Novi rok za početak izgradnje auto-puta koji bi preko Zrenjanina trebalo da poveže Novi Sad i Beograd
Komentari18/02/2023
-10:00
Izgradnja auto-puta koji će povezati Beograd, Zrenjanin i Novi Sad najavljivana je od 2019. godine, a poslednji datum početka radova trebalo je da bude februar prošle godine. Izgradnja ove saobraćajnice još nije počela, a ministar građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Goran Vesić je najavio novi rok za start radova - sledeće godine.
Vesić je za RTS rekao da je ova saobraćajnica od velikog značaja za sve koji žive na levoj obali Dunava i koji će na novi put moći da se uključe kod petlje Ovča i preko novog mosta na Adi Huji zaobiđu sva naselja na levoj obali Dunava. Ministar je izjavio da će to bitno rasteretiti saobraćaj na Zrenjaninskom putu i Pančevačkom mostu.
Prema Prostornom planu područja posebne namene koridor će biti dug oko 100 kilometara, a vozači će se na njega uključivati preko sedam saobraćajnih petlji. Protezaće se na ukupno četiri hiljade hektara na teritoriji četiri grada i tri opštine. Projektovana brzina auto-puta je 130 kilometara na čas.
Prvobitna ideja pokrajinske administracije bila je izgradnja brze saobraćajnice, ali je u maju 2019. Vlada Srbije odlučila da to bude auto-put i preuzela posao.
Uključenje na auto-put preko 7 petlji
Planirani auto-put podeljen je na dva sektora, od Beograda do zrenjanina i od Zrenjanina do Novog Sada, kao i na sedam deonica. Prva deonica Ovča – Glogonj/Jabuka duga je 10 kilometara, a počinje u zoni planirane petlje Ovča na severnoj tangenti obilaznice oko Beograda. Proteže se van naseljenih mesta po ravničarskom terenu, sa prelaskom preko vodotoka Sibnica i preko reke Tamiš.
Deonica Glogonj/Jabuka – Kovačica udužini od 18,3 kilometara se završava se na planiranoj petlji Kovačica. U ovoj deonici trasa auto-puta se pruža po ravničarskom terenu, zapadno od naselja Crepaja i Debeljača sve do urbanog područja Kovačice. Auto-put svojom trasom preseca opštinsku putnu mrežu i puteve Crepaja - DP br.131, Crepaja - Sefkerin i Debeljača - Opovo. Na ovoj petlji će se uključivati vozači koji dolaze iz pravca Sefkerina,Opova
Treća deonica Kovačica - Orlovat dužine 18 kilometara počinje posle petlje Kovačica i završava se na planiranoj petlji Orlovat. Osim prelaska preko reke Tamiš, regionalne železničke pruge, ukrštanja sa opštinskom putnom mrežom, Perlez i Orlovat, ova deonica prolazi i kroz područja sa režimima zaštite PIO "Potamišje", pa je planirana izgradnja više mostovskih konstrukcija. Na petlji Kovačica pristup auto-putu će dobiti i stanovnici Uzdina.
Sledeća deonica Orlovat - Ečka u dužini od 7,6 kilometara pruža se paralelno sa državnim putem Ib reda br. 13 sa istočne strane, dok je peta od Ečke do isključenja Zrenjanin zapad u dužini od 12,1 kilometara i prolazi urbano tkivo naselja Mužlja sa južne strane i paralelna je u segmentu oko naselja Ečka sa trasom državnog puta br.13. Oko ove deonice je bilo najviše dilema, a početkom januara je objavljeno da će na predlog Puteva Srbije i Koridora Srbije, a na zahtev zrenjaninskih privrednika, petlja Ečka biti pomerena bliže gradu, ka fabrici guma Linglong. To je navedeno u zahtevu za određivanje obima i sadržaja studije o proceni uticaja na životnu sredinu projekta izgradnje prve deonice ovog auto-puta, od Beograda do Zrenjanina, koji su Koridori Srbije predali nadležnom ministarstvu.
Deonica Zrenjanin zapad - Žabalj je sa 22,6 kilometara najduža na ovoj trasi. U prvom delu, u dužini od oko 10 kilometra od petlje Zrenjanin zapad do reke Tise pruža se u zaravnjenom terenu. Posle prelaska reke Tise trasa se pruža kroz ravničarski deo, većim delom paralaleno sa postojećim državnim putem br. 12, čiji kolovoz postaje segment auto-putskog profila. Deonica Žabalj – Novi Sad Kać od 11,8 kilometara počinje posle planirane petlje Žabalj i završava posle naplatne rampe na početku motoputa - višetračne saobraćajnice u zoni naselja Kać, u okviru administrativnog područja Grada Novog Sada.
Aćimović: Putevi donose nove investicije
Profesor Ekonomskog fakultetu u Beogradu Slobodan Aćimović je za Euronews Srbija rekao da je auto-put potreban i da na to uvek moramo pesrpektivno i tržišno da gledamo, jer će veći obim saobraćaja biti kada on bude izgrađen. On je podsetio da je 2014. godine na Koridoru 10 bilo 44 miliona putnika, a da ih je 2019. godine, kada je završena ova saobraćajnica, bilo 66 miliona.
Kada su u pitanju razlozi za odlaganje početka izgradnje saobraćajnice koja bi trebalo da poveže Beograd, Zrenjanin i Novi Sad, profesor kaže da pretpostavlja da se još sprovode detaljne procedure, koje se tiču i odoobravanja konkretnog projekta.
"Bilo je tu i nekih nedoumica oko delova trase između Zrenjanina i Beograda. Po mojim poslednjim podacima Studija izvodljivosti je predata u avgustu u Državnu revizionu komisiju, a Studija uticaja na životnu sredinu u septembru i to ide nekim svojim tokom, jer recenzenti to moraju da pregledaju i da ocene", rekao je Aćimović.
On je podsetio da se pričalo da će put graditi kineska kompanija "Šandong" i da je prva cifra koja se pominjala bila 530 miliona, pa 600 miliona evra, a kako čekamo čini se da će auto-put biti sve skuplji, jer je sada u igri iznos od oko 800 miliona evra. Profesor je rekao da je cena stvar pregovora između Vlade Srbije i kineske kompanije, ali je napomenuo da su procene sada drugačije i zbog promene tržišnih uslova, jer je sve poskupelo, a naročito građevinki materijal i radovi.
"Svaki put donosi bržu prohodnost, veću bezbednost u saobraćaju, ali i poziv investitorima da tu negde blizu lociraju svoje kapacitete. Gledao sam neke analize od Niša do Dimitrovgrada, od kada je završena saobraćajnica, te opštine su dobijale nove investicije, koje su locirane u proseku do maksimalno 22 kilometra od auto-puta", naveo je Aćimović.
Komentari (0)