Region

Dok su jedni nekvalifikovani, drugi su prekvalifikovani: Zbog čega tržište rada ne prepoznaje crnogorske studente?

Komentari

Autor: Euronews Srbija

05/03/2025

-

17:14

Euronews

veličina teksta

Aa Aa

Model studija koji je u Crnoj Gori usvojen pre osam godina s ciljem poboljšanja studiranja, prema kome osnovne studije traju tri godine, master studije dve, a doktorske tri godine, nije ispunio očekivanja. Naime, tržište rada ne prepoznaje ovaj sistem jer se studenti s "bachelor" diplomom smatraju nekvalifikovanim radnicima, dok se oni s master diplomom smatraju prekvalifikovanim, što je sve rezultiralo nezadovoljstvom studenata.

Generalni sekretar Studentskog parlamenta Univerziteta Crne Gore Vedran Vujisić govorio je za Euronews o promeni modela studija i usvajanju novog Zakona o visokom obrazovanju, ali i o mogućem rešavanju problema.

Na samom početku sagovonik objašnjava promene koje su nastupile 2017. godine. 

"Jedna od najočiglednijih promena modela studija koja se dogodila jeste da isti bude u formatu 3+2+3, dakle u aktuelnom formatu u kojem se primenjuje model studija u Crnoj Gori, bila je upravo ta da osnovne studije imaju 180 ECTS kredita, a da su umesto nekadašnjih specijalističkih studija i jednogodišnjih magistarskih studija uvedene dvogodišnje master studije. Takođe, studije su dodatno dobijele budžetski karakter, odnosno student ne plaća naknadu za studiranje," kaže Vedran i obrazlaže:

"Međutim, od početka primene novog modela studija u Crnoj Gori iako smo dobijali uveravanja od strane donosilaca odluka da će se raditi na tome da 'bachelor' diploma obima 180 ECTS kredita bude ojačana i kao takva postane konkurentnija na tržištu rada, te da je ovaj model studija usklađen sa širim evropskim prostorom visokog obrazovanja, od tada je urađeno vrlo malo, ili gotovo ništa, da se ova bachelor diploma obima 180 ECTS kredita zaista ojača."

Vujisić objašnjava situaciju koja nastaje nakon diplomiranja, kada osoba stupi na tržište rada.

"Vreme je pokazalo da ovaj model nije prilagođen crnogorskom kontekstu, te da je jedan od najakutnijih, gorućih problema u crnogorskom sistemu visokog obrazovanja upravo taj što je student nakon trogodišnjih osnovnih studija nedovoljno kvalifikovan za najveći broj poslova na tržištu rada, a kada dodatno završi dvogodišnje master studije i stekne kumulativno 300 ECTS kredita, postaje prekvalifikovan za te iste poslove."

Više o ovoj temi pogledajte u videu na početku teksta.

 

AI Preporuka

Komentari (0)

Evropa