Šta je namučilo osmake na trećem testu i zašto su učionice već posle 45 minuta ostale skoro prazne?
Komentari23/06/2023
-11:32
Završena je mala matura za osmake. Đaci su danas polagali test iz izbornog predmeta, mogli su da biraju između istorije, geografije, fizike, hemije, biologije. Ako je suditi po brzini kojom su uradili zadatke, test je bio lak. Već posle 45 minuta učeonice su skoro ostale prazne. Koliko su bili uspešni znaće već oko podne kada bude objavljen ključ, rešenja trećeg testa.
Preliminarni rezultati biće objavljeni u nedelju, 25. juna do 8 sati. Istog dana i narednog đaci mogu da prilože prigovore na preliminarne rezultate. Konačni rezultati biće objavljeni 28. juna, nakon čega sledi popunjavanje liste želja i raspored po školama.
Najviše učenika opredelilo se da na trećem testu polažu biologiju (38 odsto), sledi geografija (29 odsto), istorija (16 odsto), hemija (9 odsto), fizika (8 odsto).
Šta je namučilo osmake
Ema iz Osnovne škole "Mladost" u Beogradu polagala je danas na trećem testu istoriju. Kaže da su pitanja nisu bila teška, da je sve uradila i očekuje dobar rezultat.
"Nije bilo teško. Sva pitanja su bila na zaokruživanje, zapravo da se oboji krug ispred tačnog odgovora. Pitanja su bila iz svih oblasti istorije - kojoj dinasti je pripadao Marko Kraljević, krstaški ratovi... U jednom zadatku smo dobili tekst i od učenika se očekivalo da prepoznaju na koji vremenski period se odnosi - Prvi svetski rat, Drugi svetski rat...", priča Ema.
To je zapravo nekoliko poslednjih zadataka, za koje kažu da su bili teži od ostalih, da su to zadaci naprednog nivoa.
Lenka iz OŠ "Radoje Domanović" izabrala je da radi test iz hemije. Kaže da su pitanja bila lakša nego na probi male mature. Kaže da se malo pomučila jedino oko 9. i 20. pitanja. U devetom pitanju su navedene namirnice, a od učenika se tražilo da odrede koja ima najviše ugljenih hidrata. Dvadeseto pitanje odnosilo se na aminokiseline.
"Generalno bilo je lako. Danas su skoro svi učenici izašli posle 45 minuta, bez obzira koji su predmet birali na trećem testu", priča Lenka.
Una iz OŠ "Drinka Pavlović" rešavala je test iz biologije. Kaže da nije bilo teško, da su bila dva, tri pitanja gde su učenici mogli da se zbune i pogreše. Jedno je da se uporede ljubičica i koral, a drugo je bilo pitanje koje se odnosilo na sunđere.
"Meni nije bilo teško. Uradila sam sve i očekujem maksimalan broj bodova na ovom testu", kaže Una.
Hana i Petra rešavale su test sa pitanjima iz geografije. Hanin je utisak da pitanja i nisu bila laka i da su učenici mogli da pogreše. Najteži joj je bio 20. zadatak koji se odnosio na eroziju zemljišta. Petra navodi da je prvih pet zadataka bilo lako i da su u njima bile osnovne stvari iz geografije. Jedno od pitanja je bilo i kojom bojom se obeležavaju reke na karti.
"Bilo je dosta tabela i ako pogrešiš u jednoj ne priznaje se ceo zadatak. Bilo je pojmova iz geografije da se povežu sa značenjem. Najteže je bilo 20. pitanje koje se odnosilo na eroziju zemljišta, ali ja sam znala", priča ona.
Analiza ispita
Opšti utisak nastavnika u školama, koji su dežurali i pregledali testove, je da su prva dva testa bila teža nego prošle godine. To se moglo i očekivati jer su prosvetne vlasti prošle godine najavile da će imati u vidu okolnosti u kojima su učenici radili zbog pandemije virusa korona.
Bivši ministar prosvete Srđan Verbić smatra da je ove godine urađen "dobar posao" što se tiče male mature i da je završni ispit poslužio svrsi.
"Nije bilo preterano lako, jer da je lako svi bi imali maksimalan broj poena i ne bi mogli da ih razbvojimo pri upisu. Ljudi koji analiziraju testove će obratiti pažnju na ono što je osnovni nivo i na ono što bi morali svi da ponesu iz osnovne škole. Očekujem da će i ovog puta biti 'da li je moguće da ovo nisu znali', a trebalo je. Trebaće nam dosta vremena da izađemo iz toga. Mislim da je korona uradila dosta zla obrazovanju i da će nam trebati vremena da se oporavimo", rekao je Verbić.
On je rekao da su često nerealna očekivanja roditelja i dece na maloj maturi, jer su nerealne ocene u školama. Podseća da oko 10 odsto dece završi osnovnu školu kao vukovci.
"Izgleda kao da oni imaju sve petice i sve znaju, što je daleko od istine. To je najvažnija uloga završnog ispita, da ispravi nepravde u sistemu školskog ocenjivanja. Postoje škole koje olako dele ocene, a sa druge strane imamo škole koje su oštre i gde je teško zaraditi dobru ocenu. Te nepravde treba nekako ispraviti. Završni ispit pomaže toj svrsi, dođe kao otreržnjenje pred srednju školu. Učenici i roditelji vide da nije baš tako kako je izgledalo u đačkoj knjižici, možda je u školi bilo prelako dobiti peticu", zaključio je Verbić.
Komentari (0)