Biznis vesti

Vina iz 112 vinarija u Srbiji sa oznakom geografskog porekla: Kako se kreira savršena vinska karta

Komentari

Autor: Ljiljana Gradinac

04/01/2025

-

09:53

Vina iz 112 vinarija u Srbiji sa oznakom geografskog porekla: Kako se kreira savršena vinska karta
Ilustracija - Copyright profimedia

veličina teksta

Aa Aa

Broj vinarija u Srbiji je 2024. porastao za sedam u odnosu na 2023. godinu, tako da je trenutno 497 proizvođača registrovanih za proizvodnju vina koja se stavljaju u promet. Od ukupnog broja, 112 vinarija su nosioci oznaka geografskog porekla sa ukupno 450 vina sa ovom oznakom. Postavlja se pitanje kolika je godišnja proizvodnja vina i koja su najveća izvozna tržišta. 

Godišnja proizvodnja vina u periodu 2019-2023. godine pokazuje izvesne oscilacije i u 2024. godini ona je dostigla 221.712 hektolitara, što je za oko tri odsto više u odnosu na 2023. godinu, ali i ispod petogodišnjeg proseka. 

U Privrednoj komori Srbije za Euronews Srbija kažu da se u 2023. godini najviše proizvodilo vino i šira od grožđa  (<15 odsto alkohola) koji čine oko 50 odsto ukupne proizvodnje vina u Srbiji. 

"Proizvodnja kvalitetnog vina i šire od grožđa činila je 21 odsto ukupne proizvodnje, belog

vina sa zaštićenom naznakom porekla 18 odsto, dok je proizvodnja ostalih vina neuporedivo manja od prethodno pomenutih", navode u PKS.

Međutim, proizvodnja penušavih vina u Srbiji u poslednjih nekoliko godina beleži rast i sve se veći broj vinarija opredeljuje za ovu vrstu proizvoda sledeći svetske trendove.

Region Fruške gore je poznat po vinogradima koji daju odlične sorte grožđa za penušava vina kao i region Šumadije. 

U PKS navode da rastući interes za lokalna penušava vina podstiče domaće vinare da se više usmere ka ovoj vrsti proizvodnje, tako da su neka od ovih vina već osvojila prestižne nagrade na međunarodnim takmičenjima. 

profimedia

 

"Iako penušava vina nisu tradicionalni srpski proizvod, proizvodnja beleži porast kao i kvalitet uz napomenu da je ova proizvodnja još uvek daleko iza proizvodnje mirnih vina u Srbiji", dodaju u PKS.

 

Srbija raspolaže sa približno 19.000 hektara pod vinovom lozom, a površine imaju izuzetan trend rasta u poslednjih pet godina.

Podsticaji za vinogradarstvo i proizvođače vina nalaze se u nacionalnom programu i u IPARD programima, a u PKS navode da se ti podsticaji odnose i na podizanje vinarije i njihovo potpuno opremanje ali i za podizanje vinograda.

 

 

Koliko je izvoz i koja su najveća izvozna tržišta

Prema podacima Republičkog zavoda za statistiku, od 2019. izvoz vina je povećan u svakoj godini i u 2023. dostigao je 22 miliona evra, što je najviše u poslednjih pet godina. 

AP/Luca Bruno

 

 

U prvih deset meseci 2024. godine, izvoz je dostigao 17 miliona evra. 

U PKS kažu da se može očekivati da na kraju decembra 2024. izvoz bude oko nivoa ostvarenog u 2023. godini.

Najveća izvozna tržišta u 2024. godini za vino su Rusija (33 odsto), BiH (23 odsto), Crna Gora (17 odsto) i Hrvatska (sedam odsto). 

"Izvoz na ostala tržišta je daleko manji i ove četiri zemlje čine ukupno 80 odsto ukupnog godišnjeg izvoza Republike Srbije", kažu u PKS.

Vino nije zabeležilo značajan izvoz u Kinu tokom prethodnih godina, ali u PKS se nadaju da će pozitivni efekti Sporazuma o slobodnoj trgovini sa Kinom doprineti da se u narednim godinama i ova situacija promeni.

Dodaju da trenutno, samo nekoliko srpskih vinarija već izvozi vino u Kinu i beleži uspeh, iako u ograničenim količinama

Za izvoz vina u Kinu predviđena je postepena godišnja liberalizacija, što znači da se
određena vina mogu izvoziti u ovu zemlju bescarinski tek u narednim godina, odnosno posle 2028. godine. 

"Nezavisno od toga 'jeftiniji' izvoz ovih proizvoda omogućen je već sada i ovi proizvodi su svakako, od momenta potpisivanja Sporazuma o slobodnoj trgovini, konkurentniji na lokalnom tržištu", navode u PKS. 

Srpski vinari su na putu da iskoriste priliku za izvoz vina na kinesko tržište nakon
potpisivanja Sporazuma o slobodnoj trgovini sa Kinom, ali kako navode u PKS, još uvek postoje značajni izazovi i potrebe za pripremama. 

"Jedan od ključnih aspekata sporazuma je postupno ukidanje carina na izvoz vina, što bi moglo učiniti srpska vina konkurentnijim na kineskom tržištu u narednih pet godina", rekli su u PKS. 

Glavni izazovi u tom smislu uključuju ograničene kapacitete za proizvodnju, jer je ukupna godišnja proizvodnja vina u Srbiji relativno mala u poređenju s kineskim potrebama. 

U PKS zato smatraju da je potrebno dodatno povećanje površina pod vinovom lozom i ulaganje u infrastrukturu kako bi se povećali izvozni kapaciteti za kinesko tržište. 

Ključni događaj za vinsku industriju 

Sajam Vinska vizija Otvorenog Balkana postao je ključni događaj za vinsku industriju Srbije i Balkana, pružajući platformu za promociju vina, uspostavljanje poslovnih veza i unapređenje kvaliteta proizvoda.

Tanjug/Nemanja Jovanović

 

"Ovaj događaj nije samo regionalnog značaja, već privlači sve više pažnje na globalnom nivou,
što direktno utiče na konkurentnost srpskih vina na međunarodnim tržištima", navode u PKS.

"Wine Vision by Open Balkan 2024" i u prošloj godini je privukao veliki broj posetilaca a održano je više od 2.000 poslovnih sastanaka, uz potpisivanje više od stotinu ugovora o poslovnoj saradnji.

Prošlogodišnje izdanje Vinske vizije dovelo je u Beograd brojna velika imena iz sveta vina, među kojima su nosioci zvanja "Master of Wine" (MW), najprestižnije titule u vinskom svetu. 

Među njima su  Rod Smit MW, predsednik Instituta "Master of Wine" u Londonu, njegove kolege Кerolajn Gilbi MW, Pasi Кetolainen MW, Kristofer Bur MW, Elizabet Gabej MW, Alison Fleming MW i Ivan Barbić MW koji su učestvovali u  radu međunarodnog žirija koji je ocenjivao balkanska vina na takmičenju "Vinski trofej Otvorenog Balkana", koje je do danas izraslo u jedno od najznačajnijih u jugoistočnoj Evropi.

Domaći i inostrani vinski stručnjaci održali su niz atraktivnih stručnih predavanja,
radionica i vođenih degustacija, među kojima su posebno atraktivne one posvećene vinima od
autohtonih sorti. 

U PKS navode da se na predavanjima moglo dosta toga saznati o teroarima Srbije i Balkana,
marketinškim strategijama u vinskom biznisu, kreiranju savršene vinske karte, kao i velikim
vinima i poznatim regionima sveta od Francuske i Italije, pa sve do Kalifornije. 

"Istovremeno, na pratećem događaju Food Vision, okupili su se lideri prehrambene industrije i
kulinarstva. Ova manifestacija predstavila je jedinstvenu platformu za promociju
gastronomije, kulture i tradicije Balkana, uz moto 'Confluence of Tastes', simbolizujući
harmoniju ukusa i povezanost različitih kultura", dodaju u PKS.

Poslednjeg dana sajma dodeljene su i nagrade najboljima, za vina, rakije i kulinarstvo.Takođe,
uručeni su i nacionalni trofeji za vino.

 

 

Komentari (0)

Biznis