"Vrt uživanja" u 21. veku: Kako savremeni umetnici vide Bošovo remek-delo i jedno od najšokantnijih u istoriji umetnosti
Komentari30/10/2021
-22:06
Triptih "Vrt uživanja" već više od pet vekova pleni pažnju posmatrača, ali i umetnika od kojih su mnogi, kako u prošlosti tako i danas, pronalazili inspiraciju upravo u tom zagonetnom remek-delu prepunom simbolike s potpisom Hijeronimusa Boša.
Ovih dana je u Madridu, u Centru za savremenu umetnost "Matadero", otvorena izložba na kojoj 15 savremenih umetnika interpretiraju jedno od najšokantnijih dela u istoriji umetnosti i predstavljaju svoje poglede na "Vrt uživanja" u 21. veku.
"Bošovo remek-delo, koje je nastalo između 1500. i 1505. godine, a koje se danas nalazi u Muzeju Prado u Madridu kroz istoriju umetnosti je inspirisalo brojne umetnike i pokrete, posebno nadrealizam. I danas ova slika utiče na savremene umetnike, koji preispituju Bošovo stvaralaštvo, pretvarajući ga u ogledalo našeg vremena", ističe se u najavi izložbe.
U "Vrtu uživanja" 21. veka, tako se, "nailazi" na Adam koji deluje kao prilično zauzet robot dok pažljivo proučava kodove stvaranja, ali i na klimatsku katastrofu koja je zatočila đavola u kocki leda i grešnika sa društvenim mreža koji je vezan haštagom za večnost, dok Terminator vreba iz pakla.
To je samo deo predstavljenih radova, a umetnici su koristili različite medije (od zvučnih i vizuelnih instalacija preko digitalne instalacije pa sve do skulptura i slike) kako bi ukazali na savremene probleme - upotrebu tehnologije i društvenih mreža, konzumerizam, krizu identita i eksloataciju ljudskog tela, probleme ekologije...
"Ako pogledamo u ogledalo 21. veka, šta vidimo? Vidimo li lep pejzaž? Umetnici koji se predstavljaju na ovoj izložbi, postavljaju relevantna pitanja o tome šta je to zapravo oko nas. Boš je bio inovator svog vremena i siigurno bi bio uzbuđen zbog raznolikosti i različitosti medija i pogleda koji su zastupljeni na ovoj postavci", ističu organizatori izložbe uz nadu da će ova postavka posetioce inspirisati da se i sami zagledaju u "savremenu baštu uživanja".
Izložba je nastala u okviru projekta Solo Collection, a rezultat je petogodišnje rada i otkupa umetničkih radova autora koji su na neki način bili inspirisani Bošovim remek-delom.
A poruka Bošovog "Vrta uživanja" je nedvosmislena - ako zgrešite, idete u pakao. Pored teološke osnove, "Vrt uživanja" isprepletan je moralnim porukama kao upozorenjima na opasnosti životnog iskušenja. Upravo taj jak osećaj zapanjenosti koje delo izaziva i provocira može da nagoni na razmišljanje o načinu na koji provodimo zemaljski život.
Boš čovečanstvu dočarava njegove greške i posledice koje će uslediti ako se ne osvesti i ne vrati na pravi put. U zagonetnoj bašti, na svakom koraku postoji opasnost koja vreba ljudsko telo, a porobljavajući njega, ona zauvek okiva čovekovu dušu lancima prokletstva.
Zabranjeno voće i zemaljsko senzualno uživanje prikazano je kroz predstave sočnih bobičastih plodova i prikaze nagih žena koje su najpoželjnija poslastica neobuzdanog nagona. Umetnik slika prolaznost zemaljskog uživanja i upozorava da sladak ukus voćnih sokova brzo nestaje, a zadovoljeni telesni nagoni ponovo se javljaju i postaju sve halapljiviji. To vodi iz greha u greh i u jedan neprekidan niz pogrešnih izbora.
Umetnik koji je stvarao u poznoj gotici, u osvit renesanse u Holandiji, Hijeronimus Boš (rođen oko 1450, preminuo 1516) bio je i ostao jedan od najintrigantnijih i najoriginalnijih vizuelnih stvaralaca, ludački inovativan kreator neočekvanih prizora koji dugo ostaju u pamćenju.
U svojim bizarnim mračnim univerzumima kombinovao je groteskno i nostalgično, realnost i fantaziju i stvarao neverovatna čudovišta. Njegova groteskna mašta unela je krajnje neuobičajenu razigranost i morbidnost u tradicionalne predstave raja i pakla kakve niko pre njega nije ponudio svetu.
Triptih "Vrt uživanja", Bošovo je najpoznatije i najzagonetnije delo, vrhunac je njegovog živopisnog izraza: hibridna čudovišta, fantastične sprave za mučenje, ljudska tela spojena sa pticama, voćem, cvećem ili morskim životinjama od kojih su neka u ljubavnom činu, zadnjice sa istetoviranim notama...
Komentari (0)