Avion na baterije za 90 putnika: Holandski startap radi na električnoj letelici za zeleniju budućnost
Komentari16/07/2024
-21:21
Komercijalna avijacija ostavlja veliki ekološki otisak, a ako se postojeći trendovi zadrže, neće uspeti da ostvari cilj svođenja emisije štetnih gasova na nulu do 2050. godine. Održivo gorivo još se ne proizvodi dovoljno brzo, a alternativa još nema ni na vidiku.
Jedan od problema je taj što elektrifikacija aviona nije tako laka, kao što je to slučaj sa drumskim vozilima, a u industriji postoji konsenzus da je potrebno da tehnologija sa baterijama evoluira pre nego što letelica na električni pogon postane stvarnost.
Međutim, jedan holandski startap "Elysian" već planira pravljenje potpuno električne letelice sa dometom od 805 kilometara i mestom za 90 putnika, koja bi mogla da smanji emisiju štetnih gasova za čak 90 posto, a cilj je da ima prvi komercijalan let u narednih deset godina.
"Pitali smo se: kako možemo da dobijemo maksimalan domet od baterijske tehnologije koju već imamo. Moguće je leteti mnogo dalje sa letelicom na električni pogon, nego što većina studija tvrdi, ukoliko se naprave pravi izbori", smatra Rejnard de Vri, direktor dizajna i inženjeringa u "Elysian" startapu.
Nekonvencionalni dizajn
Avion pod nazivom E9X zasad postoji samo na papiru. Prvi model trebalo bi da bude napravljen za dve do tri godine, a prototip u punoj veličini do 2030. Međutim, već je poznato kako će izgledati,
"Ne treba da pretpostavite da će električni avion izgledati isto kao najbolji avioni današnjice", kaže De Vri za CNN.
On dodaje da bi u tom slučaju domet aviona bio ograničen, verovatno ispod 40 kilometara.
"Ono što je potrebno je da ga dizajnirate ispočetka, da krenete od praznog papira. Ono što dobijete je avion koji prema težini više deluje kao stari avioni iz šezdesetih. To bi bio avion čiji bi veliki deo težine činile baterije, a mnogo manje ostatak građe. Rezultat je letelica koja je veća i teža, ali može da leti dalje nego što su ljudi prethodno mislili.
E9X imaće osam motora sa propelerom i raspo krila od gotovo 42 metra, što je veće od Boeing 737 ili Airbus A32 letelica, koje mogu da prevezu dvostruko više putnika.
Dizajn je rezultat saradnje sa Tehnološkim univerzitetom u Delftu, najstarijim i najvećim tehničkim univerzitetom u Holandiji, a principi su objašnjeni u naučnom radu "A new perspective on battery-electric aviation", koju pored De Vrisa, potpisuju i Rob Volsvinkel i niz drugih autora.
Zanimljivo je da su prema njihovom nacrtu baterije smeštene u krila aviona. Tehnologija je slična onoj koja je već dostupna, a uračunati su i eventualna unapređenja do kojih bi moglo da dođe u narednih četiri ili pet godina.
"To otvara različite scenarije. Prema najkonzervativnijem, letelica će imati domet od 482 kilometra, ali verujemo da za četiri godine to može da bude 800 kilometara", kaže De Vri.
Sve ukupno, De Vri očekuje da će letelica imati između 75 i 90 posto niži ekološki otisak od današnjih letelica uskog trupa, čak i kada se u obzir uzme proizvodnja baterija i struja potrebna za njihovo punjenje.
E9X dizajniran je da se uklopi u postojeću aerodromsku infrastrukturu, bez ikakvih prilagođavanja. Međutim, problem bi moglo da predstavlja to što punjenje baterija traje duže od točenja goriva, što bi moglo da se odrazi na rasporede letenja.
"Naš cilj je da skratimo vreme potrebno za maksimalno punjenje na 45 minuta, što je duže od uobičajenog čekanja na povratni let na koji su navikle pojedine aviokompanije, posebno niskobudžetne. Ipak, to je gornja granica, a prosečno vreme punjenja biće oko pola sata", kaže De Vri.
Kompetitivno tržište
"Elysian" nije jedini. Niz drugih kompanija radi na svojim električnim letelicama, a pojedine najavljuju da će se na tržištu naći i pre E9x. Jedna od njih je britansko američka ZeroAvia, koja je već uspešno testirala avion za 19 putnika, koji pokreću dva električna motora na vodonični pogon, a cilj joj je da prve komercijalne letove ima već sledeće godine.
Takođe, izraelska "Eviation" testirala je avion Alice, električni avion za devetoro putnika, sa autonomijom od 463 kilometra, koji bi trebalo da počne sa radom 2027.
Na posletku, švedski proizvođač "Heart Aerospace" radi na avionu za 30 putnika pod nazivom ES-30, ali koji ima domet od samo 185 kilometara, a za koji je plan da se u komercijalnoj upotrebi nađe 2028. godine.
Gari Kričlou, analitičar konsultantske kuće "AviationValues" smatra da se "Elysian" suočava s ozbiljnim izazovima.
"Danas ima preko 5.000 letelica u kategoriji E9X sa 70 do 100 mesta. Naši podaci pokazuju da ove letelice mogu da ostanu u službi decenijama. To znači da je vrlo teško uzdrmati prednost koji etablirani proizvođači imaju u tom segmentu tržišta", smatra on.
Svaka nova tehnologija, kaže Kričlou moraće da ima značajnu prednost u odnosu na proverene flote. Poseban problem su i infrastruktura potrebna za stabilnu proizvodnju letelica, obuka i dostupnost rezervnih delova, kao i pouzdana mreža za punjenje baterija.
Komentari (0)