Biznis vesti

Telekom Srbija planira da emituje korporativnu obveznicu: Šta kompaniji ide naruku?

Komentari

Autor: Ljiljana Gradinac

15/10/2024

-

21:10

Telekom Srbija planira da emituje korporativnu obveznicu: Šta kompaniji ide naruku?
Telekom Srbija planira da emituje korporativnu obveznicu: Šta kompaniji ide naruku? - Copyright Tanjug/Telekom Srbija

veličina teksta

Aa Aa

Na jučerašnjoj vanrednoj sednici Skupštine akcionara Telekoma Srbija podržana je odluka o emisiji dugoročnih, neobezbeđenih i nesubordiniranih obveznica ove kompanije. To znači da je ta telekomunikaciona kompanija dobila podršku akcionara da kvalifikovanim investitorima na međunarodnom finansijskom tržištu ponudi korporativne obveznice, čija je vrednost od 400 do 850 miliona evra ili adekvatnom iznosu u američkim dolarima.

Generalni direktor Telekoma Srbija Vladimir Lučić je u intervjuu za Biznis.rs istakao da za sada nijedna kompanija sa Zapadnog Balkana nije uradila ono što radi Telekom.

Profesor Univerziteta "Singidunum" Nikola Stakić objašnjava za Euronews Srbija da je sam čin izdavanja korporativnih obveznica jedan pozitivan iskorak i u afirmaciji tržišta kapitala i ka tome da se kompanije preorijentišu sa tradicionalnog uzajmljivanja putem bankarskih kredita.

"Korporativna obveznica je jedna vrsta dužničkog instrumenta gde preduzeće izdaje obveznicu potencijalnim investitorima sa određenim obećanjem da će isplatiti neki novčani tok po vidu kamate, tj. kupona na obveznice i određenu nominalnu vrednost prilikom dospeća obveznice", rekao je Stakić. 

Šta Telekomu ide naruku? 

Kada je reč o korporativnoj obveznici, Lučić je naveo da Telekomu Srbija nije cilj da povećava dug već da refinansira deo manje povoljnih kredita.

"Već od ove godine poslujemo sa pozitivnim cash-flow i faktički ćemo početi da smanjujemo dug. Smatramo da je pravi trenutak za to, pošto je počeo trend snižavanja kamatnih stopa", rekao je Lučić.

Da Telekomu naruku ide to što centralne banke snižavaju kamatnu stopu smatra Stakić.

Profesor Stakić ocenjuje i da Telekomu ide u prilog to što je nedavno dobijen investicioni rejting. 

"To može da utiče pozitivno na potencijalnu tražnju investitora za tim obveznicama, ali to ćemo tek videti post festum kad budemo videli kakvi će biti finansijski uslovi emitovanja obveznice, koja će biti kuponska stopa, kolika će biti ročnost obveznice, koji će biti tzv. prinos do dospeća. To možemo da diskutujemo tek kada vidimo detalje same ponude", rekao je profesor. 

Euronews Srbija

 

On smatra da je svaki vid zaduživanja koji ne spada u klasičan bankarski kredit potreban tržištu Srbije kako bi se diversifikovali izvori finansiranja. 

"Kada uzmete bankarski kredit, imate obavezu duga prema jednom kreditoru. Izdavanjem  korporativnih obveznica, ta obaveza se diversifikuje i raspršuje na mnogo investitora koji su učestvovali u toj transakciji. Kao što država emituje državne obveznice, ono što je nama već dobro poznato, trebalo bi sad da radimo i te kako na afirmisanju privrednog sektora da i on počne da izdaje korporativne obveznice", rekao je profesor Stakić.

Kada se očekuje emitovanje obveznice? 

Lučić je rekao da će sam tajming emitovanja obveznice zavisiti od procene kompanije i procene partnera u ovom procesu - Bank of America, ali da to može da se desiti već do kraja oktobra ili u prvom kvartalu naredne godine. 

Stakić kaže da veruje da će se i najveći akcionari i rukovodstvo kompanije voditi time u kojem pravcu će se kretati monetarna politika. 

"Dakle, ukoliko budemo mi ušli u taj trend daljeg snižavanja kamatnih stopa, cena novca generalno na tržištu će biti povoljnija za sve učesnike pa i za privredni sektor. Međutim, s druge strane, tu da kažemo postoji dobar deo jednog pripremnog i planskog posla gde kompanija treba sa tzv. pokroviteljem ili aranžerom, to je jedna od vodećih banaka u svetu, da pogleda potencijalnu tražnju i koji bi to bili eventualno uslovi na berzanskim tržištima za kupovinu takvih obveznica. Ukoliko se dobiju određeni nagoveštaji da ti uslovi mogu biti povoljni za Telekom, možda se i neće čekati neki sledeći trenutak u narednoj godini", rekao je profesor Stakić.

On je naglasio da u samom procesu emisije korporativnih obveznica, naročito kada su veliki igrači u pitanju, ima dosta pripremnog rada i takozvanog road show-a, gde potencijalni investitori na neki način opipavaju tražnju i tržište da vide kakvi bi tu bili uslovi prilikom te emisije. 

profimedia

 

"Svakako, ukoliko budemo nastavili u tom pravcu snižavanja kamatnih stopa, ti uslovi mogu da budu mnogo povoljniji nego što će biti eventualno u oktobru, ali to na kraju krajeva zavisi kakav će biti element, recimo, izdavanja obveznice, da li će se ona izdati po fiksnoj kamatnoj stopi ili po varijabilnoj kamatnoj stopi", rekao je Stakić.

Sjajna alternativa bankarskim kreditima 

Da za izdavaoce korporativnih obveznica ta mogućnost predstavlja sjajnu alternativu bankarskim kreditima u pogledu obezbeđivanja dodatnih sredstava za svoje poslovanje po nižoj kamatnoj stopi u odnosu na bankarski kredit smatra direktorka Sektora za međunarodnu saradnju i razvoj u Komisiji za hartije od vrednosti Anina Milanović.

"Izdavaoci ovim putem na lak način dolaze do potrebnih sredstava, primera radi, za kupovinu nove opreme, refinansiranje duga, sprovođenje spajanja ili preuzimanja, i u svim ostalim situacijama kada su kompaniji potrebna sredstva, a zaduživanje kod banaka nije opcija (npr. u slučaju nepostojanja adekvatnog kolaterala za uzimanje kredita kod poslovne banke). Sa druge strane, ulaganje u ovu vrstu hartija od vrednosti kupcima, odnosno investitorima, obezbeđuje veći povrat uloženih sredstava od štednje u bankama", rekla je Milanović za Euronews Srbija.

Ona smatra da u slučaju nekoliko uspešnih emisija, korporativne obveznice, iako predstavlaju jedan manji segment celokupnog tržišta kapitala, mogu doprineti sveukupnom razvoju tržišta, na taj način što bi na mala vrata bio omogućen ulazak malih investitora na tržište kapitala i povratak poverenja u tržište.

Milanović je navela da su korporativne obveznice dužničke hartije od vrednosti koje kompanije emituju na tržištu kapitala radi prikupljanja potrebnih sredstava, kao i da se emitent, odnosno izdavalac, obavezuje da će investitoru, koji se ovde pojavljuje u funkciji zajmodavca, vratiti o roku dospeća pozajmljeni novac i platiti kamatu za određeni vremenski period.

"Iskreno se radujem da mogu da kažem da se već krajem ove i početkom sledeće godine može očekivati izdavanje, odnosno prodaja određenog broja korporativnih obveznica imajući u vidu da država, u cilju podstrekivanja kompanija na izlazak na tržište kapitala, pruža podršku izdavaocima na različite načine, u zavisnosti od identifikovanih potreba, i tom smislu snosi deo troškova emitovanja obveznica koje prođu Program izdavanja korporativnih obveznica koji se sprovodi u skladu sa projektom Svetske banke za razvoj tržišta kapitala", kaže ona.

profimedia

 

Napomenula je da je, u cilju olakšavanja javne ponude korporativnih obveznica, odnosno radi omogućavanja bržeg i lakšeg pristupa finansijskim sredstvima neophodnim za redovne poslovne aktivnosti ili unapređenje i proširenje poslovanja privrednih društava, donošenjem novog Zakona o tržištu kapitala pojednostavljen postupak za sastavlјanje prospekta za izdavanje dužničkih hartija od vrednosti.

Kako se razvija tržište kapitala?

Milanović smatra da je diversifikacija izvora i instrumenata finansiranja ključna za razvoj tržišta kapitala. 

"Ona treba da stremi produbljenju finansijskog sektora i od izuzetnog je značaja za privredni rast svake moderne države. Ono što prethodi fazi dolaska većeg broja izdavaoca na tržište kapitala i ponudi jedne šire palete finansijskih proizvoda jeste izgradnja jednog zdravog regulatornog okruženja sa propisima koji su usklađeni sa svim relevantnim propisima Evropske unije, a samim time i poznati potencijalnim investitorima. Zatim sledi jačanje relevantnih institucija na tržištu kapitala kroz rad na ljudskim i tehnološkim kapacitetima predmetnih institucija", rekla je Milanović. 

Komponenta koja je neophodna i preko potrebna za razvoj tržišta kapitala, kaže sagovornica Euronews Srbija, jeste edukacija stanovništva o mogućnostima koje tržište kapitala pruža i podizanje svesti o nepohodnosti rada na finansijskoj pismenosti, što na kraju treba da rezultira povratkom poverenja u samo tržište kapitala, kao i u njegove instucije.

Prema njenim rečima, Strategija za razvoj tržišta kapitala kao dokument javne politike predstavlja ključni strateški dokument kojim se utvrđuju ciljevi i mere za razvoj tržišta kapitala u Srbiji, i to konkretno unapređenjem ponude finansijskih instrumenata i povećanjem domaćih i stranih investicija na domaćem tržištu kapitala. 

"Strategija predviđa, dakle, niz mera koje treba da osiguraju da se tržište kapitala u Republici Srbiji razvija na utemeljen, transparentan i sveobuhvatan način i time dodatno podstakne ekonomski rast naše zemlje. Ono što je bitno napomenuti jeste da je Svetska banka odobrila Srbiji projekat u vrednosti od 27,7 miliona evra za razvoj tržišta kapitala koji treba da doprinese razvoju istog kroz jačanje relevantnih institucija na tržištu i podstakne pravna lica da emituju obveznice, uključijući i zelene i tematske obveznice", rekla je Milanović.

Komentari (0)

Biznis