"I da sukob stane, posledice bi bile dugoročne": Umesto za Rusiju jabuke iz Slankamena idu u Indiju, a to traje 27 dana
Komentari16/03/2022
-11:10
Poznato je da Srbija iz Rusije najviše uvozi naftu i gas, a na rusko tržište iz Srbije odlaze jabuke, smrznuto voće, ženske čarape i delovi za automobile. U 2021. godini, izvoz u Rusiju iznosio je više od 870 miliona evra, a od početka rata u Ukrajini transport robe iz Srbije za Rusiju prilično je otežan.
Bojan Stanić iz Privredne komore Srbije za Euronews Srbija kaže da je trgovina sa Ukrajinom praktično nemoguća zbog ratne situacije, a da je i tržište Rusije sve teže dostupno zbog udaljenosti, jer se mora zaobilaziti Ukrajina.
"Svake nedelje se uvode nove sankcije od strane EU ka Rusiji i jednostavno se postavlja pitanje na koji način će se tretirati određena roba, koja se prevozi i u trenutku isporuke može da dođe pod sankcije. Kada bi ovaj sukob stao, ekonomske posledice bi bile dugoročne, zbog čega mnoge kompanije razmatraju mogućnost da se preorjentišu na alternativna tržišta bliskih regiona van evropskog, ali za to je potrebno određeno vreme", kaže Stanić.
On napominje da na naše proizvođače, osim cena energenata, utiču i problemi u lancima snabdevanja i ističe da je to posebno karakteristično za hemijsku i metalsku industriju koje su i nosioci našeg izvoza, ali i za određene komponente koje se koriste za proizvodnju veštačkih đubriva i određenih građevinskih materijala.
"One su već nedostupne, odnosno ograničeno dostupne, s obzirom da se primarno uvoze iz ruske federacije, ali naravno da psotoje i alternativna tržišta kada je u pitanju i uvoz, pa bi i taj problem trebalo da bude prevaziđen", kaže Stanić.
On napominje i da je drumski saobraćaj dominantan, ali da je značajno opao i navodi da se mnogi razmišljaju da li da okrenu kamione. Stanić kaže i da se u PKS nadaju da domaći privrednici neće odustati od ruskog tržišta, ali da su svesni da su pred njima veliki rizici za nastavak poslovanja.
Proizvođači jabuke sad jabuke šalju za Indiju
Umesto na putu za Rusiju jabuke su ostale u hladnjači u Novom Slankamenu, a direktor zadruge "Voćar" Nikola Kotarac kaže da na lageru trenunto ima 2.500 tona ovog voća od kojeg je 2.000 tona prve klase.
Izvoz u Rusiju za ovu zadrugu praktično je stao, a nekada su voćari iz Novog Slankamena i okoline 80 odsto svoje proizvodnje slali u ovu zemlju. Zbog rata u Ukrajini i otežanog transporta sada traže nova tržišta.
"Poslali smo dva vozila za Indiju. To ide kargo prevozom do Rijeke, pa putuje 27 dana, to je još neistraženo, videćemo kako će to proći. Mi sarađujemo odlično sa Privrednom komorom Vojvodine možda nešto ode za Dubai. Možda ćemo deo da donesemo u Beograd da poklonimo ili da ponudimo državi da otkupi, pokloni penzionerima, vojsci, đacima, navijačima, možda navijači žele da jedu naše jabuke", kaže Kotarac za Euronews Srbija.
Osim jabuka, u Rusiju se iz Srbije najviše izvoze hulahopke i automobilske gume. Oko 80 odsto izvoza odvija se drumskim transportom, dok se lekovi i hi-tech proizvodi šalju avionom. Rečni saobraćaj, gotovo je obustavljen, jer pretovarna luka u Konstanci stoji.
Firma "Ultra Speed" Dalibora Petrovića od nedavno na rusko tržište isporučuje i auto-delove. Jedan njihov kamion trenutno je u blizini Minska u Belorusiji i kako kažu nema nikakvih problema. Od početka rata u Ukrajini, njihovi kamioni redovno idu, samo su promenili rute.
"Vozilo je stiglo uspešno na destinaciju, isporučilo je robu i već je u povratku za Srbiju. S obzirom da smo mi dostavljali robu na istok Rusije, nama bi najidealnije bilo da se krećemo preko Ukrajine, ali zbog aktuelne situacije Ukrajina je isključena iz opcije i onda smo koristili alternativni put preko Belorusije, ali otprilike nekih 1.000 kilometara smo napravili sebi više u odnosu na put preko Ukrajine", objašnjava Petrović.
Osim transporta u Rusiji je problem i platni promet koji je zakomplikovan isključivanjem ruskih banka iz sistema SWIFT. Takvih problema u ovoj firmi, nisu imali, a najveća briga bila je kada su sa vozačem izgubili kontakt preko vajbera.
"Mi smo njega putem GPS sve vreme pratili i videli smo da se vozilo kreće, ali taj živi kontakt je bio moguć kada se čovek na terenu doslovce snašao i uzeo telefon od nekog vozača ruskog i pozvao firmu.
Isporuka koja traje duže, iziskuje i veće troškove. Zbog toga, ako i zbog poskupljenja goriva u Evropi, cena transporta uskoro će da poskupi, što će po svemu sudeći povećati i cenu izvoznih proizvoda.
Komentari (1)
Leopold
16.03.2022 11:44
Nađite bliža tržišta! Ja radim sa Indijom, što je pre korone putovalo 6 nedelja, sada je 10 minimum. Nije problem u dužini putovanja, nego se dugo čeka na slobodan kontejner...