Francuska otvara rudnik litijuma, mogao bi da snabdeva 700.000 baterija za automobile godišnje
Komentari24/10/2022
-21:53
U Francuskoj će biti otvoren rudnik litijuma sa kapicitetom da snabdeva 700.000 baterija za električne automobile godišnje, piše Euronews.
Veliki rudarski projekat, koji je danas predstavila francuska kompanija Imeris, radiće na lokaciji postojećeg kamenoloma Bovoar u centralnoj Francuskoj. Nalazište sadrži milion tona litijuma, pokazala su istraživanja - dovoljno za ekstrakciju od 34.000 tone godišnje tokom 25 godina.
Ovaj metal je ključna komponenta u proizvodnji električnih vozila, ali njegovo rudarenje može da ima štetne posledice po životnu sredinu. Evropska unija trenutno uvozi najveći deo litijuma koji koristi, piše Euronews.
Šta je litijum i zašto je potreban Evropi?
Kako zemlje i pojedinci pokušavaju da smanje emisiju štetnih gasova, prodaja električnih automobila je porasla.
U decembru 2021. godine, električni automobili su prvi put bili prodavani više u odnosu na vozila na one na pogon na dizel gorivo u čak 18 evropskih zemalja. U zapadnoj Evropi kupci automobila kupili su 176.000 električnih automobila u odnosu na 160.000 dizel vozila.
Evropska unija planira da zabrani prodaju vozila sa motorima sa unutrašnjim sagovrevanjem od 2035. godine.
Ali, da bi zadovoljili rastuću potražnju, dobavljačima su potrebne ogromne količine retkih zemnih metala. Litijum je najčešći od njih, ali se koriste grafit i kobalt.
Da bi postigla klimatsku neutralnost do sredine veka, EU će biti potrebno 18 puta više litijuma nego što trenutno koristi do 2030. i skoro 60 puta više od 2050. godine. Ali Evropa ima samo jedan operativni rudnik litijuma, u Portugalu, što znači da se u velikoj meri oslanja na uvoz.
EU uvozi 78 odsto svog litijuma iz Čilea, dok SAD i Rusija obezbeđuju osam, odnosno četiri odsto.
Predsednica Evropske komisije Ursula fon der Lajen rekla je prošlog meseca da će "litijum i retki materijali uskoro biti važniji od nafte i gasa".
Novi rudnik će biti u funkciji do 2028. godine, nagovestio je Imeris.
Da li je litijum ekološki prihvatljiv?
Automobili koji idu na benzin su veoma loši za planetu. Saobračaj generiše oko četvrtine ukupnih emisija u EU, a drumski transport čini oko 70 odsto ovih emisija. Ali, bilo koja vrsta ekstrakcija resursa je štetna za planetu, a litijum nije izuzetak.
To je zato što uklanjanje sirovine može da dovede do degradacije tla, nedostatka vode, gubitka biodiverziteta, oštećenja funkcije ekosistema i povećanja globalnog zagrevanja.
Podsetimo, najava otvaranja rudnika litijuma izazvala je prošle godine masovne proteste i u Srbiji.
Komentari (0)