"Putevi Srbije" rade na modernizaciji elektronske naplate putarine: Kakvi su benefiti i šta je cilj?
Komentari06/03/2025
-07:08
JP "Putevi Srbije" radi na modernizaciji naplatnog sistema putarina, jer broj registrovanih korisnika elektronske naplate putarine, vlasnika tagova, svake godine raste, a na putu je i sve veći broj vozila, zbog čega nas u narednom periodu očekuje i nešto drugačiji sistem naplate.
Za Euronews Srbija na ovu temu je govorio Darko Savić, pomoćnikom direktora sektora za naplatu putarine.
On je istakao da je nivo elektronske naplate putarine u Srbiji podignut do te granice da i druge zemlje žele da se priključe istom sistemu.
"Trenutno na autoputevima u Republici Srbiji brojimo preko 900.000 aktivnih korisnika tagova. Mi smo 2012. godine krenuli intenzivno da radimo na razvoju sistema elektronske naplate putarine i trenutno smo ga podigli na takav nivo da imamo zemlje koje žele da se pridruže našem sistemu, da se priključe njemu i da rade preko srpskog sistema naplate putarine. Kao jedan od primera koji ide u prilog ovome što govorim je činjenica da je srpski tag traženiji u Makedoniji od makedonskog taga", ističe Savić.
U narednom periodu očekuje nas i moguće povezivanje sa Hrvatskom u odnosu na ovaj sistem naplate putarine.
"Imamo obećanje od hrvatskih kolega da će oni uraditi te potrebne izmene u svom sistemu, s obzirom da oni menjaju celokupan sistem slobodnog prolaska, da završe ono što je potrebno i da se povežemo do aprila meseca. Takođe intenzivno paralelno sa tim stvarima koje radimo sa Hrvatskom, radimo i na povezivanju sa Grčkom. Gledamo i da ujedno povežemo sve ove zemlje, jer podsetiću samo da srpski tag može da se koristi i u Crnoj Gori, i u Makedoniji, a nadamo se i od leta u ove dve zemlje koje sam naveo, Grčka i Hrvatska", kaže Savić.
On objašnjava i to da je cilj da se stigne do slobodnog prolaza kroz naplatne rampe, bez zaustavljanja, što je u Evropi poznato kao "multilane free flow system".
"S obzirom na ono što smo u početku rekli - da ima jako veliki broj korisnika, da je to nešto preko 900.000 aktivnih vozača, prirodan proces je kad ta brojka još malo poraste da ćemo biti u mogućnosti da podignemo rampe i nema potrebe da ti svi ljudi staju, da mi proveravamo da li je njihov tag uvezan, da li ima novca na tagu za one koji koriste pripejd, nego ćemo jednostavno dići rampe i ta vozila će prolaziti bez zaustavljanja", kaže on i dodaje:
"To se u Evropi zove 'multilane free flow system', sistem bez naplatnih stanica, ali naplata se vrši pomoću uređaja koja koriste kratke tehnologije, koji je najpouzdaniji sistem za naplatu putarine, jer se efikasnost jednog sistema ogleda u broju naplaćenih vozila u odnosu na broj koji je ušao, a to je u Srbiji gotovo 100 odsto".
Pitanje koje se postavlja je, a u odnosu na reforme sistema naplate putarine, da li će promene uticate na radnike javnog preduzeća "Putevi Srbije", tj. one koji rade na naplatnim rampama.
"To je ono što ističemo, svaki sistem, pa i 'multilane free flow system', iziskuje potrebu za određenim brojem radnika. Kada se to bude desilo za dve do tri godine postoji neki prirodni odliv radnika, ali svakako nijedan radnik 'Puteva Srbije' neće dobiti otkaz zato što i u tom sistemu postoji potreba za kontrolom, za prodajom tagova, fakturisanjem i tako dalje. Ima čitav niz poslova koje je potrebno raditi", ističe Savić.
Završen je i pilot projekat povezivanja tag uređaja sa parkiralištima, a Savić kaže da su neka parkirališta već uvezana u sistemu.
"Sistem naplate putarine je tako projektovan, odnosno web servis preko kojeg se vrši elektronska naplata putarine, da trenutno možemo da povezujemo i parkirališta, a možemo i onog trenutka kada bude krenula naplata korišćenja elektropunjača za električna vozila, da se preko njih vrši i ta naplata. U Beogradu smo povezali sistem naplate putarine sa javnim preduzećem Ada Ciganlije", kaže on i nastavlja:
"Ako konfigurišete tag kod njih, odnosno tag koji se već koristi za naplatu putarine, naglašavam ne morate da kupujete nov, možete da ulazite na Adu Ciganliju i da plaćate e-parking sa njim. Ono što nas u daljim koracima očekuje koji idu u tom smeru je da se povežemo sa ostalim parkiralištima, sa ostalim gradovima", zaključuje Savić.
Komentari (0)