Da li je Mikelanđelov David na Svetskoj izložbi u Dubaiju žrtva cenzure?
Komentari06/10/2021
-20:07
Replika Mikelanđelovog Davida u 3D štampi u središtu je kontroverze u Dubaiju, gde su izlagači navodno sakrili genitalije na skulpturi iz straha da bi mogle da uvrede islamske tradicionaliste.
Skulptura za koju se veruje da je najtačnija kopija remek-dela renesansnog majstora, zauzima dva sprata italijanskog paviljona na Expo 2020, koji je otvoren 1. oktobra u Dubaiju. Posetioci mogu da vide gornji deo skulpture na gornjem spratu, ali je donji deo smešten na prvom spratu, koji je zatvoren za javnost.
Dejvid Rampelo, umetnički direktor paviljona, odbio je da nazove ovaj potez cenzurom. On je za list Corriere della Sera rekao da je reč o izlagačkom konceptu, koji je odraz toga kako su naša kolektivna sećanja oštećena zbog sve većeg oslanjanja na tehnologiju.
"Mikelanđelo je znao da bez sećanja nema ni nauke ni umetnosti. Bez sećanja, čovek gubi sposobnost da govori. Ovde je kopija Davida koji svedoči tom sećanju. Nije bilo nikakve vladine cenzure. Postavka bi ovako izgledala i da je izložena u Japanu ili Nemačkoj ili bilo gde na svetu", rekao je on, prenosi Art Net.
Međutim, postoje tvrdnje i da je motiv iza takvog pozicioniranja skulpture čisto praktične prirode.
"Čak smo mislili da stavimo donji veš na statuu ili da je potpuno promenimo. Prekasno smo shvatili da je greška nositi statuu golog muškarca u Emirate", rekao je za italijanski list La Repubblica član osoblja, koji nije želeo da bude imenovan.
Bez obzira na nameru, ovakav potez izazvao je buru u italijanskoj javnosti. Istoričar umetnosti Vitorio Sgrabi nazvao je odluku organizatora "odbranom islamske tradicije" i "neprihvatljivim poniženjem bez presedana".
Expo Dubai 2020 je međunarodna izložba na kojoj učestvuje više od 100 zemalja i organizacija i biće otvoren do 31. marta 2022. Srbija će nastupiti pod sloganom "Srbija stvara ideje: Inspirisani prošlošću, oblikujemo budućnost". U paviljonu Srbije, uz pomoć vrhunske metahjuman tehnologije i veštačke inteligencije "oživeti" u virtuelnom svetu i čoveka koji je pre 10.000 godina živeo u Lepenskom viru, a posetioci će sa njim moći i da komuniciraju.
Na ulazu u paviljon je replika jedne od poslednjih otkrivenih vinčanskih skupltura, autora Aleksandra Bunčića, docenta na Akademiji umetnosti u Novom Sadu, čiji će kompletan izgled moći da se vidi takođe putem savremene tehnologije.
Priredila: S. R.
Komentari (0)