Biznis vesti

Klipovi u točkovima: Koji su uzroci krize u automobilskoj industriji

Komentari

Autor: Euronews Srbija

09/12/2024

-

19:24

Euronews

veličina teksta

Aa Aa

Pljušte otkazi u automobilskim industrijama Nemačke i Evrope. Na hiljade radnika otpušteno je prethodnih meseci, a uzroci problema se i dalje traže. Postavlja se pitanje šta je izazvalo krizu u toj industriji, da li je tu granu privrede "udarila struja", poljuljala konkurencija ili su problemi još dublje prirode.

Kičma nemačke ekonomije je u bolovima. Automobilska industrija, sudeći po otpuštanjima na hiljade radnika, smanjenju plata, zatvaranju pogona, ne može da podnese teret koji nosi u poslednjim godinama. 

Bivši radnik Folksvagena Kristijan Koizol iz Volfsburga kaže da se oseća povezan sa regionom i sa kompanijom Volkswagen. 

"I da, veoma sam pogođen ovim. Takođe sam zabrinut za budućnost grada, za budućnost regiona i za druga pogođena područja, uključujući kolege. Šta je sa našom decom? Gde će raditi u budućnosti? To je veoma uznemirujuće", rekao je on. 

Tehnološka revolucija, odnosno prelazak na električna vozila, kao i preskupi energenti, cene rada i logistike u Nemačkoj, simptomi su koji je dovode u ozbiljnu krizu, kaže dopisnik RTS-a iz te zemlje Nenad Radičević. 

"Sada ovo što svedočimo je dolazak te krize za koju su čak i u samom Volkswagenu na internim sastancima menadžeri govorili još leta prošle godine. Sada to samo dolazi u medije i posledice svega toga su naravno i štrajkovi, budući da je rukovodstvo najavilo mogućnost da zatvori tri fabrike u Nemačkoj po prvi put od osnivanja", rekao je Radičević. 

Radnici u devet fabrika Volkswagen širom Nemačke su danas nastavili štrajkove, a predstavnici sindikata su upozorili da će demonstracije eskalirati u 2025. ako menadžment ne izađe u susret zahtevima radnika. Više o tome OVDE

Globalna prestrojavanja

Za trenutnu situaciju svi upiru prstom na Daleki istok. Mnogi problem vide i u kineskoj konkurenciji. Vozila iz te zemlje, prvenstveno električna, preplavila su svetska tržišta jeftinijim modelima.

profimedia

 

Kako bi zaštitila svoje, Evropska unija je udvostručila carine koje idu i do 36 odsto. 

To i dalje čini se nije dovoljno da se reši problem evropske autoindustrije. 

Profesor na Ekonomskom fakultetu Predrag Bijelić kaže da ne veruje da su carine u ovom slučaju prema Kini magičan lek za probleme evropske autoindustrije, navodeći da se Kina dokazala da ima tu neku komparativnu prednost u proizvodnji električnih vozila. 

"Mislim da je veći problem u Evropi što ta tranzicija od motora s unutrašnjim sagorevanjem ka električnim vozilima nije tako brzo išla. Mi sad vidimo najave nekih proizvođača evropskih vozila da će čak odustati od proizvodnje, da će se preoorijentisati na neke druge industrije. Mislim da tu nije samo Kina jedini problem. I Amerika je donela zakon kojim podržava svoje proizvođače", rekao je profesor Bijelić za Euronews Srbija. 

Euronews Srbija

On kaže da je čak registrovano da neki evropski proizvođači nameravaju da presele proizvodnju u Ameriku. 

"Tu postoje globalna prestrojavanja, jer postoji neka želja, pretežno u Americi, a mislim da će to ići sad još detaljnije s Trampom, da se automobilska industrija opet alocira u Americi, da se vrati iz tih svojih dalekih, udaljenih mesta gde je vršena proizvodnja", rekao je profesor. 

Postavlja se pitanje da li je neka vrsta i nelojalne konkurencije ako kineska država subvencioniše svoje proizvođače, koji su onda cenovno konkurentni svuda na svetu i šta je preostalo Evropi ako to pokušava i Amerika da uradi. 

"Mislim da je to neko veliko globalno prestrojavanje koje nije vezano samo za automobilsku industriju, nego generalno za odnose u trgovini SAD, Kine i Evrope. Vidimo da čak i taj odnos Evrope i SAD da je tu malo sa trzavicama, isto sa uvođenjem carina i ograničenja. A u stvari, automobilska industrija je tipičan primer tih industrija. Ona je najbolji primer industrija koje danas posluju po tim globalnim proizvodnim lancima, odnosno globalnim lancima vrednosti, gde su u stvari faze proizvodnje izmeštene na razne lokacije", rekao je sagovornik Euronews Srbija. 

On dodaje da se postavlja pitanje da li će se, sa zaoštravanjem i zatvaranjem, ti lanci sada više regionalizovati, da će prestati da budu globalni. 

"I onda to postavlja pitanje i lokacije tih lanaca i dalje proizvodnje. Mislim da se sada nalazimo na jednoj značajnoj prekretnici. Prvo, da li će se proizvoditi električna vozila ili ova standardna i na koji način i kako će proizvodnja biti organizovana", navodi profesor. 

On smatra da treba da se napravi neki globalni dogovor, jer previše zaoštravanja šteti svima.

Problemi i za druge gigante

Stellantis je, za sada privremeno, zaustavio proizvodnju u jednoj od svojih fabrika u kojima proizvodi električni Fiat 500 i dva modela Maseratija, a prvi čovek te kompanije je podneo ostavku. 

Loše vesti stižu i iz Nissana koji ima problem sa održavanjem proizvodnje. 

"Oni su i otpustili jedan značajan broj radnika, pokušavaju da se izbore isto kao i Fiat, odnosno kao i Stellantis koji u Velikoj Britaniji najavio zatvaranje nekih pogona. Jednostavno, traže način da to bude nešto jeftinije, pokušavaju da smanje i te plate radnika i nadam se da će smanjiti plate i svom menadžmentu, jer podatak da je Tavares imao godišnje 40 miliona evra, mi smo računali koliko je to hiljada radnika i koliko im godina treba da zarade tu platu", rekao je za Euronews Srbija Petar Živković iz Asocijacije automobilskih novinara Srbije. 

Pitanje je i kako se kriza u automobilskoj industriji u celoj Evropi može odraziti na Srbiju i da li se već odražava na fabriku u Kragujevcu. 

Profesor Bijelić kaže da se proizvodnja u kragujevačkoj fabrici odlaže i da to znači da tu postoje verovatno neki problemi. 

"Tu je drugačiji fokus ako se radi o finalnim proizvodima kao što je ovde montaža tog automobila. To je više neka vrsta montažne proizvodnje. Sad se tu postavljaju pitanja tržišta. Mi uglavnom do sada sve što je proizvedeno u Fiatu, ti automobili su izvoženi za Italiju pa su kasnije plasirani. Ako se i u Evropi zatvaraju druga tržišta, onda će se i taj automobil koji se proizvodi u Srbiji naći pred problemom gde se plasirati", rekao je profesor. 

Komentari (0)

Biznis