Srbija i telemedicina: Da li je korona promenila način lečenja i koliko se koriste digitalne tehnologije?
Komentari04/12/2021
-08:09
Zdravstveni sistem tokom epidemije virusa korona uglavnom je usmeren na lečenje kovid pacijenata. Lekari svih specijalnosti angažovani su u kovid bolnicama, te su nekovid pacijentima otežane redovne kontrole, izostaju preventivni pregledi.
Telemedicina odavno je zaživela u Zapadnoj Evropi, a epidemija je doprinela da i u Srbiji pacijenti sve češće komuniciraju sa lekarom mejlom ili telefonski, a da i preglede zakazuju preko dostupnih platformi.
Maja Kocić, predsednica Udruženja pacijenata obolelih od limfoma "Lipa" kaže da je tokom korone "složeniji pristup" domovima zdravlja i da to nije samo problem u Srbiji, već u celom svetu.
"Manji se značaj pridaje rutinskim procediurama, usled nastojanja da se spreči širenje virusa. Prevencija praktično ne postoji, skrining pregledi i sve je svedeno na minimum. Kada sve ovo prođe imaćemo ogroman broj pacijenata", rekla je ona za Euronews Srbija.
Navodi da se pregledi za ustanove koje nisu u kovid režimu zakazuju preko kol centra, a za hitna stanja bez zakazivanja.
"Dobro u koroni što smo počeli više da koristimo digitalne tehnologije i telemedicinu kada pacijent ne može da ode do lekara", navela je ona. Pojašnjava da postoje i mnoge aplikacije za zakazivanje pregleda, a jedna od njih je i "Izabrani doktor", koja je povezana sa nacionalnim sistemom "Moj doktor".
Zakazivanje pregleda preko aplikacije
"Preko aplikacije pacijenti mogu da zakažu pregled kod izabranog lekara. Međutim, to mogu da urade samo oni koji imaju android telefone, ostali moraju da zovu kol centre", kaže Kocić o dodaje da tokom korone niko od hematoloških pacijenata nije tokom korone ostao bez terapije, iako su ustanove u kojima se leče prelazile u kovid režim.
Poteškoće su imali jediono pacijenti koji su u remisiji, te su njima odlagane redovne kontrole kako se ne bi zarazili. Oni su sa lekarima stupali u kontakt mejlom ili telefonski za sve savete koji su im bili potrebni.
Nove digitalne tehnologije omogućavaju da se lekarski pregledi zakažu iz svog doma. Stevan Mirić je tvorac aplikacije "Global digital clinic" , a za Euronews Srbija kaže da je ideja bila da se izbegnu čekanja u čekaonici i skrate svi koraci koji prethode razgovoru sa doktorom. Pojašnjava da na platformi postoje tri vrste usluga, a među njima prva je telemedicina- video poziv gde pacijent može da pozove doktora ili medicinsku sestru da dođu u kućnu posetu.
"Doktora koga vi želite možete da dobijete za tri minuta ukoliko vidite da je dostupan. Možete da predložite termin i oni će doći na kućnu adresu za 15 do 20 minuta", kaže Mirić.
Aplikacija "Global digital clinic" ima bazu od 350 medicinskih radnika, a očekuju da će uskoro imati u bazi više od 1.000 zdravstvenih radnika. Potreba za takvom aplikacijom bila je i pre pandemije.
Digitalne tehnologije
"Ljudi više koriste digitalne tehnologije. Ako mogu da poruče hranu, vozilo, postavlja se pitanje da li i doktor može da dođe na kućnu adresu. Ljudi su shvatili da su došle nove tehnologije i da je bolje potrošiti vreme za neke druge stvari nego gubiti vreme u čekaonicama", naveo je on.
Međutim, postavlja se pitanje koliko ljudi u Srbiji može da priušti sebi tu vrstu usluge, a Mirić kaže da su povoljnim cenama doprineli da budu dostupne "dobrom delu građana".
"Prednost je sada što vi iz inostranstva možete da naručite uslugu. Recimo, neko ko živi u Torontu, može da naruči da lekar i sestra odu u kućnu posetu roditeljima koji žive u Srbiji. Cena je približna kao nekoliko telefonskih poziva iz Kanade", naveo je on.
Podseća da je telemedicina u SAD porasla 38 puta u kovidu. Promenio se i odnos prema telemidicini. Pre kovida samo 10 odsto stanovnika je govorilo da bi koristilo telemedicinu, a sada 40 odsto.
Komentari (0)