Evropa

20 godina od najveće ekološke katastrofe u istoriji Španije: Izlivanje nafte sa broda "Prestiž" zapljusnulo obalu

Komentari
20 godina od najveće ekološke katastrofe u istoriji Španije: Izlivanje nafte sa broda "Prestiž" zapljusnulo obalu
20 godina od najveće ekološke katastrofe u istoriji Španije: Izlivanje nafte sa broda "Prestiž" zapljusnulo obalu - Copyright AP/Carmelo Alen

veličina teksta

Aa Aa

Nakon što je završio svoj radni dan 13. novembra 2002. godine, Havijer Sar, mornar sa dvadesetogodišnjim iskustvom u španskom regionu Galicija, bio je u baru sa svojim kolegama. Dok su ranije tog dana pecali, na radiju su čuli vesti - jedan od brodova na koridoru Finister imao je problema. Niko tada nije mogao da predvidi da će ovaj naizgled lako rešiv problem postati najgora ekološka katastrofa u istoriji Španije.

Nikada ranije se nije desilo da 63.000 tona mazuta zapljusne obale severa iberijske zemlje, što je na kraju stvorilo 2.000 kilometara dugu zagađenu oblast koja se protezala od Portugala do Španije i Francuske.

Situacija je brzo postala haotična

Bilo je to u ranim jutarnjim satima, samo dva sata od početka njegove smene, kada je uplašeni kolega probudio Havijera. Miris dizela bio je svuda.

Misleći da je reč o curenju sa njihovog broda, dvojica mornara sišla su u mašinsku sobu, ali dok su hodali hodnicima shvatili su da miris nije više tako jak. Nije dolazio sa njihovog broda, dolazio je s mora. 

"Nismo znali ništa o tome šta se dešava. Nisam mogao da zamislim da je to tanker koji je pre nekoliko sati bio udaljen 27 (nautičkih) milja i bio u nevolji, ali počeli smo da povezujemo tačke", ispričao je Sar za Euronews.

AP/Carmelo Alen

 

Taj tanker je bio "Prestiž". Brod dug 243 metra bio je van kontrole sa 27 članova posade na njemu. Jaka oluja izazvala je curenje, koje je nagnulo brod na 45 stepeni i nafta koju je prevozio počela je da curi u more.

Ubrzo nakon toga, Sarje dobio poziv od galicijskog regionalnog ministra ribarstva, lokalne vlasti su bile zabrinute.

"Kakva je situacija", upitao je on.

"Haotična. Čamac (tone) pored obale i tek ćemo da vidimo šta će biti", rekao mu je Sar.

Linija zagađenja duga 2.000 kilometara

"Prestiž" je bio brod star 26 godina koji je upravo dobio navigacioni sertifikat od američkog ABS nakon popravke u Kini. Stručnjaci koji su proučavali slučaj rekli su da je brod pretrpeo problem na trupu u istom delu gde je i popravljen.

Nakon što su spasili većinu posade sa broda - apiten i još nekoliko mornara ostali su na brodu da pomognu u njegovom odvlačenju - vlasti su odlučile da ga udalje od obale i uz pomoć tegljača izvukle u more.

AP/Carmelo Alen

 

"Bila je to katastrofa koja je mogla da se svede na nekoliko kilometara obale, ali udaljavanje broda izazvalo je skoro 2.000 kilometara zagađenja, što ga je učinilo katastrofom za ceo kontinent", rekao je portparol Grinpisa Manoel Santos.

Odluku je doneo tadašnji ministar javnih radova Fransisko Alvarez Kaskos, koji je naredio da se brod odvuče od obale ka severu, što je zabrinulo francuske i britanske vlasti.

Krizni kabinet je bio na sastancima od 14. novembra, a na sto je stavljeno nekoliko opcija. Kabinet je čak razmatrao mogućnost gađanja tankera borbenim avionima pre nego što je potonuo, rekao je ministar odbrane Federiko Trilo.

AP/Denis Doyle

 

"Niko među ljudima koji rade na moru u Galiciji nije podržao da se brod udalji. To je maksimiziralo katastrofu. Bilo je mnogo lažnih informacija od političara, čak i poricanje postojanja naftne mrlje kada su ljudi videli da dolazi do njihovih obala i plaža. Bio je to zastrašujući koktel", istakao je Santos govoreći o greškama u upravljanju krizom.

Sve dok "Prestiž" nije konačno potonuo šest dana kasnije, 19. novembra.

Bes i nemoć

Okeanska struja otvarala je put mazuta prema kopnu. Tada je izlivena nafta zahvatila 170 kilometara obale, da bi narednih dana nastavila da se širi. Uprkos lošem vremenu, hiljade dobrovoljaca i pripadnika vojske išlo je u Galiciju da pomognu u čišćenju plaža.

"Slika koju imam u mislima iz tih dana je o volonterima koji daju svoje srce čisteći plaže. I pustoš koju ste imali kada ste, manje-više, nakon nekoliko dana, imali čistu plažu i sutradan, stigli ste i plaža je bila ista kao na početku. Vratili biste se besni i nemoćni", rekao je.

profimedia

 

Čišćenje je bilo haotično, a volonteri nisu imali ni zaštitnu opremu.

"Nije bilo apsolutno ničega. Prvi put kada je kralj došao u Muksiju rekli smo mu da nemamo apsolutno ništa, čak ni zaštitni mazerijal. Sledećeg dana se pojavio kamion u oblasti luke i odvezli su ga u civilnu zaštitu sa zaštitnim rukavicama, navlakama i maskama", rekao je Sar.

Od izlaska do zalaska sunca skupili su više od 100.000 tona crne, smolene materije. Dani su bili teški i intenzivni.

"Kada je bio sunčan dan, (nafta) je postajala sve nestabilnija i videli biste kako se volonterima vrti u glavi i padaju u nesvest. Bilo je šokantno", dodao je on.

Suđenje

Izlivanje je pogodilo ukupno skoro 3.000 kilometara obale, ali je suđenje, koje je održano deset godina kasnije, samo neke od krivaca stavilo na optuženičku klupu, kaže Santos.

"Bilo je to najveće ekološko suđenje u istoriji Španije. To je bilo mega suđenje. Istraga je trajala devet godina. I posle 11 godina niko nije proglašen krivim. Ustvari, mnogi se nisu ni pojavili", rekao je Santos.

AP/Bob Edme

 

Dodaje da je postojala presuda iz 2013. godine Višeg suda Galicije, ali niko nije osuđen za ekološki zločin.

"Samo je osuđen kapetan broda za neposlušnost španskim vlastima u spasilačkim operacijama. Trebalo je 16 godina da se dođe do kazne od dve godine zatvora za ekološki zločin protiv kapetana. Takođe 16 godina je bilo potrebno da se dobije nadoknada i reparacija za špansku državu, Hunta de Galiciju i sve pogođene", dodao je.

Ukupna suma koju španska država traži za reparacije je milijardu dolara.

Komentari (0)

Evropa