Aktuelno

Treći dan od tragedije u Novom Sadu: Koji su sledeći koraci kada je reč o pravosuđu?

Komentari

Autor: Euronews Srbija

04/11/2024

-

14:02

Euronews Srbija

veličina teksta

Aa Aa

Zbog stradanja 14 osoba u rušenju nadstrešnice železničke stanice u Novom Sadu, Više javno tužilaštvo u tom gradu do sada je saslušalo 40 ljudi. Pored krivične odgovornosti nadležni još jednom uveravaju da će biti i političkih posledica. Među prvima koji su ispitani o periodu kada se radilo na rekonstrukciji novosadske železničke stanice bili su ministar saobraćaja, direktor Zavoda za zaštitu spomenika kulture Novog Sada, odgovorni u "Infrastrukturi železnice Srbije", kao i lica koja su bila angažovana na izvođenju radova.

Dokazi koji su prikupljeni u prvih 24 sata mogu biti krucijalni za dalji tok postupka, rekao je za Euronews Srbija advokat Stefan Ćorda. Dodaje da je potrebno što pre doneti naredbu o sprovođenju istrage, ali i da će dužina eventualnog procesa zavisiti, izmedju ostalog i od broja optuženih.

Euronews Srbija

Stefan Ćorda

"Ako se sada bude desilo i to upozoravam javnost, situacija da mi optužimo 40 ljudi, taj postupak će izgubiti svrhu, jer ćemo imati situaciju da 40 ljudi uzme svog advokata i to traje godinama i posle se zamrsi tako da nikome ništa nije jasno, ali trebalo bi optužiti u konkretnom slučaju lica koja su u prvom redu odgovorna ispred organa koja su morala da učestvuju u projektu, koja su izdavala građevinsku dozvolu, upotrebnu dozvolu, koja su kontorolisala projekat i nadzor i prva lica eventualno iz ministarstava...to se ne bi smelo svesti na više od 10-ak lica", naveo je Ćorda za Euronews Srbija.

Naveo je i da je trenutno u toku faza predistažnog postupka.

"Pozdravljam to što je do sada saslušalo toliki broj lica, verujem da se to radi na jedan kvalitetan i sistematičan način, ali nakon ovog saslušanja lica, koje bi trebalo da pokaže i da da ponovo pravac ka tome ko je odgovoran, ko je donosio odluke, na koji način. Mora da se pređe u najbitniju fazu, a to je faza preduzimanja tih radnji, veštačenja tog materijala i samog objekta na licu mesta", kaže Ćorda, koji je rekao da zaprećena kazna za teško delo protiv bezbednosti ljudi i građana od dve do 12 godina.

Na pitanje da li i koga porodice povređenih i stradalih mogu da tuže i traže odštetu, odgovara da mogu.  

"Po našem zakonu, onog momenta kada stupite u železničku stanicu ili na određeni prostor koji se smatra Železničkom stanicom, vi ste po samom zakonu već osigurani od određene štete,  naravno i kada stupite u samu zgradu i kada stupite u taj železnički saobraćaj", naveo je Ćorda te savetuje da porodice ne čekaju podizanje optužnice i pokretanja krivičnog postupka.

Dodaje i da očekuje da se što hitnije donese naredba o sprovođenju istrage i da se počne sa utvrđivanjem i veštačenjem samog objekta i tih ruševina.

Euronews Srbija

Miljan Salata

Arhitekta o uzroku urušavanja

Stručnjaci se i dalje bave analizom mogućih uzroka pada nadstrešnice na železničkoj stanici u Novom Sadu. Arhitekta Miljan Salata smatra da su do obrušavanja nadstrešnice dodatno doprinele čelične utege koje su, kako navodi, verovatno popustile prilikom stvaranja vibracija od prolaska vozova.

Arhitekta Miljan Salata rekao je za Euronews Srbija da mora prvo da se vidi gde je zakazalo u tom proračunu i da li je zakazalo, da li su projektanti dobro predvideli.

"Ako jesu i ako je projekat dobro urađen, a to vrlo brzo može da se uradi... da li postoji greška u projektu, ako ne postoji greška u projektu, e pa onda je kriv izvođač radova, a to je ova kineska kompanija". 

Dodao je i da projekat da bi bio bezbedan za upotrebu, pre bilo kakvih radova projektanti i drugi stručnjaci treba prvo da analiziraju postojeće stanje.

"Onda se na osnovu toga radi projekat i adaptacije i dogradnje, ali i rekonstrukcije. Tu postoje glavni projektanti i odgovorni projektanti. Glavni projektant ima jednu širu ulogu uopšte, on koordiniše sa svim drugim projektima, a imate i odgovorne projektante koji su konkretno za određene oblasti", naveo je on.  

Sumnja i, kako je rekao, na vibracije u konkretnom slučaju.

"Ta galerija ima kontakt i pošto su na celoj stanici vibracije, vozovi prolaze, sve tutnji, te vibracije se prenose preko galerije, na nosač u koje su uklješteni ti nosači nadstrešnice i ako su se vibracije prenosile i ove utege čelične koje su glavni krivac i koje su popustile i ako su ta mesta gde su ona bila loša zbog korozije, zato je došlo do popuštanja i kolabirala je cela konstrukcija.

Profesor na Imperial College-u u Londonu, građevinski inženjer Čedo Marković, rekao je za Euronews Srbija da bi gradnja u Srbiji trebalo da podleže strožim oblicima kontrole. Kao i da se incidenti poput onog na Novosadskoj železničkoj stanici ne bi događali, da se stanje na objektima adekvatno prati i da se poštuju pravilnosti.

Euronews Srbija

Čedo Marković

"U dotrajalosti tih nosača kablova, interesantno je to što niko nije primetio, ako su već dotrajali, kablovi su vidljivi spolja i tako dalje. Postoji sistem, posebno u Engleskoj, u Britaniji postoji sistem održavanja i praćenja stanja svih objekata i instalacija i sistema i onda su manje šanse da do toga dođe", naveo je Marković.

Euronews Srbija

Boljević: Nepotrebno, prerano i štetno sada donositi bilo kakve zaključke

Dragana Boljević, sudija Vrhovnog suda i počasna predsednica Društva sudija Srbije, rekla je za Euronews Srbija da su uviđaj na terenu i forenzička ekspertiza nulta tačka ispitivanja stanja stvari nakon tragedije u Novom Sadu. Ističe i da je još uvek prerano donositi bilo kakve zaključke u vezi sa odgovornošću, ali da je svakako ima.

Euronews Srbija

"Mislim da je strašno nepotrebno i prerano i štetno sada donositi bilo kakve zaključke, donositi različite vrste pretpostavki, teorija itd. Mi o tome ništa ne znamo, a odgovornih lica, ne samo krivično nego i u raznim drugim aspektima, tu ima jako puno. Mislim da bi trebalo dozvoliti struci da prvo utvrdi šta se desilo i pozvati na odgovornost one koji nisu poštovali pravila struke, ako ih nisu poštovali", navela je Boljević.

Na pitanje koliko će raščišćavanje prostora uticati na proces veštačenja, odgovara:

"To ja uopšte ne znam. Ja mislim da to što je dole očišćeno, da tako kažem, ne utiče na ono što je najvažnije, to je da se vidi kako je stanje gore, iznad te nadstrešnice bilo, to će se izvršiti uviđaj. Zaista se ne bih upuštala u to. Mislim, ovde je struka vrlo važna da obavi svoj posao kako treba i ne bi trebalo mnogo da se mešamo trenutno". 

Preporuka za vas

Komentari (0)

Srbija