Film reditelja koji je poginuo u ratom razorenom Marijupolju premijerno prikazan na Kanskom festivalu
Komentari23/05/2022
-11:51
Dokumentarac poginulog litvanskog reditelja Mantasa Kvedarvičijusa, koji je poginuo snimajući ga u ratom razorenom Marijupolju, prikazan je na ovogodišnjem Kanskom festivalu.
Kvedaravičijus je poginuo 2. aprila u tom ukrajinskom gradu dok je snimao "Marijupolj 2", nastavak svog nadaleko poznatog dokumentarca, a materijale koje je do tada snimio za kratko vreme pretvorila je u film njegova verenica Hana Bilobrova.
Film je ubačen u takmičarski program u poslednjem trenutku, kako bi se odala počast poginulom reditelju.
Za Bilobrovu, koja se još oporavlja od gubitka verenika, vazdušni spektakl povodom premijere filma "Top Gan" u Kanu, kada su francuski borbeni avioni na nebu iscrtavali linije u bojama američke i francuske zastave, bio je okidač za bolna sećanja.
"Juče smo stajali na balkonu i čuli kako avioni lete, tako da smo umalo zalegli, ali bombe nisu pale. Onda još jedan avion... I počela sam da plačem. Kolega je otišao da pita šta se dešava. Navikli smo da vidimo rat kao fikciju. Čak i u televizijskim vestima predstavljen nam je kao fikcija. To je reprezentacija. Niko zapravo ne prikazuje ljude koji žive u ratu", ispričala je Bilobrova za Euronews.
Kvedaravičijus je snimio još dva dokumentarca o Marijupolju 2014. i 2015. godine, kada je grad već bio meta separatista Donjecke Narodne Republike, posle ruske aneksije Krima i invazije na Donbas.
Poslednji film je bio nastavak tih ostvarenja. Nema muzike, nema naracije, nego prikazuje samo duge snimke ruševina i slike svakodnevnog života.
"Nadam se da će ljudi razmisliti dok budu gledali ovaj film, doneti odluku i opredeliti se šta im je zaista važno", rekla je Bilovrova.
Omaž Kvedaravičijusu na Beldoksu
I na nedavno održanom Međunarodnom festivalu dokumentarnog filma Beldoks u Beogradu rganizovana je posebna projekcija u čast Mantasa Kvedaravičiusa.
Publika je imala priliku da vidi njegov dokumentarac "Marijupolj" iz 2016. godine, vizuelno moćni omaž gradu na obali pred kojim je rat i uništenje kog smo danas svedoci dat kroz prikaz svakodnevnog života.
U filmu se nižu alegorične slike, čoveka koji popravlja ribarsku mrežu, sudar tramvaja ili radnike u fabrici koje je rasplakao prefinjeni zvuk violine, narativno uokvirene bombama koje padaju u more.
Kvedaravičius je 2019. godine snimio svoje poslednje završeno ostvarenje "Parthenon", hibridni žanr dokumentarnog i igranog filma koji prati tri godine etnografskog istraživanja sprovedenog na lokalitetima u Odesi, Istanbulu i Atini.
"Njegov doprinos dokumentarnom filmu je od izuzetnog značaja i on će ostati zapamćen kao autor hrabrih rediteljskih izbora, stvaralac sklon eksperimentisanju i istraživanju narativnih mogućnosti", stajalo je u saopštenju Beldoksa, koji je završen 18. maja.
Komentari (0)