Zabrinjavajuće navike vozača u EU: Koje zemlje imaju najviše nesreća i neodgovornih vozača?
Komentari29/03/2025
-08:08

Nedavna studija otkriva zabrinjavajuće podatke o saobraćaju u Evropskoj uniji, ukazujući na zemlje sa najvišim stopama neodgovornog ponašanja vozača. Iako su neke zemlje poznate po visokom životnom standardu, alarmantni podaci o vožnji pod uticajem alkohola, upotrebi telefona tokom vožnje i nepoštovanju sigurnosnih pravila ukazuju na ozbiljan problem sa saobraćajem u EU.
Naime, nova studija otkriva zabrinjavajuće podatke o stanju saobraćaja u u tri evropske zemlje - Letoniji, Austriji i Grčkoj. Letonija je rangirana kao zemlja sa najvišim indeksom neodgovornih vozača u Evropskoj uniji, uz visoke stope saobraćajnih nesreća sa 75 smrtnih slučajeva na milion ljudi svake godine i alarmantne nivoe upotrebe telefona tokom vožnje.
To je prema novoj studiji prodavca vinjeta za autoputeve Vignetteswitzerland.com, koja je analizirala šest ključnih parametara, uključujući stope saobraćajnih nesreća, vožnju pod uticajem alkohola, prebrzu vožnju na autoputevima, vožnju dok ste umorni, upotrebu telefona tokom vožnje i nevezivanje sigurnosnog pojasa.
Austrija zauzima drugo mesto u EU, sa 22,1 odsto vozača koji priznaju da voze nakon konzumiranja alkohola. Grčka je na trećem mestu, sa skoro 28 odsto vozača koji ne vezuju sigurnosni pojas - što je najviša stopa u EU.
Podaci su prikupljeni iz zvaničnih statistika o saobraćajnim nesrećama Evropske komisije i E-ankete Instituta Vias o stavovima korisnika puteva (ESRA).
Finski vozači su takođe pokazali zabrinjavajuće ponašanje, sa više od 40 odsto koji koriste mobilne telefone tokom vožnje — što je najviša stopa među istraživanim zemljama. U Luksemburgu, skoro četiri od 10 vozača priznaju da voze nakon konzumiranja alkohola.

profimedia
"Ono što je posebno alarmantno je to što u zemljama poput Luksemburga i Finske - zemljama poznatim po visokom životnom standardu i infrastrukturi - vidimo izuzetno visoke stope specifičnih opasnih ponašanja", rekao je Matijs Vijnmalen, izvršni direktor "Vignette Switzerland".
S druge strane, Švedska ima najnižu stopu saobraćajnih nesreća u Evropi, sa samo 22 smrtna slučaja na milion stanovnika - znatno ispod evropskog proseka.
Koji je uvid Evropske komisije?
Uprkos ovim rezultatima, Evropska komisija je izvestila o smanjenju broja saobraćajnih nesreća u EU za tri odsto u 2024. godini, što znači 600 manje poginulih širom Unije.
Međutim, Komisija smatra da ovaj pad nije dovoljan.
"Opšti tempo poboljšanja i dalje je previše spor, a većina zemalja članica nije na pravom putu da postigne cilj EU da prepolovi broj smrtnih slučajeva na putevima do 2030. godine", navodi se u saopštenju objavljenom 18. marta.
Prema Komisiji, seoski putevi i dalje predstavljaju najveći rizik, jer čine 52 odsto smrtnih slučajeva.
Muškarci čine većinu smrtnih slučajeva na putevima (77 odsto), dok su stariji ljudi (65+) i mladi (18-24) posebno ugroženi učesnici u saobraćaju.
Među različitim vrstama učesnika u saobraćaju, putnici u automobilima čine najveći udeo smrtnih slučajeva, nakon njih slede motociklisti (20 odsto), pešaci (18 odsto) i biciklisti (10 odsto).
Vulnerabilni učesnici u saobraćaju, uključujući pešake, bicikliste i motocikliste, čine skoro 70 odsto smrtnih slučajeva u urbanim sredinama, piše Euronews.
Komentari (0)