"Dečak u plavom" se posle 100 godina vraća kući
Komentari03/07/2021
-20:06
Jedna od najpoznatijih slika britanske umetnosti, "Dečak u plavom" Tomasa Gejnsboroua, vratiće se posle 100 godina u domovinu.
To remek-delo iz 1770. godine, naime, kalifornijski Hantington pozajmiće Nacionalnoj galeriji u Londonu, gde će biti izloženo od 25. januara do 15. maja naredne godine.
"Pozajmica `Dečaka u plavom` Nacionalnoj galeriji izuzetna je i jedinstvena prilika za sve posetioce da je vide izbliza posle 100 godina. Bogata u istorijskom smislu, slika je vrhunske elegancije", izjavio je Gabrijel Finaldi, direktor Nacionalne galerije za BBC.
Stručnjaci veruju da je prikazani dečak u plavom satenskom odelu, koji stoji ispred mračne pozadine, sin bogatog engleskog trgovca Džonatan Batl. Gejnsborou je portret dečaka načinio u skoro prirodnoj veličini, a delo je nastalo za potrebe izložbe Kraljevske akademije 1770.
Nije bilo potrebno mnogo da britanska javnost "poludi" za ovom slikom, te ona počinje masovno da se reprodukuje. Slika se nalazila u kolekciji kasnije odraslog i imućnog Batla, sve dok nije bankrotirao, pa je najpre kupio političar Džon Nezbit i potom je slika menjala vlasnike, da bi 1921. godine došla do trgovca umetnina Džozefa Duvina, koji je iste godine preprodaje i to američkom železničkom pioniru Henriju Edvardsu Hantingtonu.
Pre nego što će "Dečak u plavom" završiti preko okeana, organizovana je oproštajna izložba u londonskoj galeriji, koja je privukla 90.000 posetilaca.
Slika se čuva u Hantingtonu, koji je ujedno muzej, biblioteka i botanička bašta u kalifornijskom San Marinu, a 2018. je rađena restauracija i čitav poduhvat javnost je bila u prilici da prati.
Zanimljiv podatak je i taj da se "Dečak u plavom" može videti u filmovima "Betmen", "Džoker" i "Goli pištolj", a Kventin Tarantino je glavnog junaka filma "Đangova osveta" odenuo baš po ugledu na modela najpoznatijeg engleskog slikara rokokoa.
Tomas Gejnsborou (1727-1788) je bio inspirisan francuskim slikarstvom rokokoa, ali i flamanskim naturalističkim slikarstvom. Navodi se da je bio pod velikim uticajem čuvenog flamanskog baroknog majstora Antonisa van Dajka, te da su mu poslednje reči bile: "Van Dajk".
Gejnsborou je bio slikar na dvoru i jedan od osnivača prestižne Kraljevske akademije.
Komentari (0)