Modni brendovi zbog pandemije koronavirusa okreću leđa Aziji, šire se u Srbiju, Tursku i Hrvatsku
Komentari02/10/2021
-19:40
Modni brendovi promenili su način poslovanja u pandemiji kovida-19, napuštajući globalne lance nabavke i jeftine proizvodne centre u Aziji, a nova im je proizvodna destinacija Mediteran.
Italijanski Beneton već proširuje proizvodnju u Hrvatskoj, Srbiji, Turskoj Tunisu i Egiptu i do kraja iduće godine planira da prepolovi kapacitete u Aziji, rekao je izvršni direktor kompanije Masimo Renon.
Njegovi planovi pružaju uvid u računicu koja stoji iza trenda u velikom delu industrije nakon što su preopterećeni lanci snabdevanja podigli troškove i produžili rokove isporuke, potkopavajući poslovni model iz prethodnih 30 godina.
"Strateška je odluka imati veću kontrolu nad proizvodnim procesom, ali i nad troškovima transporta", tumači čelnik italijanske modne kuće, dodajući da je grupa već ove godine izmestila više od 10 odsto proizvodnje iz zemalja poput Bangladeša, Vijetnama, Kine i Indije.
"Danas kontejner za transport koji je pre koštao 1.200 - 1.500 dolara može koštati od 10 do 15 hiljada dolara, a datum isporuke nije siguran", objašnjava čelnik Benetona.
Nestašica brodova
Udesetostručeni troškovi pomorskog prevoza posledica su nedostatka raspoloživih brodova, koji su velikim delom mirovali u pandemiji, i sve veće potražnje, rekao je.
Iako su troškovi proizvodnje u Vijetnamu i Bangladešu još 20 odsto niži nego u mediteranskim zemljama, tu prednost poništavaju duži rokovi isporuke zbog zastoja u snabdevanju.
"Zbog manjka brodova prosečni rokovi isporuke iz Azije protegnuli su se s nekadašnjih četiri do pet meseci na današnjih sedam do osam", dodao je.
Kada proizvodite odeću u Egiptu, vreme isporuke u skladišta i prodavnice u Evropi može se skratiti na dva ili dva i po meseca, rekao je Renon.
U slučaju odeće od vune, koju Beneton proizvodi u Hrvatskoj i Srbiji, biće potrebno možda samo četiri do pet sedmica, dodao je.
Zato kompanija planira da poveća proizvodnju u Hrvatskoj, Srbiji i u Tunisu, objašnjava, dok u Egiptu i Turskoj sarađuje s dobavljačima.
Strategija za budućnost
Proizvođači koji odluče da premeste proizvodnju bliže tržištima verovatno neće u bliskoj budućnosti menjati strategiju, s obzirom na novac uložen u novi model.
Novi izvršni direktor Hugo Bosa Danijel Grider rekao je kako očekuje da će u budućnosti više robe proizvoditi bliže prodajnim lokacijama.
Firma ima svoj proizvodni pogon u Turskoj, delove cipela proizvodi u Italiji, a odela po meri u svom sedištu u nemačkom Mecingenu.
"Značajno ćemo proširiti te lokacije jer će nam to, između ostalog, omogućiti da brže reagujemo na trendove i da budemo fleksibilniji kada iskrsnu zastoji u snabdevanju", rekao je Grider za Manager Magazin.
"To je prava konkurentska prednost", zaključio je.
Kanadski proizvođač sportske odeće Lululemon je objavio da radi na izmeštanju proizvodnje iz Vijetnama gde god je to moguće, uz pojačanu upotrebu vazdušnog transporta i prioritetnog statusa proizvodnje za ključne jesenje stilove kako bi ublažio probleme u lancu snabdevanja.
I američki proizvođač odeće Gap ulaže u vazdušni transport kako bi rešio problem kašnjenja isporuka zbog zastoja u snabdevanju i zatvaranja fabrika u azijskim zemljama.
Maloprodajne firme uglavnom planiraju da koriste opciju vazdušnog transporta za manje i skuplje proizvode, poput odeće, računara i modnih dodataka, manje opreme za kuću, pokazali su podaci firme Cargo Facts.
Komentari (0)