ukrajine - i francuski predsednik i holandski premijer rekli su nedavno da "u suštini ništa nije nemoguće", ali da nije bilo nikakvih zvaničnih zahteva ukrajinskih zvaničnika za slanje borbenih aviona.
Američki predsednik Džo Bajden je, upitan da li će poslati F-16 avione Ukrajini, kratko odgovorio sa "ne", a zatim rekao i da će razgovarati o tome sa ukrajinskim kolegom Volodimirom Zelenskim.
Ukrajinski zvaničnici su, čini se, ohrabreni nedavnom pomoći u vidu tenkova koje su im poslali zapadni saveznici, pa sada pokušavaju da izvrše javni pritisak kako bi se isporuke naoružanja nastavile.
"Ono što je nemoguće danas, apsolutno će biti moguće sutra", rekao je Reznjikov u nedavnom intervjuu za NPR, a za CNN je dodao da "isto tako, pre godinu dana niko nije verovao kako će Ukrajini poslati HIMARS ili Abrams tenkove".
Ne ogleda se samo u poslednjoj pošiljci upornost Ukrajine u traženju naoružanja - u decembru, nakon nekoliko meseci pritiska, SAD su konačno pristale da Kijevu pošalju Patriot PVO sisteme, za koje su nekada govorili da su veoma teški za prenos i korišćenje.
Stvaranje prednosti, ali i rizik od eskalacije
Stručnjaci su oprezni u proceni efekta eventualne pomoći, pa tako kažu da bi ovi borbeni avioni zaista mogli da doprinesu ukrajinskom vazduhoplovstvu, ali bi istovremeno mogli da podignu i rizik od dalje eskalacije sukoba.
"To nije nešto što će promeniti odnos snaga iz korena. Suhoj-35 avioni su veći, brži i imaju moćnije radare. Sa druge strane, F-16 bi mogao da pobedi Suhoja-35 ukoliko bi imao moćne zapadne rakete i ako bi primao podatke sa vazdušnog radara", rekao je za "Al džaziru" Konstatinos Zikidis iz "Helenik avioindustrije", govoreći o ruskoj floti sa kojom bi se F-16 avioni eventualno suočili.
Pilot Tanasis Papanikolau, koji je leteo F-16 avionima i komandovao formacijama u kojima su leteli, rekao je da, ukoliko se umreže, F-16 predstavljaju jasnu prednost za Ukrajinu.
"Rusi koriste starije taktike, dok su taktike Zapada razvijene tako da koriste avione u kombinaciji sa mornaricom, kopnenim snagama, kao i vazdušnim ili pomorskim radarskim podacima. Ovo je veoma napredan tip ratovanja", rekao je Papanikolau.
Sa druge strane, dodao je i da treniranje ukrajinskih pilota da lete ovim tipom aviona verovatno ne bi moglo da se izvrši dovoljno brzo kako bi se neka osetna razlika napravila ove godine.
"Na primer, altimetri na avionima sa Zapada pokazuju stope, dok sovjetski pokazuju metre. To su dva različita načina razmišljanja. Bili bi potrebni meseci za obuku, i možda bi morali njima da lete dobrovoljno zapadni veterani. Pored toga, Rusi bi pokušali slanje ovih aviona da predstave kao da se NATO direktno meša u rat", naveo je Papanikolau.
Podeljena mišljenja u Evropi
Stav američkih i evropskih zvaničnika je, uglavnom, da su F-16 aviona nepraktični, kao i da je potrebno mnogo treninga da bi mogli da se koriste kako treba. Takođe, u nekoliko navrata je ukazivano i da Ukrajina ni sada ne vrši često vazdušne napade u strahu od ruskih PVO sistema.
Portparol ukrajinskog vazuhoplovstva, Jurij Ihnat, rekao je međutim da su upravo F-16 najbolje rešenje kako bi se zamenila trenutna flota, u kojoj su avioni stariji od same Ukrajine. On nije video problem u treningu koji bi bio potreban pilotima.
"Sami piloti kažu da nije problem da upravljaju F-16 avionima, i da bi to mogli da nauče za nekoliko nedelja. Boriti se uz pomoć ovih aviona je veoma drugačije, jer postoji mogućnost da se koriste razna oružja. Piloti bi to mogli da savladaju za pola godine", rekao je Ihnat nedavno na konferenciji za medije, prenosi Rojters.
Čini se da SAD za sada imaju čvrst stav kada je u pitanju odbijanje da se F-16 avioni pošalju u Kijev, ali bi ukrajinski zvaničnici možda više sreće mogli da imaju sa nekim evropskim saveznicima.
Iako je Makron rekao da nema nikakvog zvaničnog zahteva za slanje ovih aviona, francuski ministar odbrane Sebastijen Lekornu je pre nekoliko dana rekao da ta zemlja "razmatra ukrajinski zahtev za treniranje pilota da koriste borbene avione".
Sa druge strane, nisu ni svi u Evropi oduševljeni idejom da se F-16 flota pošalje u Ukrajinu. U tome prednjači Nemačka, odakle su jasno rekli da to pitanje ne dolazi u obzir.
"Ovo pitanje nijednom nije pokrenuto. Mogu samo da savetujem protiv ulazaka u stalno takmičenje da nadmašimo jedni druge kada su u pitanju sistemi oružja", rekao je nemački kancelar Olaf Šolc za list "Tagešpigel".
Komentari (1)
Драган
06.02.2023 12:19
Кога замајавате? - послаће запад Украјини, ако већ нису послали - све шта могу да пошаљу - и опет ће изгибити тамо. Апсолуто их није брига за украјинскинарод, мисле само на отимачину богатстава украјинског народа.