Rigorozniji tehnički pregled se odlaže za dve godine: Veliki broj vozila se nije prilagodio propisanim uslovima
Komentari15/06/2023
-16:08
Veliki broj vozača imaće još dve godine da pripremi svoj automobil za rigorozniji tehnički pregled, budući da je do 5. jula 2025. godine odložena primena pojedinih članova Pravilnika koji se odnose na katalizatore za izduvne gasove i propisanu ovalnost diskova za kočenje.
Ranija najava primene tih članova novog pravilnika od 5. jula ove godine, naterala je mnoge građane da tehničke preglede obave i pre vremena i provere emisiju štetnih gasova koje ispuštaju njihovi automobili i, ukoliko je potrebno promene katalizatore, koji su u ovom slučaju presudni.
Pomoćnik ministra zadužen za drumski saobraćaj Miroslav Alempić rekao je za Euronews Srbija da je za još dve godine odložena primena pojedinih odredbi tri člana pravilnika koji se odnose na posedovanje kontrolnih priključaka za merenje pritiska vazduha kod vozila sa pneumatičkim kočnim sistemima za vozila koja su prvi put registrovana u Srbiji do 5. jula 2021. godine, na neujednačenost sile kočenja po obrtu točka i na obavezu posedovanja katalizatora za vozila koja su prvi put registrovana u Srbiji do 5. jula 2021. godine.
Alempić je naveo da je do odlaganja primene pojedinih članova izmenjenog Pravilnika o podeli motornih i priključnih vozila i tehničkim uslovima za vozila u saobraćaju na putevima, došlo usled procene da se veliki broj vozila nije prilagodio propisanim uslovima.
"Prema najavama Uprave saobraćajne policije, do sredine naredne godine trebalo bi da zaživi Centralni informacioni sistem MUP-a za tehničke preglede - CISTEP koji će omogućiti bolji uvid u realno stanje voznog parka u Srbiji na osnovu kojeg bi mogla da se stekne procena broja vozila koja ne ispunjavaju propisane uslove", kaže Alempić.
Osim toga, dodaje Alempić, u periodu od dve godine trebalo bi da bude usvojen Pravilnik o kontrolorima na tehničkom pregledu, koji na predlog Agencije za bezbednost saobraćaja usvaja MUP, nakon čega će se početi sa obukama kontrolora u domenu vršenja tehničkih pregleda.
"Takođe, u prilog dodatnom odlaganju ide i aktivnost koja bi trebalo da započne u drugoj polovini 2024. godine u vezi sa deregistracijom vozila, odnosno subvencijama države za reciklažu i deregistraciju starih vozila sa pogonom na dizel gorivo standarda emisije Euro 1, 2 i 3, odnosno za kupovinu upotrebljavanih vozila standarda emisije najmanje Euro 6. kojim bi se određeni broj starih vozila izbacio iz upotrebe", kaže Alempić.
Na pitanje šta će u međuvremenu biti na tehničkom pregledu do stupanja na snagu Pravilnika, Alempić je rekao da su prema važećem Pravilniku, tehnički pregledi bili u obavezi da za sva vozila koja se prvi put registruju nakon 5. jula 2021. godine u Srbiji kontrolišu posedovanje kontrolnih priključaka za merenje pritiska vazduha kod vozila sa pneumatičkim kočnim sistemima, kao i da kontrolišu postojanje i ispravnost katalizatora na vozilima koja su homologovana i proizvedena sa katalizatorom, a koja su prvi put registrovana u Srbiji nakon 5. jula 2021.
"Što se tiče neujednačenosti sile kočenja na obrtnom točku, u dodatnom roku od dve godine kontrolori na tehničkom pregledu bi trebalo da mere 'ovalnost' pri čemu bi sva ovlašćena privredna društva za vršenje tehničkih pregleda u roku od godinu dana od dana stupanja na snagu ovih izmena i dopuna Pravilnika trebalo da otpočnu sa primenom novog načina merenja neujednačenosti sile kočenja po obrtu točka tzv. 'ovalnosti'", dodao je Alempić.
Vujanić: Novi pravilnik uteže sistem
Profesor Saobraćajnog fakulteta Milan Vujanić reka je ranije za Euronews Srbija da novi pravilnik zapravo poručuje vozačima da vode računa o svojim automobilima i ponašaju se odgovornije.
"Proizvođač je automobil napravio za pravilnu upotrebu i potrebno je njegovo održavanje. To je ono što nam novi pravilnik poručuje. Narod često ne razume gde je problem. Taj vlasnik autobobila koji ispušta veću količinu izuvnih gasova ne truje samo druge, već i sebe", objašnajva Vujanić.
Kako je dodao, cena katalizatora je u poslednje vreme pala i ne bi trebala da predstavlja veliki trošak za vozače.
"Nova vrsta katalizatora sada košta 100 do 200 evra. To nisu više one cene od 800 evra, kako smo ranije pričali", kaže Vujanić i dodaje da ne vidi da je u ovom slučaju reč o odstupanju od realnog stanja, već naglašava, da se uvode propisi koji treba da se podrazumevaju.
"Propisano je da automobil mora da ispunjava ekološke uslove kao i onda kada je bio proizveden. Onaj ko održava automobil, neće imati nikakav problem. Sve će da bude kao i ranije", objašnjava Vujanić i dodaje da novi pravilnik zapravo samo "uteže sistem da se ponaša normalnije".
Damir Okanović iz Komiteta za bezbednost saobraćaja rekao je ranije da je vozni park u Srbiji prosečno star 17 godina i da neke procene govore da bi novi propisi mogli da stave 800.000 vozila van saobraćaja.
"Ja zaista očekujem da će oni koji donose odluke imati to u vidu. Procene su da bi ogroman broj vozila morao da ide van saobraćaja, što je onda ekološki problem, jer odjednom morate da ih pošaljete na neke otpade", naveo je Okanović.
Komentari (0)