Društvo

Za vožnju od Skadarlije do Belvila 4.000 dinara: Noćni taksi u Beogradu sve više podseća na "divlji zapad"

Komentari

Autor: Euronews Srbija

17/01/2023

-

09:37

Za vožnju od Skadarlije do Belvila 4.000 dinara: Noćni taksi u Beogradu sve više podseća na "divlji zapad"
Za vožnju od Skadarlije do Belvila 4.000 dinara: Noćni taksi u Beogradu sve više podseća na "divlji zapad" - Copyright Tanjug/Bojan Stekić, profimedia

veličina teksta

Aa Aa

Ukoliko planirate da se iz noćnog provoda u Beogradu vratite kući taksijem, budite spremni da za vožnju platite i do nekoliko puta više nego što su to zvanične cene. Nerealno visoke svote za vožnju od nekoliko kilometara ne traže samo "divlji" taksisti kojih je, kako se čini, sve više na gradskim ulicama, već se tom praksom služe i pojedini regularni taksisti. Ovih situacija ima posebno ispred popularnih destinacija za noćnih izlazak odnosno mesta gde je veliki broj klubova, ali i na beogradskom aerodromu, velikih tržnih centara...

Da noćni taksi sve više liči na "divlji zapad" ilustruje i svedočenje jedne Beograđanke kojoj je taksista za vožnju od Skadarlije do Belvila tražio 4.000 dinara. Drugi sagovornik naše redakcije ispričao je da mu je taksista tražio 3.000 dinara od jednog noćnog kluba na Dorćolu do Vračara.

"Bilo je oko tri ujutru i kada sam izašo iz kluba ispred je bilo oko 20 taksista sa TX registracijama i još toliko "divljih". Kako ne želim da vozim pijan, nikada u izlazak ne idem svojim automobilom. Prišao sam jednom od taksista kome je bio upaljen znak i pitao ga da li može vožnja. Na to me je pitao dokle i idem i kada sam mu rekao da je destinacija Vračar tražio je 3.000 dinara. Inače, vožnja koja ne može biti više od 1.000 dinara. To se desilo pre poslednjeg poskupljenja. Nije imao ni najmanju nameru da vozi na taksimetar. Inače, to je mesto na kome izlazi i mnogo stranaca i vrlo je moguće da ih tako i opljačkaju. Ljudi pristaju na ovakve voženje jer je u to doba gotoovo nemoguće dobiti taksi, pa u tom očaju pristaju i na ovakve cene, posebno ako ih ima više u grupi pa mogu da podele trošak", kaže ovaj Beograđanin.

On navodi da je slikao tablice i potom pozvao Komunalnu policiju, ali navodi da ne vodi kakav je bio ishod njegove prijave. Ipak, kako je prilikom sledećeg izlaska na istom mestu bila ista situacija, veruje da to nije imalo neki rezultat. Onima koji su bar jednom doživeli da na ovaj način budu "opljačkani" čini se da kontrole rada taksi službi ali i "divljaka" na ulicama Beograda - nema.

Iz Sekretarijata za inspekciju, nadzor i komunikaciju za Euronews Srbija kažu da inspektori Odeljenja za drumski saobraćaj, sem u ispitnim postupcima po prijavama, vrše vanredan terenski nadzor javnog prevoza na teritoriji grada Beograda, uz asistenciju pripadnika saobraćajne policije, i vanredan terenski nadzor taksi prevoza na Aerodromu "Nikola Tesla", uz asistenciju Komunalne milicije. Navode i da je za povećanu naplatu taksi prevoza potrebno uputiti prijavu Sekretarijatu za inspekciju, nadzor i komunikaciju. 

"Ovde posebno ističemo potrebu da podnosioci prijava za povećanu naplatu taksi prevoza evidentiraju registarsku ili krovnu oznaku taksi vozila i iskažu spremnost da kao oštećeni građani učestvuju u prekršajnom postupku, jer inspekcija nema zakonskih ovlašćenja da obešteti oštećene korisnike taksi prevoza, pa je isključivo Prekršajni sud nadležan za postupanje u prekršaju veće naplate taksi prevoza", preciziraju u odgovoru za Euronews Srbija. 

Ipak, kažu da praksa na žalost pokazuje da podnosioci prijava u većini slučajeva nisu spremni za učešće u prekršajnom postupku, što samo podstiče prekršioce da nastave sa činjenjem ovog prekršaja.

Da je Sekretarijat za inspekcijske poslove grada Beograda adresa na koju građani treba da se obrate ukoliko se nađu u situaciji da im je traženo više novca nego što bi po cenovniku trebalo, kažu i u Savezu taksi udruženja.

Predsednik Aleksandar Bjelić za Euronews Srbija ističe da za sve prevare, za ono što se ne naplaćuje po taksimetru, građani moraju da se obrate inspekcijskim organima kako bi se pokrenuo postupak protiv lica koja to rade. 

"Mi, ili ja kao predstavnik, na rad državnih organa nemamo nikakav uticaj. Naravno da mi ni slučajno ne podržavamo bilo kakav vid veće naplate. Mi stalno imamo pritužbe da treba pojačati nadzor nad nelegalnim prevozom, to je suština. Ako su to taksi udruženja poput Pinka, Naksisa, Luks taksija ili Beogradskih vozača, mogu njima da se obrate. Da se nama u Pink taksiju neko obrati misleći da je veća naplata, kaže kada je to bilo, na kojoj relaciji - mi imamo mogućnost da vidimo da li se to zaista desilo, ukoliko to jeste, a to je vidljivo koliko kuca taksimetar, mi takvo lice sankcionišemo tako što ga automatski izbacujemo i stranku tog trenutka upućujemo na Sekretarijat za inspekcijske poslove koji je nadležan i koji na osnovu takve prijave građana pokreće dalje postupak protiv lica za koje postoji osnovana sumnja da je tako nešto uradio", objašnjava on.

Ističe da kazne postoje ali da je građanin taj koji mora da učestvuje u tome. 

"Mi imamo nažalost jednu situaciju da se građani samo žale, ne kažem neopravdano, ali ne idu dalje da isteraju pravdu. Bez njih mi to ne možemo da uradimo", kaže Bjelić.

Koliko je "divljaka" nemoguće utvrditi

Praksa nerealno visokih cena nije novina, ali se ona ranije vezivala samo za "divlje" taksiste, čije su "žrtve" najčešće bili stranci. Najviše ih ima kod Beton hale, u Skadarliji, aerodromu Nikola Tesla, oko tržnih centara, a korisnicima taksi usluga čini se da ih je sve više. Iz Saveza taksi udruženja kažu da sada ima puno divljih taksista i preko Jandeksove aplikacije.

"Dešava se da regularni taksisti koji su u sistemu jandeksove aplikacije iznajme nekom divljem taksisti tu aplikaciju i jandeks ne može to da vidi, nego tek korisnik kada vozač dođe. Pošto mi znamo za tako nešto onda sada obraćamo pažnju, prijavljujemo Jandeksu, ali zakonska regulativa nije rigorozna prema takvom prekršiocu toliko i ne sprovodi se, jer opet građanin mora da učestuje u tom postupku, da prijavi da je tog dana pozvao preko Jandeksove aplikacije taksistu da je došlo vozilo određenog registarskog broja i gde se vidi da je izvršena naplata. Postoje kazne i za lice koje je to uradilo i lice koje mu je to omogućilo, ali opet je građanin taj koji mora da učestvuje u tome", kaže predsednik ovog Saveza Aleksandar Bjelić. 

Iz Sekretarijata za inspekciju, nadzor i komunikaciju kažu da nije moguće precizno utvrditi broj subjekata, koji nelegalno vrše taksi prevoz putnika. U prethodnoj kalendarskoj godini, kako navode, saobraćajna inspekcija Sekretarijata za inspekciju, nadzor i komunikaciju je naložila je oduzimanje 10 vozila od subjekata, koji nisu registrovani za taksi prevoz, dok su donete tri pravnosnažne presude o trajnom oduzimanju vozila.

Dodaju da je naloženo isključenje iz saobraćaja za 11 vozila registrovanih taksi prevoznika, podneta 23 zahteva za pokretanje prekršajnog postupka i jedna prijava Sudu časti Privredne komore Beograda, kao i da je idato 35 prekršajnih naloga, u ukupnom iznosu 932.000 dinara.

"Pored saobraćajnih inspektora i komunalni milicionari Sekretarijata za inspekciju, nadzor i komunikaciju - "Beli", obavljaju svoje poslove organizovanim prisustvom komunalnih milicionera na mestima održavanja reda, preduzimanjem drugih preventivnih mera i primenom zakonom predviđenih ovlašćenja komunalne milicije", navode iz Sekretarijata.

Dodaju da komunalni milicioneri svakodnevno vrše kontrolu komunalnog reda na teritoriji celog grada, pa tako i na aerodromu „Nikola Tesla“ i ukoliko zateknu narušavanje reda iz svoje nadležnosti preduzimaju mere za koje su ovlašćeni, što će, kako kažu, činiti i u narednom periodu. Naglašavaju da je za rešavanje problema sa nelegalnim taksistima potrebno angažovanje više nadležnih organa, kao što su između ostalih, komunalna milicija i saobraćajna inspekcija. 

"Spajanjem navedenih službi u Sekretarijatu za inspekciju, nadzor i komunikaciju, stvorili su se uslovi za efikasnije otkrivanje i sankcionisanje nelegalnog taksi prevoza", zaključuju u Sekretarijatu.

Komentari (2)

nbgd

18.01.2023 09:59

Zato izaberete CarGo ili slicne i bar imate sve dokaze u telefonu, mailu jer racun stize tamo... Bas me cudi zasto ovakvih prituzbi skoro da uopste nema za CarGo i slicne...

Srbija