Zbog kamenovanja dva nova voza na brzoj pruzi trenutno su van stroja - ubuduće će dronovi leteti iznad "Sokola"
Komentari14/06/2022
-20:14
Od kako je pre tri meseca prvi voz krenuo ka Novom Sadu brzom prugom, zabeleženo je više slučajeva pokušaja uništavanja imovine na železnici. Dva puta je kompozicija kamenovana, a jednom je zabeleženo i postavljanje barijera na šinama. Zbog ovih incidenata, kako za Euronews Srbija kažu u Ministarstvu građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture (MGSI), dva Štadlerova voza su van pogona, jer su morala na vanredan tehnički pregled, tako da je trenutno samo jedan u funkciji. U resornom ministarstvu kažu da se svi polasci ipak odvijaju po redu vožnje, ali da su dva brza voza zamenjena drugim vozilima.
Ministar saobraćaja i infrastrukture Tomislav Momirović najavio je danas da će zbog slučajeva vandalizma na brzoj pruzi između Beograda i Novog Sada ubuduće biti angažovani dronovi koji će pratiti vozove.
"Nije cela pruga pokrivena kamerama, jer je to prevelika infrastruktura. Morali bi stotine kamera da postavimo i zaposlimo ogroman broj ljudi da prati te kamere, ali ono što ćemo morati je da angažujemo dronove koji će pratiti vozove. Ne ugrožava se samo imovina već i bezbednost putnika. Pojedinci iz čistog vandalizma kamenuju vozove i nemaju svest o tome koliko je opasno krasti ogradu na železnici. Napravili smo nešto najbolje u Evropi i moramo da suzbijemo vandalizam", rekao je Momirović na K1.
Ministar je rekao da je formirana Radna grupa sa pripadnicima Ministarstva unutrašnjih poslova i Republičkim tužilaštvom i da su već uhapšeni ljudi koji su kamenovali jedan voz, kao i da su u pitanju maloletnici. Privredeni su i oni koji su krali ogradu, a ministar je istakao da među njima, nažalost, i jedan čovek iz železnica.
U Ministarstvu saobraćaja za Euronews Srbija kažu da ovakvi postupci izazivaju ogromnu opasnost po bezbednost svih učesnika u saobraćaju ugrožavajući na stotine života, kao i redovno odvijanje železničkog saobraćaja i napominju da će zbog toga predstavnici ministarstva, Infrastrukture železnice Srbije i Srbija voza u saradnji sa nadležnim policijskim i pravosudnim organima učiniti sve da se te osobe identifikuju i zakonski procesuiraju.
U MGSI napominju da je Zakon o železnici predvideo da se za uništenje, oštećenje ili krađu delova železničke infrastrukture, bez obzira na njihovu količinu i vrednost može izreći kazna zatvora od tri meseca do pet godina, a u slučaju da neka osoba zbog toga bude teško povređena ili se načini imovinska šteta velikih razmera, kazna zatvora je od jedne do osam godina zatvora.
"Sve koji uništavaju društvenu imovinu ćemo goniti i sankcionisati. Kazne su velike za oštećenja na železničkoj infrastrukturi i mogu ići do osam godina, jer je reč o ugrožavanju saobraćaja i mogućnosti gubitka života. To su ozbiljna krivična dela", istakao je Momirović.
U resornom ministarstvu ukazuju da na meti vandala nije bio samo brzi voz, već da je od 1. juna prošle do 1. juna ove godine pričinjena značajna materijalna šteta na železničkoj infrastrukturi od 240 miliona dinara.
Profesor na Saobraćajnom fakuletu u Beogradu Nebojša Bojović za Euronews Srbija kaže da nikada nije čuo za slične incidente u svetu.
"Žao mi je što se baš u Srbiji dešava da neko kamenuje Štadlerove vozove koji saobraćaju na najprestižnijim prugama širom sveta. Zgranut sma zbog toga. Bezbednosne strukture bi morale više da rade na sprečavanju takvih incidenata. Nadzor i kamere bi trebalo da postoje svuda. Dronovi mogu da se koriste, ali ta ideja mora da bude dobro artikulisana, da bi pomogla u očuvanju svih objekata. Jako osuđujem i smatram da je skandalozno da imamo te primere u Srbiji", kaže Bojović za Euronews Srbija.
Na putevima godišnja šteta 120 miliona dinara
On ukazuje da ovaj problem kod nas nije samo rezervisan za železničku infrastrukturu i da se i "Putevi Srbije" godinama bore sa vandalima koji skidaju soabraćajne znakove i branike pored puta gde stradaju ljude.
U "Putevima Srbije" su za Euronews Srbija ranije rekli da je godišnja vrednost ukradene, oštećene i uništene saobraćajne signalizacije i opreme oko 120 miliona dinara, odnosno oko milion evra.
Napominju da godinama imaju problem sa uništavanjem saobraćajne signalizacije i opreme na putnoj mreži - od skidanja znakova do ispisivanja grafita po zidovima za zaštitu od buke.
Jedan od najekstremnijih primera zabeležen je 2020. godine kada su na deonici od petlje Kovilovo do raskrsnice za Padinsku skelu u Beogradu oštećena 63 saobraćajna znaka i 22 table za vođenje i upućivanje saobraćaja, a šteta je procenjena na pet miliona dinara. Putari još pamte i incident iz 2016. godine, kada je, desetak dana posle puštanja u saobraćaj deonice auto-puta između Ljiga i Preljine odneto dva kilometra žičane ograde i oko 20 poklopaca za šahtove.
"U poslednjih 10 godina, prema informacijama kojima raspolažemo, MUP Republike Srbije, kao jedini organ koje ima nadležnost za istražne postupke i utvrđivanje počinilaca krađe i namernog oštećenja saobraćajne signalizacije i opreme, ili protivzakonite trgovine sekundarnim sirovinama, razrešio je mali broj prijava protiv NN lica i podnetih odštetnih zahteva. Krađa, uklanjanje ili oštećenje saobraćajne signalizacije i opreme smanjuje bezbednost i direktno ugrožava živote učesnika u saobraćaju, te kazne za takva krivična dela bi trebalo da budu oštrije", rekli su iz "Puteva Srbije".
Komentari (0)