Aktuelno iz kulture

Svetska premijera u Novom Sadu: "Balet Torina" nastupa na sceni Srpskog narodnog pozorišta

Komentari

Autor: Tanjug

04/04/2023

-

15:06

Svetska premijera u Novom Sadu: "Balet Torina" nastupa na sceni Srpskog narodnog pozorišta
Beogradski festival igre - Copyright Dejan Milićević

veličina teksta

Aa Aa

Italijanska trupa "Balet Torina" gostovaće sutra veče sa svojom predstavom "Faun" u Srpskom narodnom pozorištu u Novom Sadu, u okviru seleckije 20. Beogradskog festivala igre, najavili su predstavnici te kompanije danas u Nacionalnoj fondaciji za igru u Beogradu.

Predstava će biti izvedena kao svetska premijera baš na BFI, samo jednom u  Novom Sadu, a projekat su danas predstavili koreograf Mauro de Kandija (42) i direktorka trupe Viola Skaljone, kao i Aja Jung, osnivač BFI.

Koreografiju ove jednočasovne predstave uz Kandija potpisuju i sami izvođači na sceni -  Liza Mariani, Flavio Feruci, Nađa Gusvel, Luka Tomasoni.

Autorski ekipu čine još – dramaturg Patricia Stokman, kompozitori muzike - Alva Noto i nedavno preminuli japanski kompozitor Ruiči Sakamoto, dizajn kostima - Majatai Project, svetlo - Simona Galo, i drugi.

Produkciju realizuje Balet Torina, dok su koproducenti - Beogradski festival igre, Fondacija Piemonte dal Vivo, Teatro Pubblico Pugliese - Regional Consortium for Arts and Culture, Grad Barleta. 

 

 

Koreograf Mauro de Kandija je istakao da je rodom Italijan, a da je razvio svoju karijeru u Nemačkoj več pune dve decenije gde živi i stvara.  

"Imao sam dogovor sa Ajom Jung i Beogradskim festivalom igre za moguću saradnju, i da se realizuje projekat koji bi bio svetska premijera kod vas. Kovid situacija nam je promenila te planove, trebalo je da dođemo i ranije, a imao sam dogovor sa Baletom Torina da radimo zajedno, i evo nas sada ovde kod vas", podelio je koreograf prve utiske.  

Stanje neizvesnosti između stvarnog i imaginarnog, erotskih fantazija i trezvene stvarnosti, kako ga opisuje Malarme u svojoj poemi "Popodne jednog fauna" inspirisalo je davno čuvenog baletskog umetnika Vaclava Nižinskog da stvori svoju revolucionarnu istoimenu koreografiju.  

Od tada je delo iznova oblikovano, i fascinacijom koju pruža ova tema, bavio se i italijanski koreograf Mauro de Kandija, kroz istraživanje polu-ljudske, ili polu-životinjske figure na sceni. 

"Oduvek sam želeo da radim na komadu "Faun", i od 2007. godine sam bio u kontaktu sa Ajom Jung, počeli smo da dogovaramo saradnju, kada je imala uvid u neke moje predstave. Ja sam želeo da bude baš sa Baletom Torina, posebno jer sam video da se vremenom veoma menja i jako napreduje, raste, razvija se. Realizovao sam tako "Fauna" sa četiri igrača, koji su pokazali izvanrednu ličnost i indivudualnost", približio je italijanski umetnik svoj komad.  

 

 

U novoj predstavi koja će imati svetsku premijeru sutra veče, De Kandija se oprezno približava tajanstvenoj suštini senzualnog stvorenja koje žudi za stvarnošću da bi pronašlo i oslobodilo njenu dinamičku moć.

De Kandiju zanimaju različita telesna stanja i raspoloženja fauna, njegove metamorfoze. 
On je rekao da se ne oslanja toliko na Nižinskog i njegovu viziju predstave o Faunu, koji je koristio bogatstvo, složenost i slojevitost tog teksta, već je ispitivao fenomen sna, osećanja sna i jave. Želeo je da prikaže san i to vreme u snu koje je posebno, prema svojoj dužini koja je drugačija nego u stvarnosti, naročito jer u snovima ne postoji kretanje.

Takođe, da bi se odvojio od Nižinskog, koreograf ne koristi muziku francuskog kompozitora Kloda Debisija, "da ne dodirne taj komad, koji je toliko bio antologijski", ali je želeo da ovom svojom verzijom "Fauna" istakne važnost njegove igre, toliko značajne u svetu.

"Prvi put sam u karijeri kao koreograf koristio muziku na žalost preminulog kompozitora Riućija Sakamotoa. Zatekla nas je ta vest kada se desilo pre neki dan, zaista strašna i nesrećna okolnost da nam je otišao tako ođednom. I onda, kada se desila njegova smrt, imao sam utisak da nam je Sakamoto nekako još bliskiji, da smo još više povezani sa njegovom muzikom", istakao je De Kandija o japanskom kompozitoru, koji je preminuo iznenada 28. marta, a osvojio je Oskara za remek delo "Poslednji kineski car" (1988) Bernarda Bertolučija.

"Komad smo spremali u nekoliko etapa. Dakle neko vreme budem u Italiji na probama, onda odem, vratim se ponovo, i ukupno gledano, predstava je urađena za osam nedelja. Prvi put sarađujem sa ovom trupom Balet Torina, i za svetsku premijeru kod vas sutra, drago mi je da smo imali sasvim dovoljno vremena da realizujemo komad. Tako smo mogli na miru da radimo, a rezultat ćete videti sutra u Novom Sadu", zaključio je koreograf Mauro de Kandija koji  je počeo da igra kao devetogodišnjak u rodnoj Barleti.  

 

 

Direktorka trupe "Balet Torina" - Viola Skaljone, objasnila je da se odigrala neka vrsta generalne probe ili pretpremijere "Fauna" nedavno u Italiji, tek da vide kako sve deluje na sceni, dok je sutra veliki korak i zvanična premijera u Novom Sadu. 

"Srećni smo da smo došli baš na jubilarno, 20. izdanje vaseg festivala igre, koji je pravi prozor svega što se dešava u svetu savremene igre. Ponovo sam na ovom festivalu, ali sam prvi put kao direktor trupe kod vas. Premijerno sarađujemo sa De Kandijom. Sve nas je veoma zainteresovala tema o Faunu, i ušli smo u to zajedno, tako da sam želela da vidim detaljno kako se stvara cela predstava, čitav proces rada, kako se razvija, i koreograf je stvorio jake slike kroz pravi hipnotišući rad”, istakla je Viola Skaljone.

Nakon završene Akademije klasičnog baleta princeze Grejs od Monaka u Monte Karlu, De Kandija 2001. godine odlazi u Nemačku, gde dobija angažman u Državnom baletu Hanovera (Nemačka), i kao veoma mlad, već je bio očaran koreografijom.

Nakon nekoliko pokušaja u Monte Karlu i Hanoveru, odlučio je da se u potpunosti posveti tom poslu, pa je od 2008. godine kreirao za trupe – “Introdans”, Kraljevski flamanski balet, Vašington balet, “Maggio Danza” u Firenci, Državni balet Berlina...

Njegova dela su naručivali i producirali festivali - Bijenala igre u Veneciji, Dance Open u Sankt Petersburgu i drugi. Od 2012. do 2021. godine, bio je umetnički direktor i glavni koreograf trupe savremene igre pri Teatru u Osnabriku (Nemačka).

Nakon devet uspešnih sezona, rešio je da napusti svoju poziciju, kako bi se posvetio novim umetničkim izazovima.

Iako je živeo godinama u inostranstvu, De Kandija je oduvek čuvao čvrste veze sa svojom zemljom i u Barleti je 1997. godine osnovao neprofitnu organizaciju - "Arte&BallettO".  

Osnovan od strane Loredane Furno, 1979. godine, "Balet Torina" je trupa koja je obeležila više od 40 godina aktivnosti u oblasti igre, pozorišnog istraživanja, eksperimentisanja, umetničkih saradnji. 

Od 2016. godine trupu vodi upravo Viola Skaljone, dok njeni igrači i izvođači poseduju značajno međunarodno iskustvo.

Pored aktivnosti u Italiji, trupa je ostvarila mnoga gostovanja po Evropi i Americi, na Kubi, u Argentini, Brazilu, Kolumbiji, Egiptu, Turskoj, Tajvanu, Kini, Južnoj Koreji.

Balet Torina podržavaju Ministarstvo kulture Italije, Region Pijemont i Grad Torino.   

Komentari (0)

Kultura

Najskuplja voćka u istoriji: Kontroverzna instalacija sa bananom zalepljenom za zid prodata za preko šest miliona dolara
Aktuelno iz kulture

Najskuplja voćka u istoriji: Kontroverzna instalacija sa bananom zalepljenom za zid prodata za preko šest miliona dolara

Konceptualno delo Mauricija Katelana kupio je kineski investitor u kriptovalute Džastin San za četiri puta veći iznos od procenjenog.

21/11/2024

10:43

pročitaj celu vest
"Virdžina" u novom ruhu: Digitalno restauriran kultni film Srđana Karanovića o devojčici koja je odrastala kao dečak