Društvo

Da li BlaBlaCar u Srbiji posluje legalno: Tradicionalni prevoznici se žale na nejednake uslove na tržištu

Komentari

Autor: Euronews Srbija

09/03/2025

-

10:00

veličina teksta

Aa Aa

U Srbiji, aplikacija BlaBlaCar, koja omogućava korisnicima da dele troškove prevoza, postala je veoma popularna. Iako deluje kao praktična platforma za putovanje, njen status u pravnom okviru Srbije ostaje nejasan i predstavlja "nepoštenu konkurenciju" za tradicionalne prevoznike. Iako se u mnogim zemljama BlaBlaCar legalno koristi, u Srbiji se suočava s ozbiljnim pitanjima zakonitosti i sigurnosti, kažu stručnjaci.

Ova dilema postaje još izraženija jer se sve više ljudi koristi BlaBlaCar-om, smatrajući ga jeftinijom alternativom autobuskim linijama. Međutim, kako stvari stoje, mnogi stručnjaci smatraju da je trenutna situacija u Srbiji neprihvatljiva, te da je neophodno hitno regulisati ovu vrstu prevoza.

Goran Aleksić, generalni direktor udruženja drumskih prevoznika "Srbijatransport“, ističe da BlaBlaCar u Srbiji ne ispunjava nijedan zakonski okvir koji bi regulisao prevoz putnika.

On podseća da prevoznici u Srbiji moraju imati odgovarajuće dozvole, da poštuju tehničke standarde vozila, kao i da obezbede siguran prevoz putnicima, što nije slučaj sa vozačima na ovoj aplikaciji.

"Vozači na BlaBlaCar-u ne poštuju zakone. Nisu licencirani, ne plaćaju poreze, nemaju odgovarajuće osiguranje putnika, a vozila nisu uvek tehnički ispravna. To je rizično za putnike i predstavlja ozbiljan problem", objašnjava Aleksić.

"Zakon ne važi za sve"

"BlaBlaCar u Srbiji funkcioniše izvan zakonskih okvira. To nije samo pitanje konkurencije, već bezbednosti putnika. Prevoz koji nije regulisan znači da putnici nisu zaštićeni ako dođe do nesreće. Vozači nisu odgovorni na način na koji bi to bili legalni prevoznici. U suštini, ovo je obavljanje nelegalne delatnosti", dodaje on.

S obzirom na to da BlaBlaCar u Srbiji nije legalizovan, mnogi prevoznici smatraju da ova platforma ne samo da stvara nelojalnu konkurenciju, već i stvara tržište na kojem se ne plaćaju porezi, takse, niti obezbeđuje odgovarajuća sigurnost putnicima. Ovi vozači, kako tvrdi Aleksić, de facto prevoze putnike na isti način kao taksisti, ali bez svih odgovarajućih dozvola i sigurnosnih standarda koji se od taksista očekuju.

"Mi imamo zakone koji regulišu prevoz, i koji se moraju poštovati" objašnjava Aleksić.

Euronews

Zoran Aleksić

"BlaBlaCar-ov model jednostavno nije u skladu sa zakonodavstvom. Vozači na ovoj platformi ne mogu biti sigurni od inspekcija, jer ako dođe do nesreće, država neće preuzeti odgovornost, jer je prevoz nelegalan. Na kraju krajeva, BlaBlaCar je samo jedno od mnogih mesta gde se nelegalni prevoz vrši u Srbiji,“ zaključuje Aleksić.

Obaveze koje ne ispunjava BlaBlaCar

S druge strane, direktor "Panon Transporta" Mirko Vučinić, ističe da postoji veća kompleksnost u celokupnoj situaciji, jer je BlaBlaCar nema iste uslove kao tradicionalni prevoz.

"BlaBlaCar može da ponudi niže cene, i to nije slučajno. Ako pogledamo sve troškove koje prevoznici imaju – od licenciranja, poreza, osiguranja i tehničkih pregleda vozila – jasno je da je tradicionalni prevoz skuplji. No, to ne znači da je model BlaBlaCar-a održiv. On stvara nelojalnu konkurenciju jer prevoznici koji posluju legalno i plaćaju sve obaveze moraju da imaju višu cenu, dok nelegalni prevoznici ne moraju da plaćaju poreze", kaže Vučinić.

Euronews

Mirko Vučinić

On takođe podseća da tradicionalni prevoznici pružaju mnogo veću sigurnost putnicima, jer imaju obavezno osiguranje od nesreća.

"Svi naši autobusi i vozila koja obavljaju prevoz putnika imaju osiguranje od štete, kao i obavezno osiguranje putnika. To pokriva rizike od nesreća tokom prevoza, ali i tokom ukrcavanja i iskrcavanja. Svaka nesreća koja se desi u tom procesu ima jasno utvrđenu odgovornost, što nije slučaj sa BlaBlaCar-om", napominje Vučinić.

"Regulacija tržišta ključna"

Zakon o prevozu putnika u Srbiji jasno definiše obaveze prevoznika. Zakon nalaže da svaki prevoznik mora da ima licencu i vozilo koje ispunjava tehničke standarde, kao i odgovarajuće osiguranje.

Takođe, zakoni propisuju da prevoznici moraju da plate poreze i doprinosi koji idu u budžet države. Na suprotnom kraju spektra, vozači BlaBlaCar-a ne plaćaju nikakve takse ili poreze na prihod koji ostvaruju, a njihovi putnici nisu osigurani, što je suprotno svim propisima koji važe za legalne prevoznike.

"Regulacija ovog tržišta je ključno pitanje. Ukoliko se ne reguliše, nastavićemo da imamo tržište na kojem će nelegalni prevoznici i dalje biti konkurencija onima koji poštuju zakon. To će dovesti do problema, jer zakon treba da štiti kako putnike, tako i samu industriju", zaključuje Vučinić.

Ceo razgovor sa našim sagovornicima pogledajte u videu na početku teksta. 

AI Preporuka

Komentari (0)

Srbija