Evropa

Novi snimak iz bližeg ugla pokazuje pad aviona u Grčkoj, objavljen i deo transkripta razgovora pilota i kontrole letenja

Komentari

Autor: Protothema, Skaj, Star/T.T.

19/07/2022

-

13:43

Novi snimak iz bližeg ugla pokazuje pad aviona u Grčkoj, objavljen i deo transkripta razgovora pilota i kontrole letenja
Novi snimak iz bližeg ugla pokazuje pad aviona u Grčkoj, objavljen i deo transkripta razgovora pilota i kontrole letenja - Copyright Tanjug/AP/Giannis Papanikos, profimedia

veličina teksta

Aa Aa

Novi snimci iz preduzeća za građevinske materijale u oblasti Paleohorija u Kavali, pokazuju kako je izgledao pad Antonova na samo nekoliko metara od kuća i industrijske oblasti.

U prvim sekundama vidi se silazna putanja Antonova, dok nekoliko trenutaka kasnije dolazi do ogromne eksplozije. Podseća se da je u padu letelice, koja je prevozila vojni teret iz Srbije do Bangladeša, stradala osmočlana posada.

Detaljna istraživanja usmerena su i na pronalaženje druge crne kutije aviona, kako bi se razjasnili mogući uzroci koji su doveli do njegovog pada. Štaviše, poslednja izjava pilota svedoči da je avion imao dodatne mehaničke probleme, osim zapaljenog motora.

Grčki magazin "Star" preneo je transkript razgovora pilota sa kontrolom leta:

Pilot Antonova: Imamo vatru u motoru. Pokušavam da ga isključim.
Kontrolni toranj: Možete li doći do aerodroma u Solunu ili Kavali?
Pilot Antonova: Imamo i drugih mehaničkih problema u avionu. Pokušaću da sletim u Kavalu.
Kontrolni toranj: Obaveštavajte nas.
Pilot Antonova: Gubim jedan instrument za drugim.

Pilotu trebalo skoro 20 minuta da se okrene iznad Egejskog mora

I pored toga što je pilot bio svestan "opasnog tereta" koji prevozi i o tome obavestio grčku kontrolu letenja, počinio je, prema mišljenju eksperata koji su govorili za TV Skaj, fatalnu grešku. Konkretno, imao je 12 minuta da prizemlji avion, ali mu je trebalo skoro 20 da se okrene iznad Egejskog mora, praveći dug krug do sletanja, umesto da se uputi direktno na aerodrom u Kavali.

Inače, Antonov 12 je četvoromotorni transportni elisni avion dizajniran u Sovjetskom Savezu. Više od tri decenije bio je korišćen za standardni transport srednjeg dometa sovjetskog ratnog vazduhoplovstva. Izgrađeno je ukupno 1.248 ovakvih aviona. Prototip An-12 je poleteo u decembru 1957. godine, a u službu Oružanih snaga SSSR-a ušao je 1959. godine.

Prinskrin/flightradar24.com, Тwitter/@egwapaisiotatos

 

An-12 može da ponese do 100 potpuno opremljenih padobranaca ili 20 tona tereta. Poznat je i po svojoj sposobnosti vuče. Njegova krila su visoko postavljena, a četiri motora daju snažan potisak.

Ipak, od 1.248 aviona, čak 134 (10,74 odsto) je bilo prizemljeno zbog nesreća u kojima je stradalo stotine članova posade. Stoga se od početka proizvodnje činilo da je, u najmanju ruku "problematičan" model. Antonov koji se srušio u Kavali bio je jedan od poslednje izgrađenih. Prema informacijama, u službu je ušao 1971. godine.

Upozorenje za poljoprivrednike

Gradonačelnik opštine Pangea, Filipos Anastasijadis zahvalio se svim službama koje učestvuju u akciji krčenja područja od krhotina i ostataka tereta. On je upozorio poljoprivrednike da pažljivo obrađuju zemlju u okolini i da, ako pronađu municiju odmah obaveste opštinske vlasti.

Na mestu pada aviona sve vreme se nalaze dežurne službe, te se pretpostavlja da će krčenje terena trajati još najmanje pet dana budući da se detaljno ispituje okolina i mogućnost raspršivanja raketa usled eksplozije.

Profesor inženjerstva zaštite životne sredine Demosten Sarijanis rekao je za TV Skaj da "spaljivanje eksploziva, plastičnih i metalnih delova aviona oslobađa supstance koje mogu biti toksične, a od kojih većina padne na zemlju".

Zato smatra da bi dežurne službe trebalo da "češljaju" teren u krugu od jednog kilometra i to u periodu od mesec do dva jer "treba sprečiti da dođe do kontaminacije zemljišta".

"Nema potrebe nositi maske u ovom trenutku, šta god da je palo na zemlju, već je palo", rekao je on.

profimedia

 

Međutim, upozorio je na mogućnost "resuspenzije iz poljoprivrednih operacija" (podizanja prašine), što bi dovelo do ponovnog unosa ovih supstanci u vazduh i eventualnog daljeg transporta i udisanja od strane civila koji rade u ovoj oblasti.

Osim toga, prof. Sarajanis je skrenuo pažnju uključenih na potrebu "da se ništa ne prebacuje u lanac ishrane", ukazhujući na probleme koji se mogu ticati podzemnih voda, ali i hrane.

Iz tog razloga na terenu ostaje ešalon Specijalne međugradske grupe odbrane iz Atine, sektor Civilne zaštite i Ministarstvo životne sredine. Paralelno sa njihovim radom, specijalne jedinice vojske otvaraju bezbedne koridore kako za ešalone, tako i za kontrolore mreže za navodnjavanje.

Grčka traži objašnjenja

Iako je Ministarstvo odbrane Srbije objavilo da je avion poleteo iz Niša sa 11,5 tona vojnog tereta namenjenog Bangladešu, istraga o uzorcima pada letelice, prešla je na politički i diplomatski nivo.

Naime, Grčka je juče, po nalogu ministra spoljnih poslova Nikosa Dendijasa, zatražila objašnjenje od Srbije zašto ranije nije bila obaveštena o prirodi tereta aviona. Osim od srpskih vlasti, Grci su zatražili i objašnjenje ukrajinske ambasade u Atini. Proto thema prenosi da je Generalni sekretar Ministarstva spoljnih poslova Temistokle Demiris posetio je ukrajinskog ambasadora u Atini kako bi razgovarali na ovu temu.

I Ministarstvo odbrane Ukrajine je zvanično zauzelo stav o tragičnom događaju, s obzirom na to da je letelica pripadala ukrajinskoj kompaniji. U saopštenju agencije Ukrinform navodi se da je "komercijalni avion sa ukrajinskom posadom An-12B, koji se srušio u Grčkoj 16. jula 2022, pripadao privatnoj kompaniji. Prema podacima Ministarstva odbrane Srbije, avion je prevozio odbrambene proizvode srpske proizvodnje do krajnjeg kupca, Ministarstva odbrane Narodne Republike Bangladeš".

Tanjug/AP Photo/Giannis Papanikos

 

Istovremeno, Ministarstvo je izrazio saučešće porodicama poginulih članova posade.

"Ministarstvo odbrane Ukrajine će detaljno ispitati ovaj incident i izvestiti o svim novootkrivenim društveno-značajnim detaljima", saopštili su.

Zastrašujuća eksplozija koja se vidi na gornjem snimku nastala je prvenstveno zbog tereta letelice, o čijem je sadržaju grčki Centar za koordinaciju traganja i spasavanja dobio informaciju od srpske kompanije Valir. Avion je prevozio minobacačke mine za obuku M60 od 60mm i 82mm i minocabačke mine M67 od 82mm.

Komentari (0)

Evropa