Koliko su nova pravila tehničkog pregleda uticala na bezbednost saobraćaja
Komentari09/03/2022
-11:21
Skupo, dugo i veoma detaljno. Tako deo vozača u Srbiji opisuje tehnički pregled po novim pravilima koja su na snazi više od pola godine. Od vozača se traži da im automobili budu apsolutno ispravni, ceo tehnički snima se kamerama i ide se u najsitnije detalje.
Primena Pravilnika o tehničkom pregledu vozila počela je 5. jula prošle godine. Osim što su skuplji, tehnički pregledi su sada znatno detaljniji i strožiji, a Euronews Srbija istraživao je koliko su nova pravila kod tehničkih pregleda za sedam meseci uticala na bezbednost na putevima u Srbiji.
"Na poslednjem tehničkom pregledu kad sam bio jedna sijaličica koja nije radila na zadnjem štop svetlu trećem morala je da bude zamenjena da bi prošao tehnički pregled... Mislim da je to što kažu traženje dlake u jajetu", kaže za Euronews Srbija Dejan Jovanović, vozač.
Stručnjaci kažu da je u redu da tehnički pregledi budu detaljni, jer se tako podiže svest ljudi o bezbednosti u saobraćaju.
"Mi inače ovde sa Balkana imamo ponekad neka loša mišljenja da to nije toliki problem ako je vozilo malo neispravno, da nije veliki problem ako vozimo pod dejstvom alkohola, da nije toliko bitno ako dete ne sedi u dečjem sedištu itd., a sve je to izuzetno bitno", rekao je za Euronews Srbija Boris Antić sa Saobraćajnog fakulteta.
Vujanić: Krećemo se u okvirima koji je bio i pre toga
Rigorozna pravila, pretpostavlja se trebalo bi da doprinesu većoj bezbednosti u saobraćaju. Podaci koje je MUP dostavio redakciji Euronews Srbija pokazuju da su se od jula do decembra prošle godine na putevima u Srbiji dogodile 18 683 nesreće, a da je poginulo 318 osoba. Samo u januaru ove godine dogodilo se 2485 nezgoda, a poginulo je 40 ljudi.
"Po podacima koje imamo, ništa nije bezbednije krećemo se u okvirima broja nezgoda i poginulih koji je bio i pre toga", navodi za Euronews Srbija Milan Vujanić iz Komiteta za bezbednost saobraćaja.
U Komitetu za bezbednost saobraćaja kažu da 90 odsto saobraćajnih nesreća uopšte nema veze sa neispravnošću vozila, a kada to jeste uzrok statistika pokazuje da su po sredi neispravna svetla, kočnice i pneumatici.
"Broj saobraćajnih nezgoda u kojima učestvuju neispravna vozila se kreće između 10 i 15 odsto ali to ne znači da je do sudara tih vozila došlo zbog te neispravnosti nego kad se dogodi nezgoda vozila se teraju na tehnički pa se utvrdi da su imala neispravnost što nije jednako i to je razlog nezgode", dodaje Vujanić.
MUP: Ima boljitka
Iz MUP-a međutim, izvode zaključak da za sedam meseci koliko se primenjuje Pravilnik o tehničkom pregledu vozila, ima boljitka i da je uticaj faktora tehničke neispravnosti vozila na nastanak saobraćajnih nezgoda sa poginulim licima smanjen za oko 30 odsto u odnosu na isti period godinu dana ranije. Profesor Saobraćajnog fakulteta, ipak kaže da je za analizu efekata još rano, ali da je za građane važno da im vozila budu što ispravnija.
"Jednostavno naši građani ne treba da razmišljaju o tome da li će sutra nešto imati efekat na bezbenost saobraćaja oni moraju da budu posvećeni da je njihovo vozilo ispravno", ističe Antić.
Stručnjaci kažu da će veća bezbednost na putevima biti ako se više novca uloži u edukaciju vozača, koja bi trebalo da počne već u osnovim školama.
Komentari (0)