Šta mali internet prodavci mogu naučiti od velikih kineskih platformi
Komentari04/10/2024
-14:49
Kineske online platforme su doslovno donele revoluciju u načinu na koji se kupuje. Ako ste mislili da je Temu vrhunac, sačekajte kinesku prodavnicu brze mode Shein koja je najavila svoj dolazak na srpsko tržište. Svi ti giganti koji posluju bez posrednika donose izazove za male firme koje posluju online.
"Imamo i mi trgovinske lance u Srbiji koji imaju model da prodaju svoje proizvode i pod svojim brendom. Tehnički je zahtevnije nego dosadašnji model kada imate proizvođača, distribuciju i prodaju odvojeno. U toj trgovini je nepisano pravilo da pobeđuje onaj koji je bliži kupcu zato što on može da upravlja i nekim njegovim navikama", kaže Dejan Uzelac sa sajta "Kamatica".
Direktor prodaje u Gigatronu Vladimir Ćuk kaže da kineske online platforme, koje često nude tehniku i po 10 puta nižoj ceni nego što je to slučaj u radnji, ipak ne utiču previše na klasične ritejlere.
"Oni su više konkurencija e-komercima. Ritejl uvek ima standardnu prednost jer ima svoje fizičke prodavnice. I dalje na ovoj teritoriji ljudi više kupuju offline nego online. Tako da iz ugla velikih ritejlera ni Temu ni Shein nisu toliko veliki konkurent. Ali jesu velika konkurencija online prodavcima", kaže on u razgovoru za "Euronews Srbija".
Ćuk dodaje pak, da domaći online trgovci treba da se ugledaju na ovakve platforme u smislu algoritama i prepoznavanja onoga što kupac želi.
"Definitivno idemo u tom smeru, a to su neke sugestije ka kupcima šta bi mogli sledeće da kupe, odnosno želimo da im olakšamo odluku. Imamo tu situaciju da na sajtu dosta dugo traje odluka, dosta istražuju pre kupovine. Nekada ljudi po 20 puta posete sajt, da bi 21 put obavili kupovinu. Dakle, ti algoritmi dodatno pomažu da pre te 21. posete reše da nešto kupe i da im mi u tome pomognemo. Ideja je da sajt pretvorimo u fizičku prodavnicu gde postoji gomila informacija o prozivodu i time zamenimo prodavca u prodavnici - da kada dođe na sajt nema nužno potrebu da ode i u samu prodavnicu", ističe.
To sugeriše da smo na putu udaljavanja od fizičkih prodavnica, pogotovo kada je u pitanju mlađa generacija.
"Mlađe generacije su više okrenute online nego fizičkim prodavnicama, imaju taj impulsivni nagon koji je mnogo izraženiji nego kod starijih generacija", dodaje Ćuk.
Uzelac: U trgovini nema mesta za reč "ugrožen"
S druge strane, Uzelac smatra da u trgovini nema mesta za termin "ugrožen".
"Imate nešto što funkcioniše. Da li je ugrožen taj što vam je prodao sat po deset puta višoj ceni? Imao je jedan period koji je koristio dok ovi koji imaju bolji pristup i bliži su korisniku, nisu došli. Definitivno je to jedan momenat ukrupnjavanja tržišta, i to je ograničen resurs - imate konačan broj ljudi koji imaju konačnu količinu novca koji mogu da potroše online. Kada dođe krupniji igrač, on ih povuče ka sebi, pa manje ostane za trgovce i prepodavce"
Uzelac kaže da, premda izazov, to je situacija kao sa DVD-jevima i video-klubovima.
"Mi smo ti koji ćemo kao kupci ili presuditi ili ih zadržati, a njihovo je da pronađu način kako da zadovolje potrebe kupaca i zarade sebi profit. To je njihova borba. Da li je fer ili ne, to je drugo - u trgovini je uvek tako", dodaje.
On pak, kaže da ni Temu ni Shein ne bi svrstao u klasične šoping platforme, već u kategoriju zabave.
"Niko ne ide sa spiskom šta želi da kupi, svi kreću iz ugla da vide šta ima, a sa takvim algoritmom oni vas prepoznaju u četiri klika - da li ste muško, žensko, godine, i počnu da vam nude ono što biste hteli da kupite. Psihološki reagujete ne da kupite ono što vam treba, već ono što biste možda mogli za nešto da upotrebite. A nije ni drastična potrošnja. Svako to gleda kao na zabavu u dva koraka - prvi kada naručuje, drugi zabavan momenat je kada to stigne", kaže Uzelac.
Iako ne ide u prilog manjim online trgovcima, kupcima i te kako ide.
"Tržište je otvoreno, tako funkcioniše kapitalizam, tako su postavljena pravila. Štaviše, EU je počela da nameće određena pravila i takse kako bi kineskim platformama otežala posao", dodao je Ćuk i istakao da je upravo post-sales odnos prema kupcu ono što izdvaja jednog prodavca od drugog.
"Cene manje-više, to je takmičenje koje postoji i koje će uvek postojati, ali da li ćeš paket dobiti za dan, tri, sedam je nešto što te izdvaja. Kineske platforme su podigle lestvicu, međutim to nije nešto što ne može da uradi neki domaći prodavac ili ritejler. Samo je potreban napor, da ne budu lenji, već probaju da i tim servisima stignu Temu i Shein, a ne samo cenovnom trkom"
I zaista, u prvom tromesečju 2024. zabeležno je 16,8 miliona kupovina karticama i elektronskim novcem na internetu, što je rast u iznosu 34,8 odsto u odnosu na isto tromesečje prošle godine. Iako se primeti određeni rast, i dalje je potrebno mnogo edukacije kada je online kupovina u pitanju.
"Više treba iskustva nego edukacije. Edukacija je kratka - potrebno je prevazići taj strah od toga da će vam neko skinuti novac s računa, poslati nešto što nije adekvatno. Značajan skok online kupovine dogodio se upravo tokom korone, kada su građani, silom prilika bili primorani da neke stvari kupuju online. To im je ujedno došlo kao prvo iskustvo i od tada se nastavio rast", zaključio je Uzelac.
Komentari (0)