Društvo

Različita situacija u školama širom Srbije: Da li je godina izgubljena i kakva je budućnost nastave?

Komentari

Autor: Euronews Srbija

18/03/2025

-

15:57

Euronews Srbija

veličina teksta

Aa Aa

U Srbiji je nastavljeno štrajkovanje u prosveti, a organizacija Udružena prosveta Srbije pozvala je na totalnu obustavu nastave koja će trajati do 19. marta. Iako je štrajk izazvao velike poteškoće u obrazovnom sistemu, mnoge škole su u Beogradu nastavile sa radom uz prilagođavanje učionica, dok je manji broj škola i dalje u potpunoj obustavi.

Sagovornici Euronews Srbija kažu da pored toga što određen broj škola nastavlja sa štrajkom, provejava i činjenica da već neko vreme postoje i određeni izazovi u organizaciji nastave i nadoknadi propuštenih časova. 

Stručnjaci i školske uprave rade na tome da se nađu najbolja rešenja, uzimajući u obzir sve specifičnosti svakog obrazovnog sistema i potrebe učenika. Načelnik školske uprave Beograda Dragan Filipović kaže da, prema njegovim podacima, blago oscilira broj prosvetnih radnika koji rade, odnosno ne rade. 

“Mi u već par nedelja, svakodnevno vodimo evidenciju o tome na koji način škole organizuju svoj rad. I nisu se nešto promenili u onom smislu da jedan broj škola,  nekih 60-70 škola na dnevnom nivou, rade normalno. Da napomenem da je reč o 275 škola. Takođe, negde oko 130 škola je na tom nekom kombinovanom radu od po 30 minuta, a 70 škola je u kombinovanom modelu rada, odnosno imamo deo nastavnika koji su u obustavi i deo nastavnika koji izvode nastavu. Par škola, odnosno gimnazija i jedna osnovna škola još uvek su u potpunoj obustavi”, rekao je. 

profimedia

 

Filipović ističe da je školska uprava veoma angažovana kako bi obezbedila nadoknadu propuštenih časova.

Prema njegovim rečima, škole su već izradile planove nadoknade nastave i izveštaji o izvršenim nadoknadama će biti prosleđeni sektoru za finansije kako bi nastavnici mogli da očekuju odgovarajuće isplate plata. 

Na pitanje koji su modeli nadoknade časova najviše zastupljeni, Filipović objašnjava da se škole vode specifičnim planovima u zavisnosti od dužine trajanja obustave. 

"Svaka škola ima svoje specifičnosti. Škole koje su bile samo nekoliko dana u obustavi, lakše organizuju nadoknadu, dok su one koje su u štrajku već mesec dana suočene sa težim izazovima. Kao prosvetni savetnici, savetujemo svaku školu da se poveže sa stručnim timovima i razmotri koje opcije su najbolje. Modeli koji se trenutno primenjuju uključuju produžene časove, sedmi i osmi čas, ili čak radne subote", rekao je on. 

Filipović naglašava da je veoma važno balansirati učitavanje gradiva i nadoknadu nastave kako bi se učenici previše ne opterećivali.  

"Ove godine već imamo pozive od roditelja koji se žale da deca dolaze umorna nakon nadoknade, ali je cilj da učenici savladaju osnovne ishodne ciljeve na kraju školske godine", kaže. 

Balans između različitih grupacija učenika 

Jedan od izazova sa kojima se škole suočavaju škole je i kako balansirati između učenika koji su redovno dolazili na časove, onih koji su imali skraćene časove i onih koji su bili potpuno odsutni iz škole tokom štrajka.

Filipović objašnjava da su ciljevi jasno postavljeni i da nastavnici imaju zadatak da se usmere na postizanje planiranih ishoda. 

"Nastavnici treba da vode računa o učenju na kraju godine, ali i da ne opterećuju učenike. Na kraju, važno je da se postignu ciljevi svakog predmeta, a ne da se deca preopterećuju učestalim testovima i zadacima", kaže on. 

Na pitanje o tome kako će se obračunavati plate nastavnicima, Filipović kaže da su škole dobile dodatna pojašnjenja o obračunu plata za februar, uz napomenu da su se u ministarstvu odlučili na dodatno pojašnjenje za škole zbog obustave nastave. On naglašava da se nastavlja sa isplatom plata, ali da sve zavisi od toga koliko je škola radila. 

Profimedia

 

Pitanje produžetka školske godine sve je češće, naročito zbog škola koje su imale duže obustave nastave. Filipović ističe da su već preduzete određene mjere kako bi se školska godina ispoštovala, a probni završni ispit pomeren je na 25. april, dok se prijemni ispiti za osmake planiraju prema postojećem kalendaru. 

"Za sada nije došlo do izmene kalendara obrazovno-vaspitnog rada, ali ministarstvo razmatra produžetak školske godine, kako bi se svim učenicima omogućilo da završe školu sa svim potrebnim znanjima", rekao je on. 

Antić: Najracionalnije je skraćivanje gradiva 

Predsednik Foruma Srednjih stručnih škola, Milorad Antić rekao je u razgovoru za Euronews Srbija rekao je da su oni reprezentativan sindikat koji učestvuje u pregovorima sa Vladom Srbije, kao i da su njihovi zahtevi jasni - povećanje zarada, bolji uslovi rada, smanjenje administracije. 

“To su ključni problemi koje želimo da rešimo kroz kolektivne pregovore. Ako pregovori ne daju rezultate, štrajk postaje neizbežan“, rekao je. 

Dodaje da se situacija različito razvija u različitim delovima zemlje, pa tako i u Beogradu, Novom Sadu i Nišu, gde je štrajk najintenzivniji. 

Euronews Srbija

Kada se govori o predloženim rešenjima za nadoknadu nastave, Antić smatra da bi najracionalniji način bila organizacija časova u kombinaciji sa stručnim timovima škola.  

"Nastavnici koji su štrajkovali 30 minuta brzo mogu nadoknaditi te časove, bilo pre podne ili nakon nastave. Planovi za nadoknadu nastave mogu se brzo napraviti u saradnji sa direktorima i stručnim većima,“ navodi Antić. 

Ipak, on dodaje da postoje i predlozi koji uključuju produžetak školske godine ili radne subote, ali smatra da je to teško izvodljivo.  

“Redak je slučaj da će učenici dolaziti na radne subote, a produžetak školske godine može doneti samo minimalne rezultate“, kaže. 

Kao najracionalniji model, Antić vidi sažimanje gradiva.  

“Niko ne treba da pristaje na formalno ispunjavanje časova, naročito ako je broj učenika na času mali. Prava odluka je da se nastavna tema sažme u saradnji sa stručnim većem i Zavodom za obrazovanje”, objasnio je on. 

AI Preporuka

Komentari (0)

Srbija