Društvo

Zašto Kamenolom na Fruškoj gori i dalje radi kad su sve dozvole istekle? Građani se žale na gužvu i buku

Komentari

Autor: Euronews Srbija, Nataša Kovačev

03/08/2021

-

07:08

Euronews Serbia

veličina teksta

Aa Aa

Kamenolom Kišnjeva glava na Fruškoj gori kod Rakovca odredište je za desetine kamiona koji svakodnevno odatle iznose građevinski materijal, iako je dozvola za eksploataciju kamena istekla 31. decembra. Inspektori su više puta zabranjivali dalje radove, obraćali se tužilaštvu i policiji, ali promene na terenu nema. Za meštane Rakovca to znači neprekidnu gužvu u saobraćaju, češće saobraćajne nezgode i nedostatak mira.

Kamion za kamionom, tokom celog dana, svakog dana prolazi kroz Rakovac, i to traje decenijama. Ipak, dolasci teških kamiona u obližnji kamenolom, naročito su intenzivni proteklih meseci, kažu meštani.

Za njih to znači veliku celodnevnu buku, kao i usporen saobraćaj.

"Sad u zadnje vreme, kako kamen se nosi iz kamenoloma, ovo je strašno. Stotinu kamiona prođe, tokom dana možda i više", rekao je za Euronews Srbija Ranko Kilevoa, stanovnik Rakovca.

Takođe, jedna stanovnica Rakovca istakla je da kamioni često ozbiljno krše saobraćajne propise i prolaze kroz crveno svetlo na semaforu.

Česte su, kaže, saobraćajne nezgode, a zbog nebezbednog puta, i sami su postavljali upozorenja. Pisali su i peticije, tražeći češće kontrole i ležeće policajce, ali promene nema. 

"Ujutru kad krećem oko 4:45, to je šibanje kamiona jedan za drugim. Čak i na crveno proleću. Prave nam tolike probleme da se i kuća nekad zatrese. Ograničenje je 50, oni jure preko 100 i nešto", navodi Aleksandra Jurković.

Rešenje o eksploataciji kamena isteklo 31. decembra

Poslednje rešenje, na osnovu kog se kamen trenutno eksploatiše u kamenolomu Kišnjeva glava koje je Kamenolomu Rakovac izdao nadležni pokrajinski sekretarijat, isteklo je 31. decembra 2020. godine.

To su za Euronews Srbija potvrdili u Sekretarijatu za energetiku, građevinarstvo i saobraćaj, navodeći da je kamenolomu rešenjem inspektora zabranjen rad.

U februaru je tužilaštvu podneta prijava za privredni prestup, a policiji u Novom Sadu, Sremskoj Mitrovici, Beočinu i Irigu zahtev za postupanje.

Resorno ministarstvo 2. marta aktiviralo je i menicu koju je kamenolom dostavio kao garanciju za izvršenje sanacije i rekultivacije. Ipak, na terenu je nepromenjena slika. 

Euronews/Printscreen

 

"Obustava radova na ove dve lokacije je iznuđena. Nije ona logična kad kažemo nema više rezerve ili neki ekonomski razlozi, ili neki ozbiljniji tehničko-tehnološki razlozi", rekao je prof. dr Slobodan Vujić, vođa projektnog tima.

Ovde je razlog procena da je eksploatacija ekološki štetna, kaže profesor Slobodan Vujić, koji je 2008. predvodio izradu projekta rekultivacije Kišnjeve glave.

Tada je rekao da je krajnji rok za vraćanje lokaliteta prirodnoj nameni 2012. godina. Sada kaže - to su jedine zalihe kamena u Vojvodini i svaka alternativa bila bi skuplja. Po njemu, najveću štetu nanose kamioni.

"Nekada je transport od Kišnjeve glave do postrojenja za sekundarno drobljenje u Ledincima izvođen žičarom, znači vazdušnim putem i to praktično niko nije ni primećivao, niti je ikome smetalo. Danas se to radi kamionskim transportom i to jeste ozbiljan problem. Međutim, i za to postoji rešenje. Mi smo radili studije i projekte da se nađu alternativni putevi", rekao je Vujić.

A zašto kamenolom i dalje radi kad su sve dozvole istekle, vlasnik nije odgovorio. Umesto toga, ekipi Euronews Srbije je zapretio krivičnom prijavom zbog snimanja.

Komentari (0)

Srbija