Spoj performansa i vajarstva: Umetnik iz Crne Gore koji stvara skulpture isključivo motornom testerom
Komentari08/03/2025
-14:58

Motorna testera nije klasično sredstvo za nastanak skulptura, ali Saša Dulović iz Kolašina koristi ovu neobičnu tehniku da za svega desetak minuta stvori likove ljudi i životinja u drvetu. Njegovo stvaralaštvo postalo je prepoznatljivo u Kolašinu, a nastanak skulptura, koji je zapravo i performans, izaziva pozitivne reakcije posmatrača.
Ljubav prema drvetu otkrio je još kao dečak, provodeći vreme u prirodi svog zavičaja. Iako je ljubav prema ovom materijalu u njemu bila prisutna oduvek, bavio se obradom drveta tek nedavno, prilikom uređivanja kolibe na planini.
"Negde sa sedam, osam godina, kad sam bio na raspustu kod babe i dede u Gornjoj Morači, prvi put sam pokušao da napravim manastir Ostrog u duborezu. Sećam se da sam se tada dletom posekao. Pre nekoliko godina, pravio sam etno selo na planini Sinjajevini, shvatio sam da mi nešto nedostaje da upotpunim prostor, pa sam počeo da pravim orla, koji je stajao na kolibi. Prvi put sam uzeo motornu testeru i uspeo da napravim tog orla. Kasnije sam napravio još dve konjske glave", prisetio se Saša.
Savladati veštinu obrade drveća motornom testerom nije bilo lako. Ipak, Sašina volja i jasna vizija doprineli su tome da danas sa lakoćom stvara prava umetnička dela.
"Na početku je bilo teško, jer se testera trese dok se s njom radi, i mora se biti oprezan, lako može da čovek da se poseče. Ja sam sada to savladao, i sada mi nije nikakav problem", kaže umetnik.
Ekipa Euronews Srbija zatekla je Sašu u njegovom umetničkom zanosu na gradskom Trgu u Kolašinu, gde je napravio skulpturu šumskog čoveka, za koju mu je bilo potrebno manje od 15 minuta. Za veće skulpture, poput medveda, trebalo mu je i četiri dana.
U Crnoj Gori on je jedini umetnik koji svoju kreativnost u drvetu iskazuje pomoću motorne testere. On pritom ne koristi druge alate koji bi mogli dodatno ulepšati njegove skulpture.
"Koristim dve testere: jednu za grubi rad, a drugu, koja nema prenos u maču, za finije detalje, jer ona manje udara u drvo", kaže Saša naglašavajući da ne radi nijednim drugim alatom, osim motornom testerom.
Od materijala najviše koristi javor i lipu, jer drvo najmanje puca prilikom obrade.
Motivi inspirisani Gornjom Moračom
Sašine skulpture danas krase mnoge kutke Kolašina, a on je veoma ponosan na svoj rad. U prošloj godini iz njegove radionice izašlo je čak 50 skulptura. Motivi koje je još od detinjstva nosio u sebi i danas su prisutni u njegovom stvaralaštvu, u kojem, kako sam kaže, prepoznajemo život u Gornjoj Morači.
"Figure povezuju selo, priče iz Morače. Ove životinje što radim, možete da ih sretnete u šumama Gornje Morače. Ljudske glave koje sam radio, recimo ovaj Crnogorac – ranije sam sretao ljude sa kapama crnogorskim, guslara, tamo sam uvek slušao gusle, tako da je sve povezano sa selom", kaže Saša.
Iako nije završio umetničku školu, bio je učesnik likovnih kolonija u Kolašinu, a pozitivne reakcije na njegov rad dale su mu dodatno nadahnuće i korisna znanja. Ima velike planove, a jedan od prvih je izložba njegovih skulptura u Domu kulture u Kolašinu.
Komentari (0)