Društvo

Brojna pitanja posle tragedije u Ribnikaru: Niz postupaka doneo nove probleme za decu s traumama

Komentari

Autor: Euronews centar

23/05/2023

-

22:32

Euronews

veličina teksta

Aa Aa

Nastava u osnovnoj školi Vladislav Ribnikar počela je od juče, 19 dana od stravičnog masakra u kojem je ubijeno devetoro dece i čuvar. Časovi se odvijaju pod posebnim uslovima, traju pola sata, i usmereni su ka gradivu, ali bez ispitivanja, osim za učenike koji to žele. 

Situacija je takva da su ulazi u školu dodatno su obezbeđeni, a u obe smene raspoređeno je po šest policajaca. Međutim, na časove ipak ne dolaze svi đaci, jer se deo roditelja protivi nastavku školske godine, neki od njih traže da se proglasi kraj školske godine, pa čak i da se škola sruši. 

Iz Ministarstva prosvete poručili su da se nastava održava samo za decu čiji roditelji su izrazili želju za tim.

Sagovornici Euronews centra saglasni su oko toga da ni gotovo 20 dana od masovnog ubistava u školi na Vračaru nije pronađen jedinstven način koji bi mogao da pomogne učenicima, njihovim roditeljima i zaposlenima da se suoče sa posledicama tragedije koja ih je zadesila. 

Saglasni su i da svemu tome prethodi šum u komunkaciji između onih koji bi trebalo da rade na daljem rešavanju ovog problema. Navode i da je do sada bilo dosta nepromišljenih odluka u vidu kotroverzne muziokterapije, ali i lokacije učinioce u kojoj deca sada dolaze na razgovor sa stručnjacima a koju zapavo jedan zid deli od one u kojoj se tragedija nedavno desila.

Član Saveta roditelja Osnovne škole Vladislav Ribnikar advokat Vojin Šaljić rekao je za Euornews centar da on u ovom trenutku ne zna kako se časovi odvijaju u školi i kako konkretno izgleda nastava.

"Prema nekim podacima, u školu dolazi 70 odsto učenika. To je takođe upitno, jer postoje neka odeljenja koja ne dolaze u školu. Zapravo, nema tačnog podataka ko se izjasnio da deca ne dolaze. Ni na jednom sastanku nije stavljeno na glasanje da bismo mogli da jasno kažemo koliko je roditelja za, a koliko protiv", rekao je on.

Dragica Pavlović Babić, profesorka na Odeljenju za psihologiju Filozofskog fakulteta u Beogradu smatra da se dosad nije učinjeno sve što je potrebno i da je prošlo previše vremena koje nije iskorišćeno na pravi način.

"Stvorila se velpka buka, a odgovora nema. Mislim da je važno da se dogovorimo sada šta i kako dalje. Da se ponovo i ponovo dogovaraju oni kojima je mesto da se dogovaraju: Ministarstvo prosvete, roditelji, Savet i nadležni koji su u to uključeni. Da se identifikuju sva mišljenja i da im se izađe u susret", rekla je ona.

Euronews

 

Kako kaže, pored tretiranja trauma otvaraju se i mnoga druga pitanja, a jedno od njih sada je i šta će biti sa osmacima, čija školska godina se završava početkom juna.

"Ministarstvo mora da reagauje i to već sutra.Ovo su vanredne okolnosti. Potrebno je da period nagađanja i čekanja prestane, jer to pojačava emocije. Važno je da se zna. Puno je pitanja a odgovora nema", rekla je ona.

Ko odlučuje o funkcionisanju škole?

Šaljić navodi da je zabrinjavajući i protok informacija na nivou Mnistarsta prosvete, uprave škole i roditelja. Smatra da tim koji je oformljen, školska uprava i roditelji ne mogu da kontrolišu ovu kriznu situaciju. 

"Mislim da Vlada treba da formira poseban tim koji će rešiti ovo. Postoji tim stručnjaka koji rade u saradnji sa školom. Međutim, mi ne znamo ko je doneo odluke o obustavi nastave i prekidu škole. Mi ne znamo ko je doneo odluku o povratku u školu. Ono što se neformalnio govori je da su to stručni tim i roditelji. Iz moje perspektive, roditelji ništa nisu odlučili", rekao je on.

Dodaje da on nije upoznat za zvaničnom odlukom o daljem i trentunom funkcionisanju škole.

"Na koji načni se dolazi do zaključka - ja ne znam. Da li su to pojedinci koji su podržali stav na uštrb većine ne znam. Zvanične odluke Saveta roditelja ili nekog drugog organa škole gde roditelji mogu da učestvuju nije doneta. Postoje dva organa - Savet i Školski odbor", rekao je on.

Pavlović Babić smatra da je u ovom trentuku neophodno deci dati neki recept kao da nastave dalje.

"Teba da im pružimo neku strukturu. Ne mislim da treba da se vraćaju u rutinu. Ukoliko povratak mora da se desi, on mora da bude pažljivo planiran", navodi ona.

Šaljić objašnjava da je to kompleksno pitanje, i da ne može isto da se prisupi svakom detetu.

"Nisu sva deca prešla identičan intezitet stresa. Bila su deca nižih razreda, mislili su da su petare. Neka odeljenja su znala šta se dešava. Imamo učenike od petog do osmog razreda. Šesti i sedmi razred je drugačija kategorija. Oni su drugačije reagovali. Ne možemo isto da gledamo na sve", rekao je. 

Pavlović Babić ukazuje na činjenicu da zgradu ove škole nikada niko više neće gledati na isti način.

"Mislim da je povratak preuranjen. Ovo je nesreća koja je promenila izgled tog mesta. Kako što poplave i požari promene šklolu, tako je nesreća promenila. To nije više mesto za đačke igre, nestašluke, već je mesto koje nosi svoju težinu i svoju muku", smatra ona.

U školama u Sloveniji se razgovaralo o tragediji u Srbiji

Šaljić kaže da u ovom trenutku postoje tri stava po pitanju šta bi moglo da bude sa školom.

"Predlozi su različiti. Od onih koji žele da dolaze, preko fleskibilnih,  do onih koji neće u tu školu. To su te tri kategorije. Postoje ekstremne varijante gde se ruše škole, ima takvih stvari u svetu. Jedna osnovna škola u SAD, gde je 20 osoba ubijeno,  srušena je do temelja pa je izgrađena nova. Postoji različti pristupi. Ono što je ključno je da zajednica mora da učestuvuje u svemu. Najvažnije je da nam deca ostanu zdrava, a ne da li će danas da nauče nešto što mogu da nauče i sutra", rekao je.

On je naveo i da je tragedija koja je zadesila Srbiju imala određen odjek i u regionu.

"Petog maja u Sloveniji nije bilo nastave. Razgovaralo se sa decom šta se desilo u Srbiji. Oni su radili to u Sloveniji koja nije pogođena time. U subotu i nedelju su išli u prirodu i razgovarali o tome. Oni su to uradili, a mi smo vartili decu u školu posle sedam dana", dodao je.

Euronews

 

Pavlović Babić smatra lošom odluku Ministarstva prosvete da deca koja žele da se sada vrate u školu mogu to da učine i da ona koja to ne žele mogu da ostanu kod kuće.

"Nema jedistva - ja idem, druga deca ne idu. Stalno onda imate preispitvanje odluke, sukob sa samim sobom. Trebalo je doneti jedinstven režim za školu. To mogu da budu različiti režimi za razrede, ali da se zna po kom se redu vraćaju u školu", smatra ona.

Upitni muzikoterapija i učionica za razgovor sa stručnjakom

Dosta kontroverzi prethodnih dana izazvala je priča o psihoterapiji koja je održana u školi neposredno posle zločina. Otac jedne od stradalih devojčica Slobodan Negić rekao je da je doktorka Ranka Radulović decu koja su se tu našla kako bi pokupila stvari, uvela u kabinet i tamo im puštala narodnu muziku i navodno im govorila da treba da se povežu sa duhovima i dušama svojih mrtvih prijateljica i prijatelja. 

Ministarka zdravlja Danica Grujičić je ovim povodom izjavila da je formiran tim iskusnih stručnjaka kako bi se pružila psihološka pomoć svima kojima je potrebna, a da će o tome da li je bila potrebna muzikoterapija, koja je priznati tretman lečenja, odlučivati spoljašni stručni nadzor Klinike za psihijatriju UKCS.

Sagvornici Euronews centra su saglasni da je odluka doktorke bila ishitrena i nepotrebna.
Šaljić navodi da to nije jedina stvar koja je bila upitna u školi, a tiče se psihoterapije koja je potrebna deci.

Tanjug/Vladimir Sporčić

 

"Mi smo čuli iz Ministarstva objašnjenje, ne negiranje. To je istina, to se desilo. Da li je muzikoterapija metod, verujem da jeste, a da li je za ovu situaciju - ne znam. Oni su u školi takođe napravili učinioicu za razgovor sa decom odmah pored učionice gde se desila tragedija. Zid ih deli. Neka deca koja nisu imala razvijenu traumu ali su imala potrebu za razgovorom su došla tu. Nakon toga imali su noćne more, tegobe, bili su uzmenireni nakon što su bili na razgovoru. To su roditelji rekli na Savetu roditelja", rekao je.

Prema mišljenju Pavlović Babić doktorka koja je deci pustila narodnu pesmu je donela odluku o kojoj, smatra, nije dovodljno promislila.

"Što se tiče terapeutskog postupka, u objašnjenju ministarke je da se vidi da je to bila ad hok reakcija. Ona je rekla da je u tom trenutku uradila ono što misli da treba. Ona nije poznavala grupu. Uletela je u jednu proceduru. Ovde se vidi da je postupak bio nepromišljen. Roditelji su morali da budu obavešteni da će deca ući u školu, da će biti na psihoterapeutski rad", rekla je ona.

Preporuka za vas

Komentari (0)

Srbija