Biznis vesti

Prošle godine problemi sa prtljagom i manjkom radnika, ove godine sa softerom: Kada će Vansi da normalizuje svoj rad

Komentari

Autor: Ljiljana Gradinac

12/08/2024

-

21:10

Prošle godine problemi sa prtljagom i manjkom radnika, ove godine sa softerom: Kada će Vansi da normalizuje svoj rad
Tanjug/Belgrade airport - Copyright Tanjug/Belgrade airport

veličina teksta

Aa Aa

Mnogi još nisu zaboravili ogromne prošlogodišnje gužve na aerodorumu u Beogradu kada su letovi kasnili satima zbog problema sa prtljagom i manjkom radnika, a ove godine ponovo su ih sačekali problemi. Putnike je u nekoliko navrata poslednjih dana zateklo neprijatno iznenađenje zbog gužvi nastalih zbog, kako je saopštio aerodorom, prekida u radu softvera za pristup sistemu koje koriste avio kompanije za čekiranje putnika na let. 

U subotu je ponovo došlo do tog prekida, a aerodorom je tada saopštio da taj prekid može da dovede do usporenog procesa prijave na let na šalterima i, posledično, do kašnjenja određenog broja letova u toku dana.

Kažu da je reč o globalnom softverskom kvaru koji je van kontrole aerodroma i kojim su u nekoliko navrata prethodnih dana pogođeni i pojedini aerodromi na području Evrope, Bliskog istoka i Afrike.

Da su sve češći problemi na aerodromu "Nikola Tesla"sa softerom kaže ministar građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Goran Vesić. 

On je poručio da ti problemi moraju hitno da se reše i da kompanija "Vansi", kao koncesionar, mora da se uozbilji i obezbedi da sistem funkcioniše i u ovakvim situacijama.

Vesić kaže da su više puta tražili objašnjenje od "Vansija", pa i u subotu nakon poslednjeg iskakanja sistema. 

Tanjug/Sava Radovanović

 

Vesić je rekao da kompanija "Vansi" mora da normalizuje svoj rad, na šta je obavezna ugovorom o koncesiji, kao i da obezbedi redovan avio-saobraćaj.

On je naglasio da "Vansi" mora da se ponaša odgovorno i da treba da zna da će Srbija insistirati na tome da svoje obaveze poštuju i najavio sastanak sa rukovodstvom "Vansija" na kojem će im, kako kaže, biti jasno stavljeno do znanja šta se od njih očekuje.

"Nedopustivo je da se to dešava, oni imaju obavezu da poseduju 'bekap' sistem, koji mora da radi kada glavni sistem zakaže", istakao je Vesić.

Kolika je odgovornost koncesionara? 

Da je situacija malo konfuzna kaže urednik portala EX-YU Aviation News Luka Popović s obzirom na to da, kako dodaje, aerodrom nije direktno odgovoran za taj softver. 

"Oni su kupili taj softver i imaju provajdera, to je firma Collins Aerospace, koja je ogromna firma u oblasti avijacije. Aerodrom tvrdi da je do njih problem i da je bilo zastoja i na drugim aerodromima. Ja, lično, nisam uspeo da nađem tu informaciju da su drugi aerodromi imali problem, ali oni tvrde da je to slučaj i ovo je već treći put bio problem za ovih desetak dana sa tim softverom", rekao je Popović za Euronews Srbija. 

On kaže da se slične situacije dešavaju na drugim aerodromima, navodeći da je pre dve nedelje došlo do zastoja na aerodromima širom sveta zbog softverskog problema. 

Popović kaže da je prošle godine bilo problema na aerodromu u Beogradu, kao i da se kvarila i traka za prtljag. 

"Bio je i onaj problem kad su se pomešali putnici, transferni putnici sa odlazećim putnicima, pa je morao da se evakuiše ceo aerodrom. Za to jeste odgovoran koncesionar. Sad možemo da kažemo da se ipak aerodrom u tom periodu širio, prolazio je kroz rekonstrukciju, pa da im se oprosti. Sad za ovaj softver, aerodrom tvrdi da to nije do njih, tako da pretpostavljam da će i o tome biti reči kada se sastanu sa članovima vlade", rekao je Popović. 

Tanjug/AP/Darko Vojinović

 

On navodi da svakako koncesionar zna koje su njegove obaveze, ali da treba imati u vidu da država ima i firmu koja se zove Aerodrom Beograd.

"Ona ima zadatak da nadgleda tu koncesiju i da motri da vidi šta se tu dešava. Nisam primetio da su se oni nešto naročito uključivali u svoj rad u poslednjih par godina koliko već traje ova koncesija", rekao je Popović.

Direktor Nacionalne asocijacije turističkih agencija (JUTA) Aleksandar Seničić kaže da bi aerodrom morao da ima neki backup softver. 

"Postojao je stari softver koji je korišćen, koji nije pravio probleme i možda je prilika da kada stane ovaj softver, prebacimo na taj stari da makar ljudi ne čekaju i ne gube vreme, ali to je sada na njima odluka. Tu ne mogu ništa da uradim", rekao je Seničić za Euronews Srbija. 
 

"Nije bilo velikih kašnjenja čarter letova"

Najfrekvetniji saobraćaj na aerodromu je izmedju 15. jula i 15. avgusta jer mnogi putuju na odmor.

Seničić kaže da su bila kašnjenja čarter letova ovih dana upravo zbog pada softvera na samom aerodromu, ali ne velika. 

"To je softver koji se koristi na više desetina aerodroma u svetu i svuda se desela ista situacija pa je tako i ovde. Međutim nije bilo tako velikih kašnjenja kao što je bilo očekivano. Čarteri malo drugačije funkcionišu i jesu ljudi izgubili neko vreme na čekingu, nije moglo da se čekira. To je sređeno sada, ali nije bilo tako drastičnih kašnjenja kao što smo mogli da očekujemo na samom početku", rekao je on. 

On kaže da nisu imali većih problema, ali da su putnici bili nezadovoljni što se čeka na čekiranje.

"Nije bilo zastoja kod prtljaga, nije bilo zastoja na drugim delovima aerodroma, tako da manje-više uz neka kašnjenja koje su prihvatljiva od sat-dva se uglavnom saobraćaj realizovao", rekao je Seničić. 

On kaže da očekuju da aerodrom taj problem reši u najskorije vreme i da se ne dešava da softver stane u sred sezone i da se prave velike gužve.

Seničić navodi da od jutros nema informaciju da je bilo nekih problema. 

"Ono što znam to je da je juče negde u toku dana taj problem rešen i da se funkcioniše sada normalno, da se raščistila ta gužva i da sada to funkcioniše po nekom ustaljenom ritmu. Ali videćemo kako će da teče dalje", naveo je on. 

 

Komentari (0)

Biznis