Kampanja na TikToku: Kako su političari postali influenseri i da li će kratki snimci uticati na birače?
Komentari26/11/2023
-21:06
Iako političari po strukturi svojih ličnosti nisu uvek duhoviti, došli su da nas zasmeju. Retko koji zna da peva, a još manje da igra, pa ipak su tu. Možda im je muka stege kravata i odela, pa žele relaksirano, kao Abazović, da se prikažu mladima koji verovatno nemaju pravo glasa, ili ne glasaju. A možda su tu samo zbog glasova, pa vođeni makijavelističkim principima, posledično svojom pojavom na TikToku nateraju Kineze ili Amerikance da naprave novu društvenu mrežu samo za mlade iz Srbije koji bi zbog najezde političara na TikTok mogli da zamrze ovu platfomru.
Nakon što su im roditelji shvatili da tipkanje u ograničen broj dugmadi nije vrhunac razvoja tehnologije, te da postoji jedno mesto na interentu na kom možeš da objavljuješ slike, pesme i komentarišeš fotografije rodbine, komšija i ostalih nepoznanika, mladi su bili prinuđeni da svoje vanastavne aktivnosti prebace s Fejsbuka na Instagram.
U međuvremenu Instagram je takođe postao tesan za mlade, pa su iz naručja Marka Zakerberga, odlepršali na popularnu kinesku platformu, gde su ponovo oformili oazu samo za sebe.
Nije mnogo prošlo, a TikTok je postala najkomercijalnija društvena mreža, čiji korisnici nisu više samo mladi, a onda su se pojavili i srpski političari. Možda je ovo najanemičnija predizborna kampanja kojoj svedočimo u zadnje vreme, ali ovo je prva kampanja od uvođenja višepartizma u našoj zemlji u kojoj političari za svoju promociju aktivno koriste TikTok.
Zdavo ja sam Aleksandar
Tokom prošle nedelje predsednik Srbije Aleksandar Vučić napravio je nalog na ovoj društvenoj mreži, i sve korisnike pozdravio rečima "Zdravo TikTokeri Ja sam Aleksandar".
A zatim je predsednik na TikToku pekao palačinke, posećivao manastire, titrao fudbal sa Džajom, poredio se sa Džejms Bondom, preporučivao srpska vina Makronu. A onda se upoznao i sa predsednikom Srbije sa TikToka.
Otvaranje Vučićevog naloga na ovoj društvenoj mreži za komunikacijskog stratega Đorđa Trikoša predstavlja dobar potez, a sadržaj koji se objavljuje na predsednikovom nalogu, Trikoš ocenjuje kao "balansiran".
"Tu se tačno vidi sistematika, taj sadržaj je šaren, da tako kažem, on kombinuje s jedne strane seriju ozbiljnih ili standardnih videomaterijala, koji su nekad praćeni muzičkim, zapravo gotovo uvek praćeni muzičkim elementima, a nekad su to ti šaljivi, uslovno rečeno skečevi, koji su izazvali toliku pažnju u medija ovih dana", izjavio je za Euronews Trikoš.
S druge strane, vlasnik marketinške agencije Vasić Media, Petar Vasić kaže za Euronews da agencija koja vodi predsednikov nalog "verovatno nije toliko u kontaktu sa TikTokom", jer prema njegovim rečima, sadržaj koji prave kao da je namenjem isključivo maloletnicima.
Vau! Još jedan političar na TikToku
Nije mnogo prošlo nakon što se Vučić pojavio na TikToku, a onda se korisnicima "ukazao" i aktuelni ministar finansija Siniša Mali, koji je za dobrodošlicu svima poručio da neće raditi nikakve koreografije, već da će kroz "mali" format pokušati da objasni razne stvari oko ekonomije i finansija.
Pa ipak, samo jedan političar bio je na toj platformi dok drugi nisu ni sanjali da će jednog dana stajati ispred kamere i pokušavati da se uklope u TikTok trendove.
Sadašnji ministar saobraćaja građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture, a tadašnji zamenik gradonačelnika Beograda Goran Vesić, postao je pionir među političarima na TikToku.
Sociolog Dalibor Petrović kaže za Euronews da je Goran Vesić potpuno promenio svoj imidž na toj društvenoj mreži, u odnosu na to kako je predstavljen u tradicionalnim medijima.
"Vesić je prihvaćen, koji kada je bio na funkciji menadžera u Beogradu, nije bio previše popularan u različitim krugovima, ali ovde on pokazuje jednu vrstu autentičnosti i sposobnosti da se našali na svoj račun, sposobnosti da sam snimi određeni klip i to je ono što zajednica tiktokera prihvata", ističe Petrović.
Vasić je sagalasan sa Petrovićem koji kaže da je Goran Vesić "uhvatio talas kada je moglo da se dođe do neverovatnih pregleda", ali i da se taj političar "vrlo dobro snalazi" na toj platformi.
"Problem je što političari jednostavno nisu uhvatili baš pravi, da kažem fazon. Stvar je da oni dalje TikTok potcenjuju i potcenjuju ljude tamo. Mahom svi, jer meni se čini da se obraćaju petnaestogodišnjacima, ali to nije njihova ciljna grupa, pošto oni ne glasaju", priča Vasić.
A gde je opozicija?
Za razliku od vlasti, prema rečima naših sagovornika, opozicija se nije na najbolji način prilagodila novim trendovima, te da gotovo i nije aktivna na najbržerastućoj društvenoj mreži.
"Mislim da bi ta platforma mogla da se iskoristi, pogotovo sa strane opozicije, da potekne neka ozbiljnija pitanja i da govore glasačima da izađu na izbore, jer znamo da je tu otprilike njihovo glasačko telo. Generalno, mlađi su prilično inertniji i slabiji izlaze na izbore, tako da mislim da bi opozicija više trebala da radi na TikToku", ukazuje Petar Vasić, koji kao dobar primer korišćenja ove mreže navodi lidera pokreta Dveri Boška Obradović.
"On je već duže vreme na TikToku i on zna u stvari da bitna pitanja, da kažemo neka ozbiljna pitanja, zapakuje na način. Ja to zovem u "sleng" platforme. Znači platforma nije zadužena tu da se mi kreveljimo, nego da znamo kako da komuniciramo na njoj", ističe Vasić.
S druge strane, Trikoš takođe primećuje da opozicji ne koristi potencijal koji im pruža ova platforma, ali te da je vlast daleko uspešnija na toj mreži.
"Za opoziciju je jednako važno da taj izazov prihvati, da se potrudi da svoju kampanju što sistemskije i što ozbiljnije uredi na način da u svim medijskim kanalima postoje sadržaji koji su koherentni, koji su usklađeni sa glavnom porukom", ukazuje Trikoš.
Sociologa Dalibora Petrovića ne čudi što SNS prednjači u upotrebi ovog medija, navodeći za Euronews da su zapravo "oni kao pratija prvi otkrili internet kao medij, još dok su bili opoziciona partija".
Ipak Petrović ističe da kada je reč o TikToku, opoziciji je značajno teže, jer nije u poziciji moći pa samim tim manevarski prostor načina na koji može da se predstavlja na ovoj mreži je prilično skučen.
"Vrlo je nezgodno kada iz pozicije nekoga ko treba da ukazuje na probleme u ovom društvu vi morate da se šalite, to je zapravo dosta nezgodno. Nije ista publika na TikToku i ona koja gleda Dnevnik u pola osam. Vi uzimate jezik publike i format medija. Format medija, o tome zapravo i pričamo, ili jezik TikToka kao medija, jezik koji je baziran na tom nekom skeču. Videli ste ovaj spot američkog kongresmena koji ima onaj brokoli na glavi. Sad zamislite, vi ne možete baš da zamislite Đilasa sa brokolijem na glavi. Nije ni primereno. I u tom smislu je mnogo komotnije nekome iz pozicije moći da se poigrava i da da sebi tu jednu vrstu luksuza" zaključuje Petrović.
Može li TikTok da natera mlade da glasaju?
Stručnjaci kažu da, ipak, TikTok može u određenoj meri da utiče na mlade da izađu na glasanje.
"Ne bi oni bili tamo, a da to nema nekakvog efekta", kaže za Euronews Petrović i dodaje:
"Vi tu gađate ne samo one koji su budući birači, već i one koji su apstinenti i trudite se da ih na neki način probudite, njih političke teme generalno ne interesuju i politici prilaze zapravo kao jednoj vrsti zabave i ako je politika takva da postoje neka vrsta skandala ili nečega što je lično, nečega što je neobično, nečega što je autentično, oni će zapravo na to odreagovati".
Slično razmišlja i stručnjak za marketing Vasić koji kaže da oni koji znaju na pravi način da zapakuju sadržaj, to može biti "poziv na akciju", što bi u ovom slučaju bila veća izlaznost na izborima.
"Ako oni stvarno objasne, recimo kada pričamo o opoziciji, da je sada vrlo bitna jedna tačka u našoj istoriji, gde može da se napravi prekretnica, i jasno objasne vrednost toga da oni izađu na izbore, oni mogu da iskoriste taj "call to action" i stvarno da pokrenu ljude, objašnjava Vasić.
S druge strane, Trikoš veruje da je sama izloženost nekome na toj mreži, ukoliko je on iole simpatičan publici, onda postoji "potencijal za razvijanje pozitivnog odnosa prema toj pojavi".
"Ukoliko su ti sadržaji još i simpatični, to je ono što može da izazove dobar efekat. Dakle, ukoliko ljudi koji su već influenseri na toj mreži, dobro prihvate ono što je sadržaj koji dolazi sa bilo kog, pa i naloga političara, oni zapravo sa svoje strane mogu da odluče iz najrazličitih razloga koji mogu biti i oni aranžmani, komercijalni aranžmani o kojima sam pričao, da promovišu taj sadržaj. Jer ukoliko ti influenseri svojim komentarom prihvate nekog od političara, oni će izvesno uticati na te generacije, zato što te generacije influensere drže kao ozbiljne autoritete", zaključuje Trikoš.
Komentari (0)