Otvorena prva deonica autoputa Niš-Merdare, Vučić: U interesu nam da budemo povezani sa Gračanicom, Prištinom, Tiranom
Komentari26/07/2023
-09:07
Prva deonica Sektora 1 auto-puta Niš - Merdare, u dužini od 5,5 kilometara, otvorena je danas u prisustvu predsednika Srbije Aleksandra Vučića. Ova deonica će danas posle 13 biti puštena u rad.
Otvaranju su prisustvovali i šef delegacije EU u Srbiji Emanuel Žiofre, ministar građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Goran Vesić, ministarka za evrointegracije Tanja Miščević, direktor Koridora Srbije Aleksandar Antić, predsednik opštine Merošina Saša Jovanović, gradonačelnica Niša Dragana Sotirovski, predstavnici EBRD i drugi.
Presednik Srbije Aleksandar Vučić izjavio je da je još u okviru Berlinskog procesa 2014. godine, sa tadašnjom nemačkom kancelarkom Angelom Merkel razgovarao o povezivanju Prištine i Niša auto-putem i istakao da Priština nije zainteresovana za to.
''Ja mislim da je to jako važno, da budemo spojeni sa našom Gračanicom, ali i sa Prištinom, Tiranom, Dračem. To nam olakšava posao i napredak, uvoz i izvoz robe i usluga'', rekao je on.
''Mnogo više imamo da izgubimo nego Kurti. Imamo mnogo snažniju ekonomiju, ljudi žive mnogo bolje, naše plate su još malo pa duplo veće nego dole. Kada se poveća i prosvetnim radnicima, i medicinskim sestrama u septembru, pa potom i značajanom broju pripadnika vojske, to će se osetiti. Od kraja godine povećavamo i minimalac'', rekao je on.
Vučić je rekao da će auto-put Niš - Merdare biti spas za Toplički kraj i da je od velike važnosti za Prokuplje, Blace i Kuršumliju. On je prilikom obilaska prve deonice tog autoputa u Merošini rekao da čak i poluprofilni put pokazuje koliko možemo da budemo uspešniji.
"Ovo je i poziv za investitore jer se gradi poslovna zona u Prokuplju, u Kuršumliji postoje tri banje, vojska, ali je potrebno još investitora. U opštini Blace smo otvorili još jedan pogon. Put Belonjin-Blace je nov asfalt urađen da izgleda kao Švajcarska", rekao je Vučić.
Prethodno, on je prisustvovao prezentaciji auto-puta zajedno sa šefom delegacije EU Emanuelom Žiofreom kome je rekao da je oko 2005. godine sve bilo totalno urušeno i da sve mora da se popravi.
"Srbija želi da vidi gotov auto-put, svi hoće veće plate i penzije, a niko neće da gradi puteve. Ovaj put košta 1,2 milijardi evra i više", rekao je on.
"Srbija gradi najveći broj saobraćajnica"
Vučić je rekao da Srbija u Evropi, proporcionalno svojoj veličini gradi najveći broj saobraćajnica, što, kako je istakao, nije lako u trenutku kada je Evropa u nekoj vrsti recesije.
On je prilikom obilaska prve deonice auto-puta Niš-Merdare kod Merošine, koja će danas posle 13 biti puštena u rad, rekao da je Srbija do sada uspevala da drži finansijsku stabilnost i da se nada da će uspeti to da radi i dalje.
"Do Belovine je 35 kilometara, sektor Belovina-Kuršumlija 1 i 2, onda idete ka Rudaru, to je mesto gde skrećete ka Prolom banji i onda idete ka Merdaru", rekao je Vučić.
Vučić je kazao i da sa gradonačelnicima iz nišavskog okruga uvek razgovara o ulaganjima.
"Uvek ljudi traže više, kada želite da radite i želite svojim mestima dobro i boljitak i ubrzanje, potpuno je normalno da niste zadovoljni i da težite boljem i da ide na bolje.
Danas će ovom deonicoim proći prva vozila, posle 13 sati računajte", rekao je on.
Dodao je i da je deonica koja se danas otvara mala, ima 5,5 kilometara, ali da ljudi moraju da znaju da jedan kilometar košta od osam do 25 miliona evra u zavisnosti od konfiguracije terena.
"Neretko 5 km košta 100 miliona evra, poskupeli su bitumen i nafta, skaču kotacije, a neko to mora da plati. Kada otvarate stotine kilometara u pitanju su milijarde evra, pa pokažite nekog druog te veličine i snage u Evropi ko će da otvara za milijadrde evra puteve. I EU će da pomaže, ali sve je najviše zahvaljujući ekonomskoj stabilnosti zemlje. Ovo će nas da košta 635 miliona poluprofil i oko 1,4 milijarde evra kada se završi. Kada bi nam Manuel (Žiofre) poklonio još 60 miliona evra bilo bi dobro, hvalio bih EU nedelju dana", rekao je Vučić.
Kad će biti gotov ceo autoput
Na pitanje kada će biti gotov ceo auto-put, Vučić je rekao kada se skupi dovoljno para za sve.
"Ako ovi završe rat, biće bez zastoja, a ako ne završe ne znam šta da kažem. Svi žive u problemu, samo kod nas ljude to ne zanima, samo hoće da idu na more, a da li postoje neke druge okolnosti njih to ne zanima", rekao je Vučić.
On je prisutnima pokazao gde bi mogao kamenolom da se otvori i ukazao na problem da se protiv toga bune.
"Kažu time ugrožavamo životnu sredinu. A zamislite da sam poslušao pod pritiscima sve koji su podržavali demonstracije protiv Beograda na vodi i koji su tražili da se sruši sve. Ne bismo imali biser Srbije da sam slušao sve zaludne tipove. Hajde nekad pohvalite nekog, pomozi mu, nemoj da mu odmažeš, ali neki pametni i hrabri ljudi su izdržali i ući će u istoriju", rekao je on.
Upitan da li bi građanin Aleksandar Vučić zahvalio predsedniku Aleksandru Vučiću, on je rekao da bi pre svega zahvalio ambasadoru EU u Srbiji Emanuelu Žiofreu.
''Želim da mu se zahvalim na podršci ovoj zemlji. A predsedniku Srbije je u opisu posla, on je plaćen za to da voli svoju zemlju i da se za nju bori'', rekao je on.
Vučić je na ceremoniji otvaranja puta naveo da je jug Srbije mnogo lep i da je važnod a se osnažuje taj deo zemlje. Kada je reč o auto-putu, istakao je da je EU dala 40 miliona evra "poklona" i zahvalio se na tome.
"To je veliki novac za našu zemlju. To je za nas 3,5 –4 km punog profila auto-puta. Beskrajno im hvala na dobrom finansiranju, posebno to dugujemo EIB i EBRD koji su nam pomogli po povljnim uslovima", naveo je predsednik.
Rekao je da je put koji se gradi kapitalni projekat. "Ponosan sam što će nas put povezati i sa Srbima i Albancima", poručio je.
Prva od četiri deonice
Na ovoj deonici auto-puta izgrađena je petlja "Merošina istok", kao i dva mosta i dva nadvožnjaka, ukupne dužine oko 285 metara.
Izvođač radova za deonicu 1 je Konzorcijum Štrabag AG i Štrabag d.o.o Beograd. Ugovor je potpisan 30. septembra 2021.godine u prisustvu predsednice Evropske komisije Ursule Fon der Lajen.
Deonica 1, od Merošine do Merošine 1, prva je od četiri deonice Sektora 1, koji se prostire od Niša do Beloljina i dug je 32.65 kilometara.
Prva deonica od Merošine do Merošine 1, duga je 5,5 km, zatim deonica 2, od Merošine 1 do Prokuplja istok duga je 8,8 km, deonica 3 od Prokuplja Istok do Prokuplja Zapad duga je 12,8 km, dok je poslednja deonica od Prokuplja Zapad do Beloljina, duga 5,6 km.
Finansiranje projekta za ceo Sektor 1 u iznosu od 225,6 miliona evra obezbeđen je kroz Investicioni grant WBIF u iznosu od 40,6 miliona evra i zajam od EBRD i EIB u iznosu od 185 miliona evra.
Inače, ukupna dužina autoputa Niš-Merdare je 77 kilometara, a na njemu je predviđeno da se izgradi 88 mostova, sedam denivelisanih raskrsnica i 35 tunela.
Auto-put E-80 Niš - Merdare je saobraćajnica od visokog prioriteta za Republiku Srbiju, jer će povezati jug Srbije i Prištinu i postaće deo putne mreže koja preko Tirane vodi do Drača.
Time će se Srbija povezati sa lukama na Jadranskom moru. Reč je o prioritetnom infrastrukturnom projektu koji omogućava ekonomski i socijalni razvoj zemlje, kao i jače povezivanje čitavog regiona.
Žiofre:Put Niš-Merdare će povezivati region, a politička destinacija Srbije EU
Šef delegacije EU u Srbiji Emanuel Žiofre rekao je danas da Auto-put mira treba da bude put stabilnosti i pomirenja u regionu, te da će on povezivati jug Srbije sa zapadnobalkanskom mrežom puteva.
On je na otvaranju prve deonice autoputa Niš-Merdare sa predsednikom Srbije Aleksandrom Vučićem istakao da za njega izgradnja puteva predstavlja simbol evrointegracija.
"Radićemo na izgradnji puteva i doprineti da putovanja ljudi budu bezbednija i efikasnija. Najvažnija nam je politička destinacija Srbije, a to je članstvo u EU i nastavićemo da radimo na tome zajedno", poručio je Žiofre.
On je istakao i da će ovaj auto-put biti kičma regionalne putne mreže.
"Put prvenstveno predstavlja transportnu rutu, ali i vezu ljudi u regionu. Hoćemo da putevi budu simbol mira i stabilnosti u regionu. Ovaj put će povezivati jug Srbije sa zapadno balkanskom mrežom i omogućiti slobodan tok ljudi, robe i kapitala, od Niša, preko Prištine do Tirane i dalje", rekao je Žiofre.
Kako je istakao, put treba da bude "put mira stabilnosti i pomirenja, te je zato je dobio ime auto-put mira".
"Deonica koju smo otvorili danas dužine 5,5 kilometara prvi je segment mnogo većeg projekta koji će Niš i ostale gradove ovog dela Srbije povezati sa Jadranskim morem do Drača, kako bi omogućio putovanje ljudima i transport robe", istakao je on.
Rekao je da je EU ponosna što ovaj projekat realizuje sa partnerima iz EBRD-a i predstavnicima centralnih i lokalnih vlasti u Srbiji.
"Izgradnja ovog puta deo je sveobuhvatnijeg ekonomsko-investicionog plana EU za Zapadni Balkan koji je namenjen velikim infrastrukturnim projektima čiji je cilj da do 2027. godine mobilišu do 30 milijardi evra", objasnio je Žiofre.
Žiofre je dodao da će ovaj ekonomsko-investicioni plan služiti za realizaciju najrazličitijih projekata koji će biti usmereni na iskorišćenje značajnih potencijala celog regiona.
"U Srbiji radimo na izgradnji brze pruge Beograd-Niš i modernizaciji pruge koja povezuje Niš i Bugarsku", rekao je on.
On je podsetio da su mnogi turisti stigli u Grčku na odmor zahvaljujući Koridoru 10 i deonici kojom su i oni danas prošli, a koji je sufinansirala EU.
"Mi finansiramo sve ove projekte zarad pospešivanja trgovine, ali i kako bi ljudi mogli da brže stignu do svojih letnji destinacija", rekao je Žiofre.
Takođe, on je dodao da je EU rešena da nastavi dobru saradnju sa Srbijom i predstavnicima lokalnih vlasti na daljem podizanju čitavog transportnog sistema u Srbiji, a pogotovo sa njenim susedima.
"Veze koje Srbija ima sa EU su jake, a u budućnosti će biti još jače", istakao je on.
Podsetio je da je EU najveći trgovinski partner, investitor i donator Srbije.
"Mi smo prijatelji Srbije, i nastavićemo da radimo i dalje u tom duhu", poručio je Žiofre.
Na otvaranju prve deonice Sektora 1 autoputa Niš - Merdare, u dužini od 5,5 kilometara, bili su i ministar građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Goran Vesić, ministarka za evrointegracije Tanja Miščević, direktor Koridora Srbije Aleksandar Antić, predsednik opštine Merošina Saša Jovanović, gradonačelnica Niša Dragana Sotirovski, predstavnici EBRD.
Komentari (0)