Sve o novim pravilima na tehničkom pregledu - šta ako nemate katalizator i da li će auto onda na otpad
Komentari07/06/2021
-19:24
U Srbiji će od petog jula početi puna primena propisa za tehnički pregled vozila. Nova pravila donose novine pre svega u delu kontrole emisije izduvnih gasova.
Najava novog pravilnika naterala je mnoge građane da tehničke preglede obave i pre vremena. Ono što treba da provere je emisija štetnih gasova koje ispuštaju njihovi automobili i ukoliko je potrebno promene katalizatore koji su u ovom slučaju presudni.
Novi pravilnik - rigorozniji zahtevi
Nikola Lovra iz AMSS-a kaže za Euronews Srbija da to znači da će tehnički pregled biti rigorozniji nego što je bio ranije.
"Do sada izduvni gasovi nisu značajno uticali na tehničku ispravnost automobila, ali to se menja. Po novom pravilniku, oni bez toga neće moći da se prođu tehnički pregled", objanio je Lovra.
Stari automobili neće na otpad
Visina emisije štetnih gasova koji izlaze iz automobila zavise upravo od stanja katalizatora i motora. Ipak, nova odredba ne mora da znači da će vlasnici starih automobila morati da ih voze na otpad.
Vladimir Marinković iz Nacionalne asocijacije tehničkih pregleda objašnjava za Euronews Srbija da po novim pravilima, oni automobili koji nisu imali ugrađene katalizatore prilikom proizvodnje, neće morati da ih imaju i sada.
"Za stare automobile se ništa nije promenilo. Ono što je za ta vozila važilo u trenutku kada su ona bila napravljena, važiće i sada. Zakoni se ne menjaju niti drugačije tretiraju", kaže Marinković i naglašava da je kod ovih automobila važno da oni ne proizvode više štetnih gasova nego što su činili u kada su proizvedeni.
Osim vozača, novom praviniku moraju da se prilagode i radionice koje vrše tehnički pregled od 2018. kada je pravilnik usovojen, mnogi su svoje radionice i prilagodili.
Vujanić: Novi pravilnik uteže sistem
Milan Vujanić profesor saobraćajnog fakulteta kaže za Euronews Srbija da je novi pravilnik zapravo poručuje vozačima da vode računa o svojim automobilima i ponašaju se odgovornije.
"Proizvođač je automobil napravio za pravilnu upotrebu i potrebno je njegovo održavanje. To je ono što nam novi pravilnik poručuje. Narod često ne razume gde je problem. Taj vlasnik autobobila koji ispušta veću količinu izuvnih gasvoa ne truje samo druge, već i sebe", objašnajva Vujanić.
Kako dodaje, cena katalizatora je u poslednje vreme pala i ne bi trebala da predstavlja veliki trošak za vozače.
"Nova vrsta katalizatora sada košta 100 do 200 evra. To nisu više one cene od 800 evra, kako smo ranije pričali ", kaže i dodaje da ne vidi da je u ovom slučaju reč o odstupanju od realnog stanja, već naglašava, da se uvode propisi koji treba da se podrazumevaju.
"Propisano je da auto mora da ispunjava ekološke uslove kao i onda kada je bio proizveden. Onaj ko održava automobil, neće imati nikakav problem. Sve će da bude kao i ranije", objašnjava Vujanić i dodaje da novi pravilnik zapravo samo "uteže sistem da se ponaša normalnije".
Vozni park u Srbiji prosečno star 17 godina
Damir Okanović iz Komiteta za bezbednost saobraćaja rekao je da je vozni park u Srbiji prosečno star 17 godina i da neke procene govore da bi novi propisi mogli da stave 800.000 vozila van saobraćaja.
"Ja zaista očekujem da će oni koji donose odluke imati to u vidu. Procene su da bi ogroman broj vozila morao da ide van saobraćaja, što je onda ekološki problem, jer odjednom morate da ih pošaljete na neke otpade", naveo je on.
Kada je reč o Beogradu, Okanović kaže da je vozni park u proseku sve mlađi, te da je dobra najava čelnika glavnog grada da će od sledeće godine stizati autobusi na metan, koji su ekološki čistiji i prihvatljivi.
Kao jedan od glavnih zahteva pominje se ovalnost kočnica, uz katalizatore, te su građani danima zbunjeni. Na pitanje da li će se odustati od toga, Okanović navodi da evropski propisi kažu da se "mogu kontrolisati diskovi u smislu ovalnosti, ali ne i da moraju".
"Očekujem i nadam se da će donosioci odluka to uvideti, da će ta odredva o kontroli ovalnosti diskova da bude ukinuta jer kada gledate kočnice bitan je izlazni rezultat. Dakle, ako vi imate dobre kočilne sile na tehničkom pregledu, meni se čini, odnosno to kažu i moje kolege inžinjeri, da i nije toliko bitno da li je ta ovalnost 25 ili 35 odsto, bitno je da vam kočnice budu dobre i zaista se nadam i očekujem da će ta odredba o merenju ovalnosti da bude stavljena van snage", navep je on.
Komentari (0)