Semafori bez zelenog svetla kod Ušća: Da li će novo rešenje za kružni tok pomoći da se smanje saobraćajne gužve
Komentari29/10/2024
-19:30
U Beogradu će od sutra početi da rade semafori na kružnom toku kod Brankovog mosta i Ušća, koji će raditi samo u vreme saobraćajnog špica i imaće samo dva svetla - crveno i treptuće žuto. Postavlja se pitanje da li će ovo novo rešenje za kružni tok pomoći da se smanje gužve koje su u takozvanom špicu. Stručnjak za bezbednost u saobraćaju Milovan Božović kaže za Euronews Srbija da će takva svetlosna signalizacija samo bolje regulisati protok vozila kroz kružni tok.
On navodi da se neće pustiti vozačima na volju da se zbune pa da zaguše sam kružni tok, već će semafori preuzeti funkciju policije koja je u tom vremenskom periodu radila na tom kružnom toku i regulisala saobraćaj.
"Svakako je bolje što nemamo tokom ostalog dela dana, dakle, ostalih 20 sati tokom dana, nema tu semafora, nema vremenskih gubitaka, neće se saobraćaj regulisati svetlosnom signalizacijom. A ako je merenje u poslednje vreme pokazalo ili istraživanje pokazalo da je neophodno da se pomogne vozačima u smislu regulisanja, onda ovo jeste jedno od rešenja", rekao je Božović.
On kaže da jeste iznenađujuće da se postavlja semafor koji nema zeleno svetlo, navodeći da pravilnik prepoznaje da postoji crveno, žuto i zeleno svetlo.
"Međutim, naši standardi prepoznaju da onog trenutka kada se na semaforu pokvari sijalica na zelenom svetlu, on nastavlja da radi. Međutim, ukoliko se pokvari sijalica na crvenom svetlu, semafor se odmah stavlja van snage automatski, odnosno van funkcije automatski. Pa pretpostavljam da će se osim tog nekog iznenađenja koje ćemo imati u prvom trenutku, lako navići na režim crvenog svetla i žutog treptača", kaže Božović.
"Rešenje kao primer dobre prakse"
Prema njegovim rečima, takvi semafori postoje u evropskim zemljama i oni su samo regulisali preterano zakrčenje kružnog toka i umanjenje funkcije kružnog toka u vršnom periodu, odnosno vršnom času.
"Zato su ih tamo i postavljali. Rešenje pretpostavljam da dolazi kao primer dobre prakse, ali ima funkciju samo u vršnom opterećenju kada se preterano zagušuje kružni tok, kako ne bi živa sila regulisala trajno saobraćaj na tom mestu. Onda tu ulogu preuzimaju semafori tokom vršnih opterećenja. To je ono što prepoznajemo", rekao je Božović.
Povodom navoda Aleksandra Šapića da nema stručnjaka koji mogu da naprave plan za te semafore i da se nada da će u pomoć priskočiti stranci, Božović je rekao da se ne slaže sa gradonačelnikom Beograda i da ima ljudi koji se bave regulisanjem saobraćaja i izradom plana tempiranja u zavisnosti od saobraćajnog opterećenja, a da postoje i razne simulacije.
"Imamo onih ljudi koji su doktorirali na kružnim tokovima, ali da li imamo iskustva u radu na tome? Pa ako nisu kolege radile u inostranstvu, onda nemamo", rekao je Božović.
Kada se rade simulacije, kako je objasnio, u softver će se uneti saobraćajno opterećenje, ono koje je izbrojano i poznato, ali vremenski gubici nisu poznati, jer na tom mestu nije bio kružni tok.
"Tako da ne može to apsolutno da se pogodi, može da bude približno. S druge strane, ne znate vi unapred ni kako će se vozači snaći u tom kružnom toku. Ja lično mislim da smo kao vozači napravili poprilično veliki problem, jer nismo naučili da vozimo u kružnom toku dovoljno, pa smo tu sa nekom zadrškom koristili taj kružni tok. Druga faza u otklanjanju nekog problema jeste praćenje efekata prve faze, pa onda traženje rešenja za popravku, a to su u ovom slučaju, koliko razumem, semafori", rekao je Božović.
U inženjerskom smislu, dodaje on, retko kada će odmah unapred sve moći da se proceni i prognozira, ali mora da se prati stanje.
"U svakom slučaju, bolje je kružni tok, po mom mišljenju, jer ne morate ceo dan da čekate na crvenom svetlu na semaforu, da gubite to vreme. Jednostavno, kada je vršno opterećenje, radi semafor, pomaže vozačima da se bolje snađu. Kada nije vršno opterećenje, ne radi semafor, vi se ne zadržavate na toj raskrsnici, ne čekate po minut, minut i po, da vas zadesi crveno svetlo. Vi ćete jednostavno koristiti kružni tok za dosta kraće vreme", zaključio je Božović.
Komentari (0)