Mogu li kolone i čekanje od šest sati u istoriju: Nadležni rešenje vide u proširenju prelaza, ali i Otvorenom Balkanu
Komentari12/08/2022
-13:18
Gužve na granici su obeležile ovu letnju sezonu - ko je iz Srbije išao na more u Bugarsku, morao je da bude strpljiv i spreman na višesatno čekanje, jer je Gradina jedini veliki prelaz ka toj zemlji.
Na Gradini se ove godine čekalo i po šest sati, a slično je i na drugim prelazima. Bolja organizacija posla i usmeravanje vozila na granici, smatraju stručnjaci, pomogli bi da se gužva smanji.
"Redovi i gužve koje se stvaraju na prelazima, imaju neku svoju čudnu filozofiju. Ukoliko, na primer, red se stvara sat vremena, da bi se rasformirao potrebno je bar sat i po", rekao je za Euronews Srbija Vuk Bogdanović sa Tehničkog fakulteta u Novom Sadu.
Kako kaže, "ako upravljate tim procesom i napravite fleksibilniji sistem, možete da utičete na smanjenje zadržavanja".
Jedan od projekata koji doprinosi rešenju, dodaje, jeste onaj koji su Putevi Srbije radili sa Mađarskom.
On se sastojao od toga da na osnovu podataka koji se dobijaju od postojećih brojača saobraćaja, ili i od dodatnih, mogu već da se predvide saobraćajna opterećenja koja će se pojaviti na graničnim prelazima, i onda da se pravovremeno preusmere.
Momirović: Počeli radovi na Horgošu
Vlada Srbije rešenje vidi u proširenju graničnih prelaza. Započeta je rekonstrukcija prelaza Horgoš ka Mađarskoj, a i kroz druge projekte može se doći do manjih gužvi.
"Započeli smo sa radovima na Horgošu, gde prođe svake godine oko 1,2 miliona automobila. Proširićemo ga za šest saobraćajnih traka - po dve za teretni, autobuski i putnički saobraćaj. Uspostavili smo i integrisani granični prelaz sa Severnom Makedonijom, što je skratilo čekanje i ubrzalo promet za 30 odsto. Naravno, kada čekate dva sata to što biste inače čekali dva i po, ne znači mnogo, ali to je trenutno maksimum koji možemo da uradimo", kaže za Euronews Srbija ministar saobraćaja Tomislav Momirović.
On dodaje i da je mnogo uloženo u naplatne rampe, kao i da se "nada da ljudi imaju razumevanja, jer je situacija jednostavno takva".
Jedini veliki prelaz sa Bugarskom je na Gradini, a Momirović ističe da je nemoguće rešiti probleme na taj način da gužve ne bude, sve dok Srbija ili ne postane članica EU, ili se ne prihvate u potpunosti EU standardi.
"Zato je Otvoreni Balkan toliko važan za nas. Trudimo se da integrišemo elekstronsku naplatu između Srbije, Severne Makedonije i Albanije. Fokusirali smo se na proširenje naplatnih rampi, i to je ono što je važno i na čemu radimo. Ključno je da se nastavi sa politikom Otvorenog Balkana, i dok ne postanemo članica EU to je najviše što možemo da uradimo da rasteretimo čekanje", kaže Momirović.
"Nije tajna da je naša politika usmerena na liberalizaciju prometa ljudi i roba - to je najbolji stimulans i najbolje za rast ekonomije. Sada imamo stabilne partnere u vladama Severne Makedonije i Albanije, i uveren sam da ćemo tek napraviti velike pomake", dodaje.
Integrisani granični prelazi
Jedno od potencijalnih rešenja je i pravljenje integrisanih graničnih prelaza poput onog sa Severnom Makedonijom, mada saobraćajni stručnjaci ističu da, sve dok postoje kontrole na granicama, gužve neće drastično da se smanje. Momirović naglašava da sa susednim državama koje su članice EU ne mogu da se naprave integrisani prelazi, zbog toga što te zemlje "to ne prepoznaju".
Još jedna stvar koja dodatno doprinosi gužvama, jesu i radovi na putevima tokom letnje sezone. Momirović, međutim, naglašava da se radovi izvode i u ostalim mesecima, pa neki prosto moraju i u julu i avgustu.
"To sasvim sigurno može biti efikasnije, ali ljudi moraju razumeti da mi trenutno gradimo deset auto-puteva i brzih saobraćajnica, i da smo u prethodnih pet godina rekonstruisali više od 6.000 lokalnih i regionalnih puteva - to nije lako bez velikih građevinskih radova, i molim ljude za razumevanje", isitče Momirović.
Slično tome, i Bogdanović je istakao da su radovi na putevima tokom letnjeg perioda uobičajeni, zbog povoljnih vremenskih uslova.
"Kad krenete odavde u Nemačku, imaćete bar na pet ili šest mesta radove na putu. Nije to specifičnost samo održavanja putne mreže u Srbiji, već se tradicionalno radi u ovom periodu i u drugim putevima u Evropi", zaključuje Bogdanović.
Komentari (1)
Aleks
20.08.2022 22:29
U Nemačkoj kad su radovi uvek su dve trake prohodne, a jedna zatvorena. Kod nas je jedna prohodna, a dve zatvorene, jer je za Dronnjska i njemu slične to što rade Nemci viša matematika koju slabo kapiraju.