Podela među sindikatima GSP-a: Ko je organizovao protest radnika i u čiju su korist zahtevi?
Komentari10/02/2025
-14:46

Radnici Gradskog saobraćajnog preduzeća organiziovali su protest sredinom prošle nedelje ispred direkcije GSP-a na Dorćolu, nakon čega su predali svoje zahteve nadležnima. U međuvremenu, Samostalni sindikata GSP nije podržao radnike, navodeći su zahtevi "politički".
Prvo su sindikati GSP-a podržali radnike i naveli da ovi zahtevi direktno utiču na budućnost javnog prevoza u Beogradu, a nadležnima je dat i rok od sedam do deset dana da odgovore na zahteve.
O ovome je za Euronews Srbija prošle nedelje govorio i Zoran Stefanović iz sindikata GSP "Pravda", koji nam je rekao da su ovu protestnu šetnju organizovali nezadovoljni radnici saobraćajnog pogona Dorćol.

Fonet/Milena Vlajić
U međuvremenu, iz Samostalnog sindikata GSP "Beograd" tvrde da je na protest, koji je organizovan u sredu, izašlo ukupno 60 zaposlenih iz JKP GSP "Beograd", što je jedan odsto zaposlenih, te da se radi o "političkom skupu".
Šta su zahtevi?
Kada je reč o zahtevima, prvi se odnosi na obustavu svih aktivnosti grada Beograda u vezi sa ukidanjem trolejbuskog podsistema, odustanak od realizacije javno-privatnog partnerstva i stavljanje van snage Odluke o usvajanju samoinicijativnog predloga projekta javno-privatnog partnerstva koju je donela Skupština grada na sednici održanoj 25. decembra 2024. godine, a kojom je usvojen predlog privatnog prevoznika "Strela" iz Obrenovca da se gradski trolejbusi zamene privatnim elektroautobusima.
Dugim zahtevom se traži garancija grada Beograda i njegovih čelnika da će trolejbuski depo "Dorćol" ostati na korišćenje GSP-u i da nijednom trećem licu neće biti ustupljen na korišćenje ili obavljanje delatosti.

Tanjug/Dragan Kujundžić
Treći zahtev je da grad Beograd odobri hitno raspisivanje tendera za kupovinu novih 100 savremenih trolejbusa za potrebe GSP "Beograd", kako bi se trolejbuski vozni park gradskog prevoza u potpunosti obnovio.
I četvrti zahtev se odnosi na preispitivanje opravdanosti i zakonitosti postojećih ugovora kojim su GSP "Beograd" oduzete gradske linije i linije sa poteza "100", "300", "400" i "700“ i ustupljene privatnim prevoznicima u poslednjih godinu dana.
Antić: Zahtevi politički, organizuju ih ljudi koji nisu zaposleni u GSP-u
Govoreći za Euronews Srbija, Zoran Antić iz Samostalnog sindikata GSP "Beograd" (koji nije podržao protest radnika) tvrdi da iza organizatori protesta nisu zaposleni u tom preduzeću.
Međutim, prema zakonu, sindikati imaju pravo da prihvataju članove koji nisu zaposleni, ali su deo te struke, te samim tim takvi članovi imaju pravo da zastupaju interese sindikata.
Antić takođe kaže da četvrti zahtev "nema nikakve veze sa pogonom Dorćol", a da su prva tri "koncipirana kao da iza njih stoje političari".
"Mogu da vam kažem da su ti zahtevi koje su oni postavili, da je glavno pitanje - ko ih je postavio i ko ih je pisao? Zaposleni u GSP-u imaju većinske sindikate, i moja poruka je da nema razloga za brigu", ističe naš sagovornik.
Upitan da objasni zbog čega se njegov sindikat zalaže za ukidanje trolejbusa, odnosno kupovinu elektrobusa, Antić navodi da "grad ima pravo da odluči da li će zameniti trolejbuse, ili će umesto toga kupiti elektrobuse".
"Očekujem od grada, u narednih ne znam koliko dana, konačno da prelomi na ovu ili onu stranu, a mi ćemo onda čuti i sva istina će se znati ko je šta radio, ko je s kim pregovarao i za čiji račun pisao kakve zahteve", zaključuje Antić.
"Protest organizovan isključivo od strane radnika GSP-a"
S druge strane, udruženje građana "Vratimo trolu 28" podržalo je protest radnika GSP, ali ima zamerke na izjave Antića koje se, kako kažu, tiču uloge njihovog udruženja.
"Ovom prilikom ističemo da predstavnik navedenog sindikata, gospodin Antić, nije objasnio kako se obnova trolejbuskog voznog parka, zadržavanje depoa Dorćol u GSP-u i obustava daljih aktivnosti privatizacije tog dela GSP-a može protumačiti kao politika, kada je to direktno povezano sa glavnom delatnošću radnika istog tog GSP-a", navodi se u saopštenju.
Tanjug/Dragan Kujundžić
Kažu i da je protest organizovan isključivo od strane radnika GSP-a, te da nema veze sa bilo kakvom političkom organizacijom.
"Smatramo da je apsurd da predstavnici pojedinih reprezentativnih sindikata GSP-a i posle mesec i po dana nisu izneli javno svoj stav u vezi sa ovom temom i da govore da su to politički zahtevi radnika. Nijednog trenutka predstavnici reprezentativnih sindikata nisu objasnili zbog čega su protiv kupovine novih trolejbusa i zbog čega prećutno podržavaju da se trolejbuske linije zajedno uz depo Dorćol predaju privatniku, koji nema nikakvog iskustva sa elektrovozilima, za razliku od GSP-a koji ima potrebne kapacitete, ljudske resurse i to je naše, gradsko preduzeće", dodaje se u saopštenju.
Komentari (0)