Roditelji dece stradale u saobraćaju traže do 15 godina zatvora za počinioce, Kisić: "Imaju našu podršku"
Komentari20/02/2023
-14:21
Ministarka za brigu o porodici i demografiju Darija Kisić sastala se danas sa predstavnicima roditelja dece koja su poginula na pešačkim prelazima širom Srbije.
Kisić je kazala da oni mogu da računaju na punu podršku ovog ministarstva za zahteve koje su predali da se pooštre kazne za krivična dela i prekršaje počinjene u javnom saobraćaju.
Kako je navedeno u saopštenju Ministarstva za brigu o porodici i demografiju, ministarka Kisić je roditeljima stradale dece izjavila iskreno saučešće i izrazila poštovanje prema njihovoj snazi da se, pored tuge i bola, posvete cilju da više nijedno dete ne strada u saobraćaju.
Ona je istakla da je najveći prioritet svih institucija Srbije sigurnost dece i njihovo bezbedno odrastanje i da će Ministarstvo za brigu o porodici i demografiju u tom smislu, zajedno sa nadležnim ministarstvima, razgovarati o tome kako da se ovo pitanje dodatno unapredi.
Kisić je podvukla da roditelji stradale dece mogu da računaju na punu podršku Ministarstva na čijem je čelu, navedeno je u saopštenju.
Delegacija od 12 roditelja dece nastradale u saobraćajnim nesrećama predala je danas ministrakli Kisić zahteve da se pooštre kazne za krivična dela i prekršaje počinjene u javnom saobraćaju. Traže 15 do 30 godina zatvora za počinioce kao i to da im se oduzme pravo da presudu čekaju na slobodi.
"Revoltirani smo, jer su kazne za ubistvo dece u saobaćaju sramotne i blage"
Jelena Tasić, majka nastradale Nađe (11) navela je da je vozač koji je kolima udradio njeno dete pobegao sa lica mesta, kao i da se 11 meseci nakon nesreće i dalje nalazi na slobodi.
"Nađa je nastradala u zoni šklole prošle godine u martu, krećući se van kolovoza, zemljanom bankinom. Vozač od 74 godine ju je udario i bacio u kanal, pa se udaljio se sa lica mesta. Prošlo je 11 meseci od Nađine smrti, a ja svakodnevno prolazim pored njenog groblja i nailazim na njega koji je i dalje na slobodi. Svi smo smogli snage ovde da dođemo, jer dugujemo dato obećanje svojoj deci i to da više niko ne doživi njihovu sudbinu", kaže Tasić.
Sa njom je na sastanak došla i Vera Janković, majka nastradale Nikoline, koja je rekla da su roditelji pored ličnog gubitka, dodatno pogođeni lošom kaznenom politikom.
"Revoltirani smo, jer su kazne za ubistvo dece u saobaćaju sramotne i blage - ili nula meseci ili 11 mesecili, tri godine. To su zatvori otvorenog tipa, a to znači da imaju slobodne vikende i pravo da posle dve trećine odslužene kazne odu na sobodu", navela je Janković.
Porodice nastradalih, pored susreta sa ministarkom Kisić, traže razgovor i sa drugim resornim ministarstvima, kao i sa predsednikom Srbije Aleksandrom Vučićem.
Više faktora koji utiču na bezbednost saobraćaja
U Srbiji je 2022. godine povećan broj stradalih u saobraćajnim nesrećama u odnosu na prethodne godine. Tokom 2021. godine u Srbiji je stradalo 11 dece, godinu dana ranije 13, a 2019. godine njih 10. Polovina stradale dece poginuli su kao pešaci u saobraćaju.
Prema podacima Agencije za bezbednost saobraćaja 2022. godine skoro 30 odsto poginulih su bili mladi. Osim Nikoline u periodu od mesec dana stradalo je još troje dece, a prosek godina vozača koji su upravljali vozilom je bila 20 godina.
Strategija o bezbednosti saobraćaja na putevima u Srbiji (2015-2020) predvidela je "nultu toleranciju" prema stradanju dece u saobraćaju. Međutim, Strategija je ostala mrtvo slovo na papiru, bar što se tiče ciljeva zaštite dece.
Damir Okanović, iz Komiteta za bezbednost saobraćaja rekao je ranije gostujući u Euronews centru da je država prethodnih godina fokus stavila na tehničku ispravnost vozila, što nije nevažno.
U konkretnom slučaju Nikoline Janković, Okanović smatra da je reč o krivičnom delu sa umišljajem, jer se vozilo kretalo 90 kilometara kada je na pešačkom prelazu udarilo devojčicu.
"Da je ovo okarakterisano kao delo sa umišljajem vodilo bi ga Više javno tužilaštvo, bila bi zaprećena kazna 2 do 12 godina. Tužilac bi mogao da traži, odnosno sud bi mogao da odredi pritvor, jer je zaprećena kazna veća od 10 godine, ali i zbog uznemirenja javnosti. Slučaj vodi osnovno tužilaštvo i tretiran je kao nehat", naveo je on.
Okanović kaže da je Komitet za bezbednost saobraćaja više puta inicirao izmene u krivičnom zakonu za teška dela protiv bezbednosti u saobraćaju koja imaju smrtnu posledicu i koja su izvršena sa umišljajem. Predloženo je da zatvorska kazna umesto 2 do 12 godina bude 5 do 15 godina i da se izjednači sa ubistvom.
Prošle godine u saobraćajnim nezgodama poginule su 535 osobe, te se tako nastavio rastući trend i prešao godišnji prosek. Od 500.000 prekršaja zbog prekoračenja brzine, gotovo 3.000 je onih koji su kažnjeni zbog nasilničke vožnje.
Nacrt novog zakona o bezbednosti saobraćaja donosi nekoliko novina - predviđa privremeno oduzimanje vozila, a najavljena je i promena u obeležavanju pružnih prelaza.
Komentari (1)
Jakov
21.02.2023 12:23
Mora postojati strožija kazna, jer ovako svačije dete je meta, i koga briga godinu dana odleži kod kuće ako ubije dete ili starijeg čoveka, besmisleno!!! Pogotovo strožije kazne za one koji su nasilno vozili i udarili decu na pešačkom prelazu ili pešačkoj stazi preko crvenog svetla ili su vozili prebrzo, jer to nije običan prekršaj to je skoro sa predumišljajem, šta sad pešaci treba u tunelima da šetaju, strah vlada među pešacima, a najviše među roditeljima!!! Odmah da se uvaži predlog i da se uvedu strožije kazne!!!!